Annons

Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid”

Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka.
Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka.
Amazon beskriver sig som ”the everything store” och står snart för hälften av all e-handel i USA. Men inom en snar framtid riskerar bolaget bli så stort att amerikanska politiker börjar prata om att bryta upp det, menar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amazon både inspirerar och skrämmer e-handlare och producenter av olika konsumentvaror. Den amerikanska börsjätten rullar just nu in i land efter land och många spår en lansering i Sverige redan i år.

I senaste Digitalpoden resonerar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka kring Amazons maktställning i USA och troliga framtidsambitioner i världen, på allt från tv-marknaden till marknaden för konsumentkrediter och betalningslösningar.

Jag tror det finns ungefär 40 miljoner smarta högtalare här.

En viktig trend just nu är Amazons smarta högtalare, med AI-assistenten Alexa. Liknande produkter saluförs även av Google och Apple.

”I USA håller tekniken på att explodera. Jag tror det finns ungefär 40 miljoner smarta högtalare här. Penetrationen är strax under 20 procent, men spås öka snabbt”, säger han.

Tittar man på böcker, som var deras första bransch, så har de en marknadsandel på 75 procent i USA.

Amazons smarta högtalare med AI-assistenten Alexa används till att söka information på Wikipedia, lyssna på väderleksrapporten och den senaste nyhetssändningen - men även till att beställa varor och tjänster på nätet. Detta gör det allt svårare för alla utom de största varumärkena i sin kategori att hävda sig, menar Andreas Cervenka. 

”När du beställer något med Alexa så kommer den ofta med bara ett förslag. Om du säger: Alexa, köp batterier, till exempel. Då kommer den med ett förslag på de billigaste batterierna just nu. Du kan förstås fråga en gång till och få ytterligare tips, men statistiken visar att det är det första valet som gäller – och i undantagsfall det andra valet”, säger han. 

Vad gäller framtiden tror han att det största hotet mot Amazon är Amazon själva.

”Amazon kallar sig själva för The everything store, och det har man ju redan blivit. Det som kan hota Amazon är att det går så bra att det väcker politikerna i USA som börjar tycka att det måste brytas upp. Amazon är ju på väg att bli Standard Oil av vår tid. Tittar man på böcker, som var deras första bransch, så har de en marknadsandel på 75 procent i USA. Det är ju helt otroligt att Amazon kan stå för nästan halva e-handeln i USA,” säger han och fortsätter:

”Den andra faran är vilka konsekvenser Amazon får för ekonomin. När man ser hur många jobb som Amazon kanske bidra till att ta bort så blir det ju ett annat stämningsläge bland konsumenter. Så det största hotet mot Amazon är nog Amazon själva tror jag”, säger Andreas Cervenka.

Fotnot: Standard Oil var en amerikansk petroleumkoncern som grundades 1870 av John D. Rockefeller. I slutet av 1800-talet kontrollerade bolaget hela 90 procent av raffineringen och marknadsföringen av olja. Detta gjorde att USA:s högsta domstol ansåg att företaget hade en monopolställning och beslutade 1911 att dela upp Standard Oil i 34 separata bolag.


Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-amazonsstorstahotaramazonsjalva-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies