Annons

Chiquelle släpper AR-app som ska minska returer – men slår den mot köpen?

Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app.
Pouya Boland är en av tre grundare av klädsajten Chiquelle, som nu släpper en AR-app. Foto: Pressbilder
E-handelsbolaget Chiquelle har orsakat långa köer med sina popup-butiker. Nu lanserar modesajten en AR-app för att hjälpa kunderna testa kläderna innan köp – Di Digital har testat den.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-handelsbolaget Chiquelle med grundarna Pouya Boland och Mona och Hadi Dougforosh Banan fokuserar på att sälja egenproducerade kläder till kvinnor i åldern 16 till 30. Sedan starten 2012 har bolaget fått närmare en halv miljon följare i sociala medier, mycket tack vare samarbetet med influencers. 

Bolaget gjorde även rubriker med sin popup-butik i Mall of Scandinavia som öppnades i februari i år. Inför premiären stod folk och köade från klockan 2 på natten. 

Även försäljningen har tilltagit. Bolaget, som har ett brutet räkenskapssår, redovisade en omsättning på 30 miljoner för året som slutade i juni 2017. Föregående år låg försäljningen på 17 miljoner. Samtidigt ökade vinsten från 3,9 Mkr till 4,5 Mkr. 

Läs även: Här är e-handelsaktörerna som är störst på Instagram 

Nu satsar man på ny teknik för sina kunder. Lagom till Black Friday lanserar Chiquelle sin AR-app där kunder med hjälp av en avatar kan testa plaggen digitalt. 

”Vi har en passion för teknik och vi ser det här som nästa steg inom e-handel. Huvudanledningen är att engagera kunder och skapa en mer värdefull upplevelse för dem. Samtidigt hoppas vi att den kan minska antalet returer”, säger Pouya Boland. 

Appen är fortfarande i beta när Di Digital testar den. 

Det svåraste med att köpa kläder online är ju att man inte vet hur de ser ut på. Med hjälp av en avatar framtagen av kundens mått kan man nu lösa det problemet. Tanken är god. 

Genom att först välja kroppstyp, storlek på över- och underkropp, hudfärg och ta en selfie får man en avatar som ska vara någorlunda lik en själv. Likheten är inte slående. 

Chiquelles AR-app för att testa bolagets kläder digitalt.

Man får sedan välja två plagg i en minikollektion, eftersom det bara är en betaversion som inte har gått live än. Efter att ha valt sina plagg får man testa det i den AR-miljö man befinner sig i. Tanken är att man framöver ska kunna testa plaggen i en miljö som man har tänkt använda plagget i – på en strand, i en bar eller annat valt ställe. För min del blir det Di:s kontor. 

Chiquelles AR-app låter kunden testa plaggen på sin avatar.

Så, skulle jag köpa plaggen min avatar fick testa på kontoret? 

Nej, och det beslutet skulle jag nog inte vara ensam om. Min avatar klär faktiskt inte i något. Men trots det vill jag ändå inte såga tekniken, kanske bara hur min avatar ser ut. 

Appen är faktiskt oerhört lätt att använda utan några som helst förkunskaper.

”Funktionen är mestadels klar. Designen, när man tittar på demon, är inte den som vi är nöjd med. Så det är en del mindre bitar kvar att jobba på. Men vi hoppas att den i slutändan kan hjälpa vissa av våra kunder i sina beslut om att köpa eller inte framöver”, säger Pouya Boland.

Jag hoppas att de sista ändringarna kommer att leda till att avataren kan bära upp kläderna något bättre än den gör i denna version. Jag hoppas också att Chiquelle inte ger upp utan fortsätter att utveckla AR-appen. 

För visst har Pouya Boland rätt – det här är starten på framtidens e-handel.

Läs även: ”Selfie-app” nätskräddarnas nya giv

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies