Omkring 800 personer deltog i Åre Business Forum på Copperhill. Nytt för i år var att vi parallellt anordnande Impact Summit där vi lyfte hur fram investeringar i så kallade ”impact-bolag”, det vill säga bolag vars affärsidé handlar lika mycket om att lösa samhällsproblem som att tjäna pengar.
På vår scen hade vi bland andra Klarnagrundaren Niklas Adalberth som har växt fram som Sveriges främsta impact-investerare med hans Norrsken. Stiftelsen utbildade den stundvis förvirrade Åre-publiken när de under torsdagen listade 100 impact-bolag som ska vara med och rädda världen.
Niklas Adalberth har personligen lagt in cirka 700 miljoner kronor i Norrsken. Han kan tänkas investera ännu mer i detta framöver, upp till två miljarder sammanlagt. Han har också lockat en rad andra techmiljardärer till sin fond, bland andra Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander, Mojangs medgundare Carl Manneh och Sebastian Knutsson från King.
Läs mer: God för 2 miljarder – kan satsa allt på ”impact”
Det blev ett spännande samtal med honom på scenen tillsammans med Google-chefen Anna Wikland. Niklas ger ett ödmjukt intryck när man pratar med honom. Men skenet bedrar något – det finns anledningar till att han var med och skapade framgångarna till betalbolaget Klarna som nu värderas till minst 20 miljarder kronor.
Det sägs från flera håll att han är en hård förhandlare. När man tror att man är klar så finns det ofta något mer som ska in innan Niklas är nöjd. I en jämförelse med medgrundaren till Klarna, ”visionären” Sebastian Siemiatkowski, så har han lyfts fram som ”doern”, den som får saker att hända.
Se intervjun från Impact Summit här: Snabbväxarna som ska göra världen bättre
Vi gjorde också Impact Summit i samarbete med Google och det märks vilket engagemang chefen Anna Wikland har i frågan. Google i Sverige satsar också på hur teknisk utbildning kan förbättra världen och samtidigt skapa nya jobb. Sedan 2015 har techjätten, med sin satsning Digitalakademin, hjälpt 36 000 vanliga svenskar stärka sin digitala kompetens genom olika kurser. Nu tar Google steget vidare med en gigantisk trailer som de turnerar runt med utbildningar i Sverige.
Läs mer: Svenska Googlechefen om EU:s länkskatt: Bättre än befarat
Trailern var med i Åre. Men den var så stor och tung att den fastnade i den snöiga backen upp till Copperhill. Enligt uppgift fick man använda en lastbilsbärgare för att få upp den hit.
Vår chefredaktör Peter Fellman förde privata samtal i trailern med diverse högdjur, off the record. Månne är det en hint om att impact är ett av Di:s nya affärsområden.
Efter tre dagar på scen var jag lite trög i skidbacken en som swishade förbi mig var tidigare moderatledaren Anna Kinberg Batra. Enligt ett rykte bytte hon ut sin trupp med livvakter från ett år till ett annat för att hålla hennes tempo i backen. I år verkade hon dock åka något lugnare – mellan turerna stod hon bland annat och signerade böcker i lobbyn.
Vi kunde inte låta bli att skoja lite med digitaliseringsministern Anders Ygeman på scenen. Men han skrattade gott när vi spelade ”Sound of da police” som intro (ni har väl inte missat Anders episka variant på raplåten?). Vi hoppas dock på att han tar ett ökat fokus på impact-området och kan ge en Ygemania-effekt där.
Se intervjun med Anders Ygeman om digitalisering och hållbarhet här
En av överraskningarna var på den stora festkvällen på torsdagen. Bandet Teddybears uppträdde för att fira Åre Business Forums tioårsjubileum med klassiska hitlåtar som ”Cause I'm an punkrocker, yes I am”. Framför scenen dansade näringslivstopparna och en grupp bildades av bland andra techentreprenören Bonnie Roupé, Dobermans vd Lisa Lindström och tv-drottningen Anna Bråkenhielm.
”Finns det någon under 30 i publiken?”, ropade en av Teddybjörnarna en bit in i spelningen.
Det hela slutade med att en gråhårig man i 40-, 50-årsåldern togs upp på scenen och fick dansa med bandet. När han plötsligt gjorde en stagedive ut i publiken visade det sig att Åre Business Forum-folket inte var lika redo som publikhavet vid Roskildefestivalen på 90-talet. Han hamnade på golvet med en handfull personer under sig.
Att få upp Teddybears var tydligen inte en helt lätt uppgift för Åre Business Forums spindel i nätet, Anna Magnusson. Artisterna uppträder med stora björnhuvuden och de kunde inte checkas in på flyget. Nästa problem blev att de var för stora att ta som handbagage. Det var inte väntat heller att bandet hade med sig en crew på 15 personer, som plötsligt behövde sovplats på ett annars fullbokat Copperhill.
Lyssna på: Digitalpodden gästar Impact Summit i Åre