Hoppa till innehållet

Chefsflykt inför Urb-its börsnotering

Startupbolaget Urb-it skakas av en serie chefsavhopp inför sin planerade börsnotering. Bland annat har finanschefen, teknikchefen och marknadschefen lämnat bolaget som även lider av stora förluster och låg tillväxt. 

Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg.
Urb-its ordförande Lage Jonason och vd Mats Forsberg.Bild: Amanda Lindgren

Det har gått drygt två år sedan Di:s Digitalpodden först uppmärksammade startupbolaget och budtjänsten Urb-it. Bolagets plattform låter butiker erbjuda snabb och personlig leverans av sina varor med hjälp av frilansande ”Urbers” som tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar dem direkt till kund inom en timme.

Bakom Urb-it står Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera vd på Urb-it. Bolaget har även lockat till sig riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonason, som är ordförande för Urb-it.

Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal 

Sedan starten har Urb-it tagit in cirka 100 miljoner kronor i riskkapital, lanserat tjänsten i Stockholm, samt påbörjat utrullningen i London och Paris. 

I början av mars uppgav ordförande Lage Jonason för Dagens Industri att Urb-it skulle börsnoteras redan innan sommaren.

”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, sa han då.

Enligt källor till Di Digital är ambitionen att ta in cirka 75 miljoner kronor i samband med en nyemission. Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring av Urb-its app. 

”Jag vill inte kommentera den typen av siffror. Men det pågår ett gediget arbete inför noteringen som ska ske innan sommaren. Vi är snart klara med de sista ankarinvesterarna och efter det går vi ut med prospektet”, säger Mats Forsberg, vd för Urb-it.

Men Urb-it har stora utmaningar inför noteringen. Intäkterna är exempelvis små: mindre än 5 miljoner kronor i fjol, enligt uppgift till Di Digital. Tillväxten uppges dessutom vara närmast obefintlig på huvudmarknaden i Stockholm. Detta samtidigt som man har ett 50-tal avlönade medarbetare och ett flertal konsulter på kontoret.

”Det stämmer att vi inte har gigantiska tillväxttal. Men antalet anslutna butiker växer med 15 per vecka just nu. Vi följer vår plan av att först integrera med butiker och sedan lansera vår app mot konsument”, säger vd Mats Forsberg.

I Stockholm har Urb-it idag 60 butiker appen. Som exempel kan nämnas elektronikkedjorna Media Markt och Siba, klädbutikerna J Lindeberg och A Day's March samt nischbutiker som Ballongverkstan. 

Läs mer: Urb-it tar in nya miljoner 

Men användandet är relativt lågt. Sedan starten har cirka 600 ”Urbers” utbildats. Men enligt Di Digitals källor är endast ett 20-tal aktiva, med flera leveranser per dag eller vecka. 

Vd Mats Forsberg ger en delvis annan bild. 

”Jag skulle säga att en tredjedel av våra 600 Urbers är aktiva och kollar appen för uppdrag. Men i takt med att vi ökar marknadsföring mot konsument kommer uppdragen att bli fler”, säger han. 

Urb-it har även drabbats av strömavhopp. Sedan årsskiftet har bolaget bland annat förlorat sin Stanford-utbildade finanschef Adam Rosenholm, sin CTO Elie Lythreatis, sin marknads- och säljchef Jacob Lovén, samt projektledaren Jahangir Ekhlasi, merparten av säljteamet och flera utvecklare.

”Det stämmer att vår CTO sa upp sig under fjärdekvartalet och att vår CFO slutar nu. Han fokuserade ju på riskkapitalsektorn som är en kompetens som inte behövs längre. Att vissa väljer att gå vidare efter en kortare tid är inte konstigt när vi växer snabbt och anställer folk”, säger vd:n.

Läs mer: Urb-it betalar it-konsulter med aktier

En förklaring till avhoppen uppges vara konflikter över bolagets framtida strategi. Många chefer anser att tjänsten bör breddas och bli en öppen budtjänst, eller en plattform för frilansare inom andra branscher. Vd och ordförande har dock valt att fortsätta enligt plan.

”Jag tycker att det är viktigt att behålla vårt fokus och inte bli för spretiga. I dag är Urb-it ett nytt sätt att handla från fysiska butiker. Vi vill bli klara med det först. Sedan är möjligt att plattformen kan användas för annat längre fram”, säger vd Mats Forsberg.

Han anser att det trots alla utmaningar är rätt läge att notera Urb-it.

”Intresset för skalbara plattformsbolag är stort just nu. Dessutom passar det bra för oss att befinna oss i en publik miljö när vi går ut med ett mer publikt erbjudande och på allvar börjar marknadsföra Urb-it som varumärke och app”, säger han.


Mer om Urb-its kris i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

För att nås av nyheterna först:

Foto:

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera