Hoppa till innehållet

Clas Ohlson går in i Mathem

Prylkedjan Clas Ohlson och Mathem inleder ett strategiskt samarbete. Samtidigt köper Clas Ohlson 10 procent av aktierna i Mathem för 221 miljoner kronor. 

Foto: Clas Ohlson.

E-handelsbolaget Mathem och Clas Ohlson slår sina påsar ihop. På fredagen meddelade bolagen att de inleder ett strategiskt samarbete där ett urval av Clas Ohlsons produkter kommer erbjudas på Mathems digitala plattformar. 

Personer som handlar genom Clas Ohlsons egna e-handelskanaler kommer även att kunna få sina produkter levererade hem till dörren av Mathem. 

Läs mer: Så går det för Mathem 

”Vår logik är enkel. Många av Clas Ohlsons storsäljare är förbrukningsvaror för hemmet. Kundernas köpmönster för den här typen av varor liknar i hög utsträckning mönstret för köp av livsmedel. Samarbetet gör vårt sortiment mer tillgängligt för kunderna med snabba och flexibla leveranser vilket är en nyckel för framgångsrik e-handel”, säger Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson, i ett pressmeddelande. 

Samtidigt förvärvar Clas Ohlson motsvarande 10 procent av aktierna i Mathem för 221 Mkr vilket innebär att prylkedjan blir bolagets fjärde största ägare. 

”Vi ser mycket fram emot att få komma igång och jobba tillsammans med Clas Ohlson. Vi delar samma värderingar och visionen att göra vardagen lite enklare för våra kunder. Clas Ohlsons sortiment öppnar många fler dörrar och kundupplevelsen blir bättre med vårt gemensamma erbjudande”, säger Tomas Kull, vd och grundare på Mathem.se. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera