Den senaste tiden har varit hektisk för startupbolaget Coala Life, som utvecklar en digital hjärtläsare som skickar data till molnet för att analyseras av algoritmer.
I december förra året tog man in 20 miljoner kronor i riskkapital, under våren nåddes milstolpen 100 000 EKG-mätningar i Sverige, i maj representerade bolaget Sverige under Startup World Cup 2018 i San Francisco och alldeles nyligen aviserade man en större studie om kvinnors hjärthälsa i samarbete med Karolinska.
”Jag har aldrig jobbet så mycket i hela mitt liv som det senaste året. Vi lanserade i årsskiftet till 2017 och kom ut med en helt ny produkt och varumärke samtidigt som vi bröt mönstret i hur man ska sälja till vården”, säger Philip Siberg, som är medgrundare och vd.
Med mönstret syftar han på det traditionella sättet att ta en medicinteknisk produkt till marknaden, det vill säga att vända sig till läkare och att försöka vinna upphandlingar. Det kan ta åratal, konstaterar Philip Siberg som tidigare har byggt upp flera andra medicintekniska bolag.
Coala Life, som både har en patient– och en vårdaffär, har istället valt att försöka fånga slutkundernas uppmärksamhet.
”Vi började med att marknadsföra stenhårt mot konsumentmarknaden för att använda kundkraften för snabbare komma åt vården. Om tiotusentals personer går till doktorn och säger att de vill ha vår produkt, då är det helt plötsligt vården som börjar ringa oss istället.”
Läs även: Näringslivstopparna satsar 20 nya miljoner på Coala Life
Nu har Coala Life 100 kliniker i systemet, 230 anslutna läkare och ett par tusen personer som använder deras digitala hjärtläsare.
Marknadsstrategin är att vinna priser, berättar medgrundaren och vd:n:
”Det kan låta konstigt, men det är ett bra sätt att synas och höras på. Jag har fått många affärer genom det.”
I år har man vunnit sex tävlingar, däribland Sverigefinalen i Startup World Cup och Makerstown Jury's Award 2018 i Bryssel.
Philip Siberg har jobbat bort nervositeten kring att gå upp på scen för att försöka övertyga en publik och jury säger han:
”Är man grymt passionerad och har ett bra case är pitchandet nästan som en drog. Man blir helt tagen av det.”
Förra året deltog Coala Life i Di Digitals pitchtävling på Health Tech Pitch Day vars vinnare kvalificeras till Di Digital Startup Tour. Där kom man tvåa.
”Vi har nog vunnit över tio priser de senaste femton månaderna. Så jag är lite sur att vi kom tvåa på Health Tech Pitch Day. Men Doctrin, som vann då, gick ju segrande ur hela Startup Tour sen”, säger Philip Siberg.
Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018
Men Coala Life gick inte lottlösa. På eventet hittade bolaget sin blivande styrelseledamot, Ebba Fåhraeus. Hon satt i juryn på pitchtävlingen och är till vardags vd på Smile Incubator, en life science-inkubator.
”Vi insåg att vi behövde mer marknads- och go-to-market-förståelse i styrelsen. Vi frågade henne och hon tillträdde snabbt efter en extrastämma”, säger Philip Siberg.
Dessutom tecknade man avtal med en telekomjätte.
”En del av vår teknikplattform kommer från Ericsson. Men vi har aldrig fått till ett samarbete mer än så. Men jag träffade en från Ericsson på Health Tech Pitch Day och nu finns vi i Ericssons globala showroom.”
Läs även: Doctrin vinner Startup Tour 2017
Just nu utvecklar Coala Life en AI-lösning som ska kunna förutspå hjärtsjukdomar och bli bättre med ju mer data den får.
Härnäst ligger en internationell expansion i korten.
”Planen har varit att lansera i Sverige och lära oss hemmamarknaden innan vi går till USA. I höst ska vi göra en större finansieringsrunda och sen 'go international'”, säger Philip Siberg.
Totalt har Coala Life tagit in drygt 120 miljoner kronor i riskkapital. I ägarlistan finns bland annat Elektas huvudägare Laurent Leksell, SCA:s tidigare vd Anders Nyrén och riskkapitalbolaget 20 North Street.
Ansök till Di Digital Startup Tour 2018
Ansökningsperioden för 2018 är igång.
I fem delfinaler i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö utses vinnare som sedan möts i finalen i Stockholm den 28 november. Bolagen pitchar inför en tung jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Förutom äran ligger 1 miljon kronor i annonspengar på Bonnier News i prispotten.
Klicka här för att anmäla ditt bolag eller ditt intresse.