Hoppa till innehållet

Coala Life har vunnit sex tävlingar i år: ”Pitchandet är nästan som en drog”

Hjärtläsarbolaget Coala Life har som marknadsstrategi att vinna tävlingar. ”Jag har fått många affärer genom det”, säger medgrundaren och vd:n Philip Siberg som hittade en styrelseledamot på Di Digitals event.

Coala Lifes trådlösa hjärtmonitor och vd:n Philip Siberg.
Coala Lifes trådlösa hjärtmonitor och vd:n Philip Siberg.

Den senaste tiden har varit hektisk för startupbolaget Coala Life, som utvecklar en digital hjärtläsare som skickar data till molnet för att analyseras av algoritmer.

I december förra året tog man in 20 miljoner kronor i riskkapital, under våren nåddes milstolpen 100 000 EKG-mätningar i Sverige, i maj representerade bolaget Sverige under Startup World Cup 2018 i San Francisco och alldeles nyligen aviserade man en större studie om kvinnors hjärthälsa i samarbete med Karolinska.

”Jag har aldrig jobbet så mycket i hela mitt liv som det senaste året. Vi lanserade i årsskiftet till 2017 och kom ut med en helt ny produkt och varumärke samtidigt som vi bröt mönstret i hur man ska sälja till vården”, säger Philip Siberg, som är medgrundare och vd.

Med mönstret syftar han på det traditionella sättet att ta en medicinteknisk produkt till marknaden, det vill säga att vända sig till läkare och att försöka vinna upphandlingar. Det kan ta åratal, konstaterar Philip Siberg som tidigare har byggt upp flera andra medicintekniska bolag.

Coala Life, som både har en patient– och en vårdaffär, har istället valt att försöka fånga slutkundernas uppmärksamhet.

”Vi började med att marknadsföra stenhårt mot konsumentmarknaden för att använda kundkraften för snabbare komma åt vården. Om tiotusentals personer går till doktorn och säger att de vill ha vår produkt, då är det helt plötsligt vården som börjar ringa oss istället.”

Läs även: Näringslivstopparna satsar 20 nya miljoner på Coala Life 

Nu har Coala Life 100 kliniker i systemet, 230 anslutna läkare och ett par tusen personer som använder deras digitala hjärtläsare.

Marknadsstrategin är att vinna priser, berättar medgrundaren och vd:n:

”Det kan låta konstigt, men det är ett bra sätt att synas och höras på. Jag har fått många affärer genom det.”

I år har man vunnit sex tävlingar, däribland Sverigefinalen i Startup World Cup och Makerstown Jury's Award 2018 i Bryssel.

Philip Siberg har jobbat bort nervositeten kring att gå upp på scen för att försöka övertyga en publik och jury säger han:

”Är man grymt passionerad och har ett bra case är pitchandet nästan som en drog. Man blir helt tagen av det.”

Förra året deltog Coala Life i Di Digitals pitchtävling på Health Tech Pitch Day vars vinnare kvalificeras till Di Digital Startup Tour. Där kom man tvåa.

”Vi har nog vunnit över tio priser de senaste femton månaderna. Så jag är lite sur att vi kom tvåa på Health Tech Pitch Day. Men Doctrin, som vann då, gick ju segrande ur hela Startup Tour sen”, säger Philip Siberg.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018 

Men Coala Life gick inte lottlösa. På eventet hittade bolaget sin blivande styrelseledamot, Ebba Fåhraeus. Hon satt i juryn på pitchtävlingen och är till vardags vd på Smile Incubator, en life science-inkubator.

”Vi insåg att vi behövde mer marknads- och go-to-market-förståelse i styrelsen. Vi frågade henne och hon tillträdde snabbt efter en extrastämma”, säger Philip Siberg.

Dessutom tecknade man avtal med en telekomjätte.

”En del av vår teknikplattform kommer från Ericsson. Men vi har aldrig fått till ett samarbete mer än så. Men jag träffade en från Ericsson på Health Tech Pitch Day och nu finns vi i Ericssons globala showroom.”

Läs även: Doctrin vinner Startup Tour 2017 

Just nu utvecklar Coala Life en AI-lösning som ska kunna förutspå hjärtsjukdomar och bli bättre med ju mer data den får.

Härnäst ligger en internationell expansion i korten.

”Planen har varit att lansera i Sverige och lära oss hemmamarknaden innan vi går till USA. I höst ska vi göra en större finansieringsrunda och sen 'go international'”, säger Philip Siberg.

Totalt har Coala Life tagit in drygt 120 miljoner kronor i riskkapital. I ägarlistan finns bland annat Elektas huvudägare Laurent Leksell, SCA:s tidigare vd Anders Nyrén och riskkapitalbolaget 20 North Street.

Ansök till Di Digital Startup Tour 2018

Ansökningsperioden för 2018 är igång.

I fem delfinaler i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö utses vinnare som sedan möts i finalen i Stockholm den 28 november. Bolagen pitchar inför en tung jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Förutom äran ligger 1 miljon kronor i annonspengar på Bonnier News i prispotten.

Klicka här för att anmäla ditt bolag eller ditt intresse.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera