Hoppa till innehållet

Cdon-veteran investerar i leveranslådor

Tillsammans med Apoteas och Ryska Postens grundare investerar den förre Cdon-vd:n Paul Fischbein i Instabox. Leveransbolaget tar in sammanlagt 6 miljoner kronor för att kunna sätta ut fler boxar.

Den förre Cdon-vd:n Paul Fischbein investerar i Stockholmsbolaget Instabox.
Den förre Cdon-vd:n Paul Fischbein investerar i Stockholmsbolaget Instabox.Foto: Claes-Göran Flinck

E-handeln fortsätter att öka i omsättning. Samtidigt har utlämningsställen både svårt att ha plats med alla paket och kunder måste anpassa sig till deras öppettider. Branschen är i behov av nya lösningar.

Instabox, som satsar på leveranser till smarta skåp, är en sådan.

Läs även: Instabox lanserar gratis snabbleverans

Skåpen placeras ut hos handlare med generösa öppettider, i Instabox fall på Pressbyrån och 7-Eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna den box där den beställda varan ligger med en personlig kod. Genom att leverera till en låda istället för att åka hem till folk sparar budbolagen tid.

Foto: Privat

Instabox-gänget drog igång sin verksamhet under 2015. Från vänster: Anton Björklund, Johan Lundin (medgrundare), Sebastian Åkerblad, Joseph Badran (medgrundare), Alexis Priftis (medgrundare), Staffan Gabrielsson (medgrundare) och Albin Adolfsson. Foto: Privat.

Instabox lanserade sin tjänst för ett år sedan och har nu 15 skåp utplacerade i centrala Stockholm. För att fortsätta växa tar man in 6 miljoner kronor av bland andra Apoteas och Adlibris grundare Pär Svärdson, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti och Cdon:s förre vd Paul Fischbein.

”Det är framförallt två saker som ligger bakom mitt intresse för Instabox. För det första tror jag på modellen och affärsplanen. För det andra tror jag jättemycket på grundarteamet med Alexis Priftis och Johan Lundin”, säger Paul Fischbein.

Läs även: Ryska Posten-grundare köper aktier i Klarna

”Det är förstås superkul att få in delägare av den kalibern. Utöver att vi är smickrade och glada så ser vi det också som en bekräftelse av vår modell och hoppas kunna dra nytta av deras kunskap och erfarenhet”, säger Instabox vd och medgrundare Alexis Priftis.

Instabox har med den senaste finansieringsrundan inräknad tagit in närmare 9 Mkr totalt ska nu investera i att förbättra sin affärsmodell och öka antalet boxar.

”Strax över hälften av kapitalet kommer att behövas för att sätta ut mer plåt. Resten är för att kunna ha ett team som kan åtgärda alla de saker som behöver göras.”

Även om vårt användarantal växer väldigt fint måste vi skaffa fler e-handelskunder och visa varför det är relevant för dem också.

Bolaget planerar att ha 30–40 skåp utplacerade i Stockholm före årsskiftet och Alexis Priftis tror att bolaget kommer att behöva ta in ytterligare kapital om ett år. 

”Men till dess har vi mycket att bevisa. Även om vårt användarantal växer väldigt fint måste vi skaffa fler e-handelskunder och visa varför det är relevant för dem också. Det är vår stora utmaning framöver.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera