E-handeln fortsätter att öka i omsättning. Samtidigt har utlämningsställen både svårt att ha plats med alla paket och kunder måste anpassa sig till deras öppettider. Branschen är i behov av nya lösningar.
Instabox, som satsar på leveranser till smarta skåp, är en sådan.
Läs även: Instabox lanserar gratis snabbleverans
Skåpen placeras ut hos handlare med generösa öppettider, i Instabox fall på Pressbyrån och 7-Eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna den box där den beställda varan ligger med en personlig kod. Genom att leverera till en låda istället för att åka hem till folk sparar budbolagen tid.
Instabox lanserade sin tjänst för ett år sedan och har nu 15 skåp utplacerade i centrala Stockholm. För att fortsätta växa tar man in 6 miljoner kronor av bland andra Apoteas och Adlibris grundare Pär Svärdson, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti och Cdon:s förre vd Paul Fischbein.
”Det är framförallt två saker som ligger bakom mitt intresse för Instabox. För det första tror jag på modellen och affärsplanen. För det andra tror jag jättemycket på grundarteamet med Alexis Priftis och Johan Lundin”, säger Paul Fischbein.
Läs även: Ryska Posten-grundare köper aktier i Klarna
”Det är förstås superkul att få in delägare av den kalibern. Utöver att vi är smickrade och glada så ser vi det också som en bekräftelse av vår modell och hoppas kunna dra nytta av deras kunskap och erfarenhet”, säger Instabox vd och medgrundare Alexis Priftis.
Instabox har med den senaste finansieringsrundan inräknad tagit in närmare 9 Mkr totalt ska nu investera i att förbättra sin affärsmodell och öka antalet boxar.
”Strax över hälften av kapitalet kommer att behövas för att sätta ut mer plåt. Resten är för att kunna ha ett team som kan åtgärda alla de saker som behöver göras.”
Även om vårt användarantal växer väldigt fint måste vi skaffa fler e-handelskunder och visa varför det är relevant för dem också.
Bolaget planerar att ha 30–40 skåp utplacerade i Stockholm före årsskiftet och Alexis Priftis tror att bolaget kommer att behöva ta in ytterligare kapital om ett år.
”Men till dess har vi mycket att bevisa. Även om vårt användarantal växer väldigt fint måste vi skaffa fler e-handelskunder och visa varför det är relevant för dem också. Det är vår stora utmaning framöver.”