Hoppa till innehållet

”Cause I'm an impacter, yes I am”

Som en stagedive ut i en publik av 40- och 50-åringar. 2019 blev året då ordet ”impact” slog igenom på bred front vid Åre Business Forum, skriver Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Omkring 800 personer deltog i Åre Business Forum på Copperhill. Nytt för i år var att vi parallellt anordnande Impact Summit där vi lyfte hur fram investeringar i så kallade ”impact-bolag”, det vill säga bolag vars affärsidé handlar lika mycket om att lösa samhällsproblem som att tjäna pengar.

På vår scen hade vi bland andra Klarnagrundaren Niklas Adalberth som har växt fram som Sveriges främsta impact-investerare med hans Norrsken. Stiftelsen utbildade den stundvis förvirrade Åre-publiken när de under torsdagen listade 100 impact-bolag som ska vara med och rädda världen.

Klarnamiljardären Niklas Adalberth.
Klarnamiljardären Niklas Adalberth.Foto: Jack Mikrut

Niklas Adalberth har personligen lagt in cirka 700 miljoner kronor i Norrsken. Han kan tänkas investera ännu mer i detta framöver, upp till två miljarder sammanlagt. Han har också lockat en rad andra techmiljardärer till sin fond, bland andra Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander, Mojangs medgundare Carl Manneh och Sebastian Knutsson från King.

Läs mer: God för 2 miljarder – kan satsa allt på ”impact” 

Det blev ett spännande samtal med honom på scenen tillsammans med Google-chefen Anna Wikland. Niklas ger ett ödmjukt intryck när man pratar med honom. Men skenet bedrar något – det finns anledningar till att han var med och skapade framgångarna till betalbolaget Klarna som nu värderas till minst 20 miljarder kronor.

Det sägs från flera håll att han är en hård förhandlare. När man tror att man är klar så finns det ofta något mer som ska in innan Niklas är nöjd. I en jämförelse med medgrundaren till Klarna, ”visionären” Sebastian Siemiatkowski, så har han lyfts fram som ”doern”, den som får saker att hända.

Se intervjun från Impact Summit här: Snabbväxarna som ska göra världen bättre 

Vi gjorde också Impact Summit i samarbete med Google och det märks vilket engagemang chefen Anna Wikland har i frågan. Google i Sverige satsar också på hur teknisk utbildning kan förbättra världen och samtidigt skapa nya jobb. Sedan 2015 har techjätten, med sin satsning Digitalakademin, hjälpt 36 000 vanliga svenskar stärka sin digitala kompetens genom olika kurser. Nu tar Google steget vidare med en gigantisk trailer som de turnerar runt med utbildningar i Sverige. 

Läs mer: Svenska Googlechefen om EU:s länkskatt: Bättre än befarat

Trailern var med i Åre. Men den var så stor och tung att den fastnade i den snöiga backen upp till Copperhill. Enligt uppgift fick man använda en lastbilsbärgare för att få upp den hit.

Googles Sverigechef Anna Wikland.
Googles Sverigechef Anna Wikland.Foto: Jack Mikrut

Vår chefredaktör Peter Fellman förde privata samtal i trailern med diverse högdjur, off the record. Månne är det en hint om att impact är ett av Di:s nya affärsområden. 

Efter tre dagar på scen var jag lite trög i skidbacken en som swishade förbi mig var tidigare moderatledaren Anna Kinberg Batra. Enligt ett rykte bytte hon ut sin trupp med livvakter från ett år till ett annat för att hålla hennes tempo i backen. I år verkade hon dock åka något lugnare – mellan turerna stod hon bland annat och signerade böcker i lobbyn.

Digitaliserings- och energiministern Anders Ygeman (i mitten) i samtal med Thomas Frostberg och mig på Impact-scenen i Åre.
Digitaliserings- och energiministern Anders Ygeman (i mitten) i samtal med Thomas Frostberg och mig på Impact-scenen i Åre.Foto: Jack Mikrut

Vi kunde inte låta bli att skoja lite med digitaliseringsministern Anders Ygeman på scenen. Men han skrattade gott när vi spelade ”Sound of da police” som intro (ni har väl inte missat Anders episka variant på raplåten?). Vi hoppas dock på att han tar ett ökat fokus på impact-området och kan ge en Ygemania-effekt där.

Se intervjun med Anders Ygeman om digitalisering och hållbarhet här 

Musikgruppen Teddybears uppträdde under Åre Business Forum.
Musikgruppen Teddybears uppträdde under Åre Business Forum.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

En av överraskningarna var på den stora festkvällen på torsdagen. Bandet Teddybears uppträdde för att fira Åre Business Forums tioårsjubileum med klassiska hitlåtar som ”Cause I'm an punkrocker, yes I am”. Framför scenen dansade näringslivstopparna och en grupp bildades av bland andra techentreprenören Bonnie Roupé, Dobermans vd Lisa Lindström och tv-drottningen Anna Bråkenhielm

”Finns det någon under 30 i publiken?”, ropade en av Teddybjörnarna en bit in i spelningen.

Det hela slutade med att en gråhårig man i 40-, 50-årsåldern togs upp på scenen och fick dansa med bandet. När han plötsligt gjorde en stagedive ut i publiken visade det sig att Åre Business Forum-folket inte var lika redo som publikhavet vid Roskildefestivalen på 90-talet. Han hamnade på golvet med en handfull personer under sig.

Att få upp Teddybears var tydligen inte en helt lätt uppgift för Åre Business Forums spindel i nätet, Anna Magnusson. Artisterna uppträder med stora björnhuvuden och de kunde inte checkas in på flyget. Nästa problem blev att de var för stora att ta som handbagage. Det var inte väntat heller att bandet hade med sig en crew på 15 personer, som plötsligt behövde sovplats på ett annars fullbokat Copperhill.

Lyssna på: Digitalpodden gästar Impact Summit i Åre 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera