Turerna kring bluffbolaget Theranos har fått hela Silicon Valley att ompröva sin filosofi, menar Di:s Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka. Grundaren Elizabeth Holmes tog in många miljarder i riskkapital men behöll ändå 99,7 procent av rösterna i bolaget.
”Det finns en personkult i Silicon Valley som är väldigt stark. Hon ville bli en ny Steve Jobs. Nu börjar tongångarna ändras till att det är farligt med den här typen av personkult. Att ge grundarna röststarka aktier är väldigt vanligt, till exempel även i Spotifys fall, men har alltmer börjat ifrågasättas som upplägg”, säger han i Digitalpodden.
På andra sidan spektrat av entreprenörer i kiseldalen finns mjukvarubolaget Salesforeces grundare Marc Benioff. Han har en filosofi om att en procent av aktiekapitalet, en procent av de anställdas tid och en procent av produkterna ska gå tillbaka till samhället och välgörenhet. Andreas Cervenka har nyligen intervjuat Benioff och pekar ut honom som ett framtida politikerämne i USA.
”Han har en annorlunda profil än många andra i Silicon Valley och blivit en stark kritiker till andra företag. Bland annat har Benioff kallat Facebook för vår tids cigaretter”, säger Andreas Cervenka.
Sist men inte minst avhandlar Digitalpodden techjätten Apples nya drag för att minska vår skärmtid. Bolaget lanserar bland annat ett verktyg som hjälper till att sätta gränser för hur mycket tid man kan lägga på vissa appar.
”Experter har varnat för hälsoproblemen i flera år, men det var först när investerarna började bli oroliga som de agerade. Samtidigt som man pratar om att sätta gränser lanserar Apple nya funktioner som vill öka vår skärmtid. Det är litegrann som en knarklangare som delar ut självhjälpsböcker. Var skeptisk”, säger Andreas Cervenka i Digitalpodden.
Lyssna på veckans avsnitt här:
https://embed.acast.com/digitalpodden/cervenka-enknarklangaresomdelarutsjalvhjalpsbocker-varskeptisk-
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.