Annons

Clas Ohlson räds inte konkurrensen: ”Fokuserar på det vi kan påverka”

Clas Ohlsons avgående vd Lotta Lyrå och bolagets kommunikationschef Niklas Carlsson.
Clas Ohlsons avgående vd Lotta Lyrå och bolagets kommunikationschef Niklas Carlsson. Foto: Di, TT, Press
Clas Ohlson har pekats ut som en stor förlorare när Amazon gör entré i Sverige. Men detaljhandelskedjan räds inte konkurrensen från den amerikanska e-handelsjätten. ”Vi fokuserar på det vi själva kan påverka”, uppger bolaget. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amazon ska nu lansera sin plattform i Sverige – och är globalt sett starka inom produktkategorier som konsumentelektronik, heminredning och verktyg.

Den svenska detaljhandelskedjan Clas Ohlson har av många experter pekats ut som särskilt hotade av Amazons etablering. 

Aktien föll också med knappt 2 procent på Stockholmsbörsen under tisdagen. 

Delar ni bilden att Clas Ohlson hör till de företag som kommer drabbas allra hårdast av Amazons inträde?

”Globalisering och en ökande konkurrens var en viktig startpunkt när vi lanserade vår nya strategi för drygt två år sedan. Just därför har vi också genomfört många initiativ för framtida tillväxt såväl som en översyn av våra kostnader”, skriver kommunikationschefen Niklas Carlsson i ett mejl till Di Digital.

Bolaget säger sig dock vara trygga med sin position i Norden och lyfter fram kombinationen av fysiska butiker och e-handel som en konkurrensfördel, tillsammans med ett ”relevant sortiment” och ”ett unikt serviceerbjudande”.

Vilka risker eller möjligheter uppstår efter Amazons lansering?

”Det är i mångt och mycket en fortsättning på den trend vi ser med ökande e-handel. Vi fortsätter att vässa vår digitala affär, samtidigt som vi ser att vi har en styrka i vårt butiksnät där våra kunder kan få service men också hämta ut produkter de köpt online”, skriver Niklas Carlsson.

Han lyfter även fram att Clas Ohlson adderat tjänster som ”Clas Fixare”, ett stall av egna hantverkare som kan hjälpa kunderna på plats i hemmet eller via videosamtal.

Dessutom säljer bolaget delar av sitt sortiment via den digitala livsmedelsbutiken Mathem, som Clas Ohlson också är minoritetsägare i.

Vilka är de viktigaste åtgärderna ni hittills vidtagit eller kommer genomföra efter Amazons inträde i Sverige?

”Som alltid fokuserar vi på det vi själva kan påverka och vi har som sagt genomfört många åtgärder under de senaste åren, som dels handlar om att skapa ett mer unikt kunderbjudande och en utvecklad digital affär och dels om att sänka våra kostnader.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer