Startupbolaget Skipperi grundades 2017 som ett slags ”Airbnb för fritidsbåtar”. Sedan dess har kring 700 båtägare erbjudit sina skutor för uthyrning, vilket genererat över 1.000 uthyrningstillfällen i Stockholm och Helsingfors.
”Tjänsten växer och vi fortsätter marknadsföra den”, säger Kristian Raij, vd och medgrundare på Skipperi med kontor i både Helsingfors och Stockholm.
Samtidigt är Airbnb-modellen knepig för båtägarna, i alla fall när det gäller den stora efterfrågan på att hyra en liten motorbåt över dagen. Skipperi har därför lagt till ett nytt erbjudande som har mer gemensamt med marknaden för hyrcyklar och elscootrar. Den heter ”Skipperi City Boats” och spås inom kort utgöra halva omsättningen.
Över 90 procent av våra användare skulle rekommendera tjänsten till en vän”
I våras lanserade man tjänsten med ett 20-tal egna motorbåtar i Helsingfors. För knappt 200 euro per månad har vanliga stadsbor kunnat boka en aluminiumbåt över dagen, så ofta de vill. Bokningarna görs i Skipperis app. Appen användes även för att låsa upp luckor i båten med nycklar, flytvästar och annat.
Läs mer: Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen
Nu, i början av november när säsongen just rundas av, kan grundarna utvärdera tjänsten.
”Projektet var väldigt lyckat. Över 90 procent av våra användare är så pass nöjda med tjänsten att de skulle rekommendera den till en vän”, säger vd:n Kristian Raij.
Vi hade inga allvarliga skador under första säsongen. Jag tror vår tjänst är både säkrare och mer hållbar än elscootrarna.
Han betonar att Skipperi lägger stor vikt vid säkerhet. Bland annat tvingas alla kunder fylla i ett formulär om sin sjövana innan de drar igång motorn och kastar loss. För förare som är mindre sjövana erbjuder Skipperi enkla båtlektioner direkt i appen.
”Vi hade inga allvarliga skador under första säsongen. Jag tror vår tjänst är både säkrare och mer hållbar än elscootrarna. Vi leasar våra båtar på fyra år, medan elscootrarna ofta går sönder redan efter några veckor”, säger han.
Vad är er största utmaning med citybåtarna?
”Propellerskador. Vi kräver att användarna tar en bild på propellern före och efter användning. Vi har ett AI-system som analyserar eventuella skador och tar 350 euro för en trasig propeller.”
Hur många propellerskador snackar vi?
”Cirka 25 skadade propellrar på 1.870 uthyrningstillfällen. Man måste ersätta dem direkt.”
Nu planerar Skipperi att ta sitt koncept till en rad andra städer. Våren 2020 ska konceptet ”Skipperi City Boats” sjösättas i fler städer i Finland, samt i Stockholm och Olso.
Stockholm får då 30-40 båtar vid minst tre hamnar som går att hyra via en app i telefonen. Samtliga båtar är tillverkade av aluminium och utrustade med motorer på mellan 70 och 150 hästkrafter.
Priset är 2.500 kronor per månad för obegränsat användande i alla städer där tjänsten finns. Vill man bara använda båtarna måndag till fredag är priset 1.400 kronor. Haken i bägge fall är att man måste betala för en hel säsong, det vill säga sex månader, maj-oktober.
Skipperis båtar leasas i samarbete med motortillverkaren Yamaha och Inha Bruk, som tillverkar båtar av märkena Yamarin och Cross. Totalt levererar Yamaha och Inha Bruk 120 nya motorbåtar åt Skipperi för den kommande säsongen.
En fördel med detta är att Yamahas motorer numera kan kopplas till nätet.
”Vi integrerar med Yamahas uppkopplade motorer. Det gör att vi kan ta in information om bränsleförbrukning, position och annat”, säger vd Kristian Raij.
Hittills har Skipperi tagit in närmare 9 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Stefanie Brandt-Tallqvist, båtentreprenör och delägare i familjeföretaget Brandt, bröderna Forsman, som äger flera sjökrogar i Helsingfors, och investeraren och serieentreprenören Hans Ahlström, som står bakom investmentbolaget HP Capital. Hans Ahlström är även en profil inom släkten Ahlström – Finlands svar på familjen Wallenberg.
De närmaste månaderna hoppas Skipperi ta in ytterligare 9-11 miljoner kronor i riskkapital.