Hoppa till innehållet

Com Hems känga till Ygeman: ”Digitaliseringsministern borde se positivt på digitalisering”

Anders Ygeman (S) vill att Com Hem skjuter på sin övergång från analogt till digitalt nät. Oväntat av en digitaliseringsminister, menar nätjätten. ”Han säger det en dag innan vi börjar nedsläckningen, det är olyckligt”, säger Com Hems presstalesperson Fredrik Hallstan. 

Fredrik Hallstan (t.v.) är presstalesperson för Com Hem och dess moderbolag Tele2. Han är oförstående till Anders Ygemans (S) sena utspel kring bolagets nedsläckning av det analoga nätet.
Fredrik Hallstan (t.v.) är presstalesperson för Com Hem och dess moderbolag Tele2. Han är oförstående till Anders Ygemans (S) sena utspel kring bolagets nedsläckning av det analoga nätet.

Det är en av höstens mest känsloladdade debatter. Com Hem tänker stänga ned de sista delarna av sitt analoga nät – det sista analoga nätet i Sverige – för att kunna uppdatera till nya digitala och snabbare tjänster.

De som drabbas har visat sig vara äldre personer med gammal utrustning som kan behöva byta ut sin tv eller skaffa en digitalbox.

Sent omsider ger sig nu Anders Ygeman in i debatten.

”Det rimliga är att företaget skjuter på övergången till dess att äldre kan få och ta emot hjälp”, sa ministern i en intervju med TV4 under måndagen.

Skälet, menar han, är att nedsläckningen sammanfallet med coronakrisen, där äldre behöver hålla sig uppdaterade men samtidigt inte bör släppa in eventuella installatörer i sina bostäder.

Vi har informerat om den här förändringen i ett års tid

Com Hem har en direkt motsatt uppfattning – och uttalandet från Ygeman verkar ha kommit som en chock för bolaget.

”Vi blev överraskade”, säger Fredrik Hallstan, presstalesperson på bredbandsjätten.

Inte nog med att övergången inleds i dag, den 8 september – det vill säga dagen efter Ygemans utspel. Att det är just digitaliseringsministern som uttalar sig framstår inte ha landat väl hos bredbandsjätten.

”Hans kritik får naturligtvis stå för honom. Internettrafiken ökar med 40 procent varje år och nu mer än någonsin behövs det kapacitet i nätet när fler jobbar hemma eller vill videochatta med sina barnbarn.”

Läs mer: Bredbandstrafiken rusar när personal skickas hem: ”Coronakrisen en blick in i framtiden” 

Analoga signaler tar upp till sju gånger mer kapacitet av nätet än digitala, förklarar Fredrik Hallstan.

”Vi har informerat om den här förändringen i ett års tid och hjälpt 250 000 kunder över telefon. Vi gör det här för att förbättra nätet för alla svenskar. Den digitaliseringen borde även digitaliseringsministern tycka är positiv.”

Och att skjuta upp övergången är det absolut inte tal om. Säkerheten är hela tiden i fokus och det ska inte vara ett problem, förklarar Com Hem.

Har Anders Ygeman talat med er om det här tidigare?

”Nej, jag vet inte varför han går ut och säger det här en dag innan nedsläckningen börjar. Det är bara olyckligt.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera