Hoppa till innehållet

Christer Gardell om Telia-bedrägeriet: "Inte acceptabelt"

Igår kunde Di Digital avslöja nya uppgifter om det stora bedrägeriet mot Telias e-legitimation. Nu kritiserar en av de drabbade, Cevian Capitals ordförande Christer Gardell, Telias hantering av fallet.

Finansmannen Christer Gardell kommenterar nu för första gången bedrägeriet som riktades mot honom.
Finansmannen Christer Gardell kommenterar nu för första gången bedrägeriet som riktades mot honom.Foto: Joey Abrait

Det var under hösten 2014 som bedragare stal nära 6 miljoner kronor från finansmännen Christer Gardell och Mats Arnhög, med hjälp av stulna e-legitimationer från Telia.

Läs även: Den stora blåsningen - hela reportaget om miljonbedrägeriet

Bedrägeriet utnyttjade svagheter i utlämningen för Telias e-legitimationer. Med falska identitetshandlingar kunde bedragarna hämta ut legitimationer i finansmännens namn och därmed komma åt deras bankkonton.

Pengarna slussades via konton hos SBAB, som öppnades med de stulna e-legitimationerna, och vidare till ett femtontal privatpersoner.

“Jag blev förvånad över att det var så enkelt. Självklart blir man irriterad”, säger Christer Gardell till Di Digital.

Igår berättade Di Digital om hur flera välrenommerade säkerhetsexperter riktar skarp kritik mot Teliasoneras roll i bedrägeriet. Luckorna som utnyttjades har varit välkända i många år, enligt dem. Det säger bland andra Fredrik Ohlsson, säkerhetschef och operativ riskchef på SBAB, som är en av de målsägande i fallet.

“Vi, både bankerna och Telia, var medvetna om och är medvetna om den här sårbarheten”, säger han.

“Det är självklart inte acceptabelt”, säger Christer Gardell om uppgifterna att Telia känt till men ej stängt igen luckan som användes för att stjäla hans pengar.

Cevian Capital-ordföranden blev bestulen på 165 000 kronor, som plockades från ett konto hos nätbanken Avanza.

“Avanza hanterade det bra mot mig och betalade tillbaka pengarna snabbt”, fortsätter Christer Gardell.

Vid en husrannsakan hos huvudmannen i bedrägeriet hittade polisen spår av en omfattande kartläggning av flera toppnamn i det svenska näringslivet. Bland annat uppgifter om inkomster och bolagsengagemang hade samlats in.

Läs även: Bedragaren kartlade den svenska finanseliten

Åklagaren i fallet misstänker att mannen planerade fler bedrägerier riktade mot personerna på listan.

I slutet av april dömdes huvudmannen i bedrägeriet till fyra års fängelse för grovt penningtvättsbrott. Domen har överklagats. 

Dagens Industri har sökt Mats Arnhög för en kommentar.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera