Hoppa till innehållet

City Network öppnar datacenter i Dubai

Svenska molnleverantören City Network etablerar sig i Mellanöstern med ett nytt datacenter i Dubai. 

Johan Christenson är vd och grundare av molnleverantören City Network.
Johan Christenson är vd och grundare av molnleverantören City Network.

City Network grundades 2002 och beskrivs av grundaren Johan Christenson som ett europeiskt och mer öppet alternativ till de stora IT-infrastrukturbolagen som Amazon Web Service och Microsoft Azure. City Networks tjänster är baserade på en öppen plattform och bland kunderna finns försäkringsbolaget Folksam.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner" 

”En av de saker som får oss att sticka ut är att vi tror på att företag behöver arbeta med flera molnlösningar parallellt”, säger han.

Etableringen i Mellanöstern bygger enligt Johan Christenson på en efterfrågan från kunder som vill ha sin data nära sina kunder.

”Många stora europeiska företag behöver lagring och drift i Mellanöstern.”

Etableringen i Dubai har föregåtts av en expansion på flera andra marknader. Vid årsskiftet startade företaget verksamhet i Japan och gick in på den asiatiska marknaden. Sedan tidigare finns City Network i både Europa och Nordamerika.

”80 procent av våra kunder finns i Europa, men vi växer på bred front tack vare att vi etablerar datacenter på nya marknader."

Vi investerar i fortsatt tillväxt och hoppas kunna ta väldigt stora företag som nya kunder.

Under 2016 hade City Network en 40-procentig tillväxt och omsatte 66 miljoner kronor med ett resultat på omkring 1 Mkr. Under 2017 hoppas Johan Christenson att man ska omsätta 80 Mkr för att sedan växa aggressivt.

”Vi investerar i fortsatt tillväxt och hoppas kunna ta väldigt stora företag som nya kunder. Målet är att nå en omsättning på 250 miljoner kronor år 2020."

Nyligen avslöjade Di Digital att IT-jätten Amazon Web Services öppnar tre datacenter i Sverige. Johan Christenson säger att etableringen påverkar mindre leverantörer som City Network, men att öppenheten och de regulatoriska kraven är ett starkt argument för leverantörer med bas i Europa och Sverige. 

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige 

”Vi har alla vetat om att det bara har varit en tidsfråga innan de skulle etablera sig i Sverige, men samtidigt kvarstår det faktum att Amazon är ett amerikanskt företag och om man som bank eller försäkringsbolag jobbar med regulatorisk verksamhet så finns det en osäkerhet i det momentet."

Vi ska fortsätta att vara en formidabel konkurrent till de stora drakarna.

Johan Christenson räknar med att de amerikanska jättarna Amazon och Microsoft kommer att ha en marknadsandel i Europa på 50-60 procent.

"Vi ska fortsätta att vara en formidabel konkurrent till de stora drakarna och jag tycker att det är ett dåligt alternativ att låta två företag drifta hela världen.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera