Hoppa till innehållet

Cervenka: ”En knarklangare som delar ut självhjälpsböcker? Var skeptisk”

Apple tar till ett nytt drag för att minska vår skärmtid, men Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka är skeptisk. I veckans avsnitt av Digitalpodden avhandlas också Salesforeces egen frälsare Marc Benioff och bluffbolaget Theranos.

PODD

Turerna kring bluffbolaget Theranos har fått hela Silicon Valley att ompröva sin filosofi, menar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka. Grundaren Elizabeth Holmes tog in många miljarder i riskkapital men behöll ändå 99,7 procent av rösterna i bolaget.

”Det finns en personkult i Silicon Valley som är väldigt stark. Hon ville bli en ny Steve Jobs. Nu börjar tongångarna ändras till att det är farligt med den här typen av personkult. Att ge grundarna röststarka aktier är väldigt vanligt, till exempel även i Spotifys fall, men har alltmer börjat ifrågasättas som upplägg”, säger han i Digitalpodden.

På andra sidan spektrat av entreprenörer i kiseldalen finns mjukvarubolaget Salesforeces grundare Marc Benioff. Han har en filosofi om att en procent av aktiekapitalet, en procent av de anställdas tid och en procent av produkterna ska gå tillbaka till samhället och välgörenhet. Andreas Cervenka har nyligen intervjuat Benioff och pekar ut honom som ett framtida politikerämne i USA.

”Han har en annorlunda profil än många andra i Silicon Valley och blivit en stark kritiker till andra företag. Bland annat har Benioff kallat Facebook för vår tids cigaretter”, säger Andreas Cervenka.

Sist men inte minst avhandlar Digitalpodden techjätten Apples nya drag för att minska vår skärmtid. Bolaget lanserar bland annat ett verktyg som hjälper till att sätta gränser för hur mycket tid man kan lägga på vissa appar.

”Experter har varnat för hälsoproblemen i flera år, men det var först när investerarna började bli oroliga som de agerade. Samtidigt som man pratar om att sätta gränser lanserar Apple nya funktioner som vill öka vår skärmtid. Det är litegrann som en knarklangare som delar ut självhjälpsböcker. Var skeptisk”, säger Andreas Cervenka i Digitalpodden.

Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-enknarklangaresomdelarutsjalvhjalpsbocker-varskeptisk-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera