Hoppa till innehållet

Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid”

Amazon beskriver sig som ”the everything store” och står snart för hälften av all e-handel i USA. Men inom en snar framtid riskerar bolaget bli så stort att amerikanska politiker börjar prata om att bryta upp det, menar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka.

Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka.
Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka.

Amazon både inspirerar och skrämmer e-handlare och producenter av olika konsumentvaror. Den amerikanska börsjätten rullar just nu in i land efter land och många spår en lansering i Sverige redan i år.

I senaste Digitalpoden resonerar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka kring Amazons maktställning i USA och troliga framtidsambitioner i världen, på allt från tv-marknaden till marknaden för konsumentkrediter och betalningslösningar.

Jag tror det finns ungefär 40 miljoner smarta högtalare här.

En viktig trend just nu är Amazons smarta högtalare, med AI-assistenten Alexa. Liknande produkter saluförs även av Google och Apple.

”I USA håller tekniken på att explodera. Jag tror det finns ungefär 40 miljoner smarta högtalare här. Penetrationen är strax under 20 procent, men spås öka snabbt”, säger han.

Tittar man på böcker, som var deras första bransch, så har de en marknadsandel på 75 procent i USA.

Amazons smarta högtalare med AI-assistenten Alexa används till att söka information på Wikipedia, lyssna på väderleksrapporten och den senaste nyhetssändningen - men även till att beställa varor och tjänster på nätet. Detta gör det allt svårare för alla utom de största varumärkena i sin kategori att hävda sig, menar Andreas Cervenka. 

”När du beställer något med Alexa så kommer den ofta med bara ett förslag. Om du säger: Alexa, köp batterier, till exempel. Då kommer den med ett förslag på de billigaste batterierna just nu. Du kan förstås fråga en gång till och få ytterligare tips, men statistiken visar att det är det första valet som gäller – och i undantagsfall det andra valet”, säger han. 

Vad gäller framtiden tror han att det största hotet mot Amazon är Amazon själva.

”Amazon kallar sig själva för The everything store, och det har man ju redan blivit. Det som kan hota Amazon är att det går så bra att det väcker politikerna i USA som börjar tycka att det måste brytas upp. Amazon är ju på väg att bli Standard Oil av vår tid. Tittar man på böcker, som var deras första bransch, så har de en marknadsandel på 75 procent i USA. Det är ju helt otroligt att Amazon kan stå för nästan halva e-handeln i USA,” säger han och fortsätter:

”Den andra faran är vilka konsekvenser Amazon får för ekonomin. När man ser hur många jobb som Amazon kanske bidra till att ta bort så blir det ju ett annat stämningsläge bland konsumenter. Så det största hotet mot Amazon är nog Amazon själva tror jag”, säger Andreas Cervenka.

Fotnot: Standard Oil var en amerikansk petroleumkoncern som grundades 1870 av John D. Rockefeller. I slutet av 1800-talet kontrollerade bolaget hela 90 procent av raffineringen och marknadsföringen av olja. Detta gjorde att USA:s högsta domstol ansåg att företaget hade en monopolställning och beslutade 1911 att dela upp Standard Oil i 34 separata bolag.


Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-amazonsstorstahotaramazonsjalva-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera