Hoppa till innehållet

Chefsavhoppen fortsätter på Izettle

Allt fler tunga chefer lämnar Izettle. Betalbolaget genomgår just nu en förändring med målet att vara redo för börsen inom några år.

Izettles vd och grundare Jacob de Geer. Foto: Jesper Frisk.

PODD

Izettles vd och grundare Jacob de Geer. Foto: Jesper Frisk.

Insatserna blir allt högre för betalbolaget Izettle (NTL), främst känt för sin kortdosa som man ofta ser på caféer och bland ambulerande försäljare. Sedan starten 2010 har bolaget tagit in närmare två miljarder kronor i riskkapital från några av världens främsta techinvesterare.

Men de svarta siffrorna har lyst med sin frånvaro. Under 2015 uppgick förlusten till 295 Mkr, motsvarande 85 procent av omsättningen. Totalt har bolaget bränt 786 Mkr bara under åren 2010–2015.

Läs mer: Izettle lanserar ny tjänst – lovar lönsamhet i år

För ett par veckor sedan stod det klart att Izettle tagit in ytterligare 130 Mkr i riskkapital från befintligare ägare som Northzone (NTL), Creandum (NTL) och Index Ventures. Kapitaltillskottet värderade bolaget till 4,3 miljarder kronor, vilket innebär att man står och stampar på samma nivå som vid den förra stora rundan 2015.

”Det stämmer. Men värderingen kanske hade varit högre om vi inte hade ett behov just då. Det dök upp en möjlighet att köpa Intelligent Pos och vi ville ta vara på den”, säger Izettles vd och grundare Jacob de Geer, och syftar på förvärvet av ett skotskt digitalt kassabolag i september i fjol.

Läs mer: Izettle köper brittiskt kassabolag

Izettle är nu på väg in i ”nästa fas”, med den nyrekryterade finanschefen Maria Hedengren i spetsen. De externa ägarna, som nu kontrollerar drygt 80 procent av bolagets aktier, kräver enligt Di Digitals källor att bolaget ska vara börsfärdigt innan året är slut. Ambitionen är en strukturaffär eller en börsnotering de närmaste åren.

”Vi ska kunna ta klivet in på börsen inom 18-24 månader”, säger Jacob de Geer.

Som en del av börsprocessen har han, i egenskap av vd, klivit ur styrelsen och ersatts av bolagets andra grundare Magnus Nilsson.

Samtidigt står det klart att många tunga chefer har lämnat bolaget.

Det är alltid tråkigt att förlora duktiga medarbetare.

I mars lämnade varumärkeschefen Charlotte Grahn Izettle för ett jobb på bankappen Qapital. Och i oktober stod det klart att produktchefen Peder Stahle har gått vidare efter sex år. Han var en av de första anställda på bolaget.

Nyligen lämnade även Björn Lindberg rollen som affärsutvecklingschef på Izettle. Även han är en av bolagets första medarbetare och var bland annat ansvarig för Izettles expansion i Europa och Latinamerika.

Nu bekräftar Jacob de Geer att att även Thor-Olof Philogene lämnar bolaget efter fyra år och sex månader år. Han hade senast titeln intäktschef, chief revenue officer.

”Det är alltid tråkigt att förlora duktiga medarbetare. Men många av dessa personer har ju varit här i 6-7 år. När man bygger ett bolag från grunden kommer man väl till en viss punkt då det inte känns likadant längre”, säger Jacob de Geer.

Han betonar även att många har gått vidare till att starta egna bolag.

”De bygger vidare på den kultur vi byggt Izettle på”, säger han.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Mer om Izettle i Digitalpodden från den 11 januari:

https://embed.acast.com/digitalpodden/izettlessaljflirt-h-m-familjenshemligafondochdanske-handel

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera