Hoppa till innehållet

Cervenka: ”Elon Musks kontroverser skymmer Teslas uppdrag”

Elon Musk ska enligt egen utsaga ha jobbat 120 timmar i veckan och ger sken av att vara emotionellt instabil. ”Mycket är självförvållat”, säger Andreas Cervenka i senaste Digitalpodden om de senaste turerna runt Tesla. 

Andreas Cervenka är Di:s utsända i Silicon Valley.
Andreas Cervenka är Di:s utsända i Silicon Valley.

Den 7 augusti twittrade Teslas vd Elon Musk ut att det fanns planer att köpa ut Tesla från börsen och att finansieringen för det var ordnad. En enkel tweet fick Tesla-kursen att rusa men det fick även tillsynsmyndigheten SEC att vakna. Att man över huvud taget funderar på att köpa ut Tesla är ologiskt, enligt Andreas Cervenka.

”Man köper ut bolag som är väldigt lågt värderade på börsen, det kan man inte säga med Tesla som värderas 100 gånger en eventuell vinst nästa år och flera gånger omsättningen. Det är ett bolag som verkligen utnyttjat börsen, bland annat för att ta in kapital, så det hänger inte ihop”, säger han och fortsätter: 

”Man kan också köpa ut ett bolag som har ett bra kassaflöde men Tesla blöder ju pengar. Första halvåret var kassaflödet minus en halv miljard i veckan. Inga vanliga privat equity-firmor skulle ens ha tanken av att köpa ut Tesla. Det enda skulle vara att Elon Musk skulle få lugn och ro.”

Läs även: Twitter-utspelet kan bli dyrt – SEC utreder Tesla 

Fanns det verkligen substans i Elon Musks tweet eller var det ett sätt att påverka aktiekursen? Oavsett hur det ligger till så har Elon Musk ett intresse av att hålla upp aktiekursen, enligt Andreas Cervenka.

”Han har förlitat sig på att låna upp pengar genom att ge ut konvertibler som man kan omvandla till aktier om kursen går upp. Nästa år går det ut ett lån på nästan en miljard dollar där clearingkursen ligger på 360 dollar per aktie. I och med den här tweeten så gick den över den här nivån. Så även om han vill köpa ut bolaget så vill han samtidigt hålla uppe kursen”, säger Andreas Cervenka i Digitalpodden.

Han har satt mer och mer press på sig själv och det är nästan som om han har gått på myten om sig själv

Elon Musk har de senaste åren setts som arketypen för en Silicon Valley-entreprenör och är både hyllad och hatad. I en intervju med New York Times uppgav han att han arbetar 120 timmar i veckan, tar sömntabletter och gav sken av att vara emotionellt instabil. 

”Den stora frågan alla ställer sig här är hur mår Elon Musk egentligen?”, säger Andreas Cervenka.

”Mycket är självförvållat. Han har satt upp olika mål för Tesla, vilket många har tyckt är orealistiska. Han har inte klarat av att leva upp till dem. Han har lånat mer och mer pengar och samtidigt sagt att de inte behöver mer pengar. Han har satt mer och mer press på sig själv och det är nästan som om han har gått på myten om sig själv. Han verkar ha en självdestruktiv ådra.”

Läs även: Det här vill analytikerna höra från Elon Musk 

Men skulle Tesla överleva utan Elon Musk?

”Olika ledare är bra i olika lägen. Just nu kanske det är någon mer stabil person som behövs. Man kan tänka sig att Tesla skulle klara sig mycket bättre då. Ett Tesla utan Elon Musk skulle tänkas otänkbart men samtidigt skulle det kanske vara bra att ta in någon som kan stärka upp.”

”Problemet är att om man tror på Tesla så skymmer Elon Musks kontroverser Teslas uppdrag – att tillverka bilar till alla som har beställt bilar. Han blir delvis en belastning när man börjar spekulera om han går på droger när han twittrar”, säger Andreas Cervenka i Digitalpodden.

Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-elonmuskskontroverserskymmerteslasuppdrag-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera