Hoppa till innehållet

Collector samlar sina fintech-investeringar i ny bankapp

Collector Bank, med grundaren Lena Apler i spetsen, lanserar sin första breda bankapp för betalningar, lån och sparande. Målet är att även integrera de elva fintechbolag man investerat i de senaste åren.

Lena Apler, grundare och tillförordnad vd på Collector Bank. Foto: Jesper Frisk.
Lena Apler, grundare och tillförordnad vd på Collector Bank. Foto: Jesper Frisk.

I höst är det dags. Då hoppas börsbolaget Collector Bank släppa sin första breda bankapp. På sikt är målet att även integrera tjänster från Lånbyte, Wrapp och merparten av de andra fintechbolag man investerat i, genom riskkapitalbolaget Collector Ventures (NTL).

”Vi har inte bestämt vad appen ska heta ännu. Men den kanske ska heta Coll eller Colla”, säger Collectors grundare och tillförordnade vd Lena Apler, när Di Digital träffar henne under politikerveckan i Almedalen.

Appen ska vara din bästa kompis.

Varför ska den heta Coll?

”Därför att man ska ha koll! Appen ska vara din bästa kompis när du tar privatekonomiska beslut.”

Enligt Lena Apler ska Collectors nya app bygga på samma tre ben som alla storbanker står på: betalning, sparande och lån.

”Man ska kunna betala när man handlar på nätet. Och man ska kunna betala räkningar och fakturor direkt i appen med bank-id. När EU-direktivet PSD2 genomförs nästa år kan vi erbjuda betalningar direkt från lönekonton hos andra banker”, säger Lena Apler.

Läs mer: Hon tar över efter Lena Apler på Collector

Hon förklarar att det även ska bli möjligt att ansöka om privatlån på upp till 500 000 kronor och få dem beviljade och utbetalade direkt i appen. Det rör sig i dessa fall om lån med räntenivåer på mellan 5 och 14 procent. 

”Räntan beror på risk. Vi utvärderar den själva, det är redan core business för oss”, säger hon.

Vi kan erbjuda betalningar direkt från lönekonton hos andra banker.

Även Collectors spartjänster ska integreras i appen. Bolaget har redan en inlåning på cirka 12 miljarder kronor från allmänheten.

”Vi lockar ju många nya kunder med en sparränta på 0,8 procent”, säger Collector-grundaren.

Nytt med appen är att Collector även planerar att erbjuda billigt aktiesparande i sammarbete med en tredje part.

Vi har ett samarbete på gång med Aktieinvest.

”Vi ska utmana med budskapet att man ger bort motsvarande en lyxbil om man sparar 3000 kronor i månaden hos en storbank under en livstid. Vi har ett samarbete på gång med Aktieinvest, som är ett stort men ganska okänt dotterbolag till Aktiespararna”, säger hon.

Vi ser en stor potential bland nya svenskar och egenföretagare.

Mycket kan ändras, både inför och efter lanseringen. Men Lena Apler är öppen med att Collector även har en tydlig ambition att integrera merparten av de 11 fintechbolag man investerat i de senaste åren genom riskkapitalbolaget Collector Ventures.

Läs mer: Lena Apler om Klarnas nya giv: ”Bra med fler disruptiva banker”

”I första led rör det sig om tjänster för privatpersoner. Man kan tänka sig att bolag som Betterwealth, med sin aktiehandel, Wrapp, med sin lojalitetstjänst, och Lånbyte, som förmedlar bolån”, förklarar Lena Apler.

Just bostadslån tror hon kan bli ett viktigt sätt att locka nya långvariga kunder.

”Vi ser en stor potential bland nya svenskar och egenföretagare, som ibland upplever sig ha svårt att få bolån hos storbankerna. Lyckas man med bolån kan man ofta binda en kund under många år”, säger hon.

Just småföretagare är en målgrupp hon hoppas locka med Collector-appen, i ett andra steg som tas inom 1-3 år.

Läs mer: Lena Apler vald till årets Female Founder

”De kan ha nytta av tjänster från portföljbolag som Mondido, som förenklar e-handel för småföretagare, samt Mr Shoebox och Wint, som erbjuder bokföringstjänster. Mindre fastighetsägare kan ha nytta av tjänster från Nordkap, som jämför räntor på lån med lång löptid”, förklarar hon.

Tanken är att alla investeringar ska vara till nytta för bankens verksamhet.

Hon hoppas och tror att appen ska bli ett slutgiltigt kvitto på att Collectors investeringar i fintechbolag har varit lyckade. Få, om några, nordiska banker har investerat i så många startupbolag som Collector har.

”I många fall har vi en kund/leverantör-relation till bolagen vi investerat i. I andra fall har vi ett tekniskt utbyte. Men tanken är att alla investeringar ska vara till nytta för bankens verksamhet”, säger hon.

Under intervjun kommer begreppet PSD2 (Payment Services Directive 2) upp flera gånger. EU-direktivet väntas genomföras redan nästa år. Något förenklat kan man säga att det tvingar EU:s banker att öppna upp sina tekniska gränssnitt (API:er) och lämna ut sin kunddata till tredje part - om kunden begär och godkänner det. Det gör att många mindre fintech-bolag kan växa med hjälp av bankernas kunddatabaser. 

”Visst har PSD2 gjort att vi fått eld i baken. Det är mycket på grund av PSD2 som vi investerat i så många fintechbolag. Det är ju en möjlighet om man är rätt ute med sina samarbeten, investeringar och förvärv. Men det gäller att hålla ögonen öppna och örat nära marken”, säger Lena Apler.

Hur stor kan er nya app bli?

”Vi har ju 4 miljoner kunder i vår nordiska databas. Vissa är lojala kunder, medan andra bara till exempel har handlat på nätet med Collector ett par gånger. Jag tror vi kan ta en ansenlig del av dessa. Blir det tio procent är jag nöjd.”


Bolagen i Collector Ventures portfölj:

Betterwealth, algoritmbaserad portföljförvaltning.

Credit Kudos, hjälper privatpersoner förbättra sin kreditvärdighet.

Glamma, bokningstjänst som bland annat jobbar med skönhetssalonger.

Lånbyte (under namnbyte till Enkla), förhandlar ränterabatt för bolån.

Nordkap, molnbaserat treasury-bolag för att bland annat jämföra stora lån med lång bindningstid.

Matspar.se, prisjämförelser i för livsmedel och konsumentvaror.

Mondido, betalningslösning för mindre bolag i e-handeln.

Mr Shoebox, app för bokföring och förmedling av bokföringsbyråer.

Wint, använder artificiell intelligens för att ta hand om hela redovisningsprocessen digitalt.

Wrapp, rabatt- och lojalitetsapp som grundades av serieentreprenören Hjälmar Winblah. 

Realsource, finskt techbolag inom bostadsmäklar-sektorn.

Fotnot: För med om Collector Ventures portfölj, se Nordic Tech List


 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera