Under den förestående hösten kommer Clas Ohlson att inleda ett samarbete med amerikanska Amazon.
Det framgår av vd-ordet från Lotta Lyrå i bolagets rapport för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret.
Clas Ohlsons samarbete med Amazon kommer att vara en viktig försäljningskanal för bolagets egna varumärken (EMV). Och även om höstens tester gäller Storbritannien så utesluts inte framtida samarbeten med Amazon på andra marknader.
Det säger vd Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.
Hur stor del av sortimentet berörs?
"Nu testar vi för att se vad det ger, men också för att lära oss själva vad det innebär att arbeta med Amazon. Så hur stor del av sortimentet som kommer att finnas där vet vi inte i dagsläget", säger Lotta Lyrå och fortsätter:
"Det kommer att vara en viktig försäljningskanal för våra egna varumärken och för att öka den andelen. Det tror jag definitivt kommer att vara en inriktning. De övriga sortimentet kommer mer vara en inramning".
Andelen egna märkesvaror av den totala försäljningen låg föregående verksamhetsår 2017/2018 på 35 procent. Här har Clas Ohlson sagt att andelen ska öka "väsentligt", utan att precisera sig i tid. Egna märkesvaror har traditionellt en högre lönsamhet jämfört med det övriga sortimentet.
Kan de bli aktuellt att samarbeta med Amazon på andra marknader?
"Det här testet gör vi för hela Clas Ohlson räkning, för att förstå potentialen och lära oss av det. Så jag utesluter ingenting just nu, men i dagsläget är detta ett test", säger Lotta Lyrå.
Samarbetet är dock inte helt nytt. Di rapporterade redan i somras om att ett pilottest skulle inledas med Amazon under hösten.
I fjol investerade Clas Ohlson i ehandelsföretaget Mathem och inledde ett strategiskt samarbete. Enligt Clas Ohlson har försäljningen via Mathem varit lyckad så här långt.