Hoppa till innehållet

Classpass tar in 2,7 miljarder – ska växa i Norden​​​​​​​

I oktober köpte amerikanska Classpass sin svenska konkurrent Fitness Collection med vd:n Malin Torstensson i spetsen. Nu blir bokningstjänsten årets första enhörning – genom att plocka in 2,7 miljarder kronor i nytt kapital. 

Classpass Nordenchef Malin Torstensson och Payal Kadakia, bolagets grundare och verkställande styrelseordförande.
Classpass Nordenchef Malin Torstensson och Payal Kadakia, bolagets grundare och verkställande styrelseordförande.

Classpass, som beskriver sig som världens största bokningstjänst för gym- och träningspass, tar in 2,7 miljarder kronor eller 285 miljoner dollar i nytt kapital. Investeringen gör bolaget till årets första ”enhörning” – ett bolag med en värdering på över en miljard dollar. 

Rundan leds av L Catterton och Apax Digital, ihop med den befintliga ägaren Temasek. 

Classpass ska använda kapitaltillskottet till fortsatt expansion. 

”Investeringen är en betydande milstolpe för oss och underlättar vårt uppdrag att hjälpa människor att vara aktiva och använda sin tid på ett meningsfullt sätt”, säger Payal Kadakia, Classpass grundare och arbetande styrelseordförande.

På bara några månader har över 40 000 träningspass bokats via Classpass-appen i Sverige.

Classpass kom till Norden i samband med köpet av sin svenska kopia Fitness Collection, med vd:n Malin Torstensson, i oktober i fjol. Bolaget erbjuder ett slags Airbnb- eller Spotify-abonnemang fast för träning.

Läs mer: Classpass slukar svensk startup

Classpass grundades 2013 och samarbetar i dag med över 30 000 träningsstudios och gym världen över.

Den amerikanska bokningsjätten har redan expanderat till över 28 länder och tecknat avtal med över 1 000 företagskunder. Bolaget har över 650 anställda på fem kontinenter.

Classpass medlemmar i Stockholm och Göteborg kan ta del av allt från kampsport, boxning, cykling, klättring, pilates, massage och yoga.

”På bara några månader har över 40 000 träningspass bokats via Classpass-appen i Sverige – och dessutom ser vi ett enormt intresse på våra andra nordiska marknader, inklusive Köpenhamn, Oslo och Helsingfors”, säger Malin Torstensson, som i dag är Nordenchef för Classpass.

”Med hjälp av den nya investeringen kommer vi under 2020 att lägga till hundratals nya studios i regionen och göra förstklassiga gym- och träningspass tillgängliga för ännu fler medlemmar”, forsätter hon.

Läs mer: Bråk mellan träningsappar: ”Tvingas in i exklusiva avtal”
Läs ännu mer:
Digitala uppstickare utmanar traditionella gym: ”Vi ska bli större än Sats”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera