Hoppa till innehållet

Comviq-avhoppare startar bankutmanare för migranter: ”Troligt att vi köper bolag”

Svenska Rebtel lanserar nu bankutmanaren Majority i USA. ”Det är den första digitala banktjänsten som helt fokuserar på personer som har flyttat till ett land”, säger Magnus Larsson som är vd på Rebtel.

Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.
Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.Foto: Jesper Frisk
Foto: Press

Rebtel, som grundades 2006 som en IP-telefonitjänst, har på senare år nischat in sig till att utveckla tjänster som riktar sig till migranter.

Som ett led i den satsningen presenteras nu dotterbolaget Majority som ska erbjuda finansiella tjänster till migranter i USA.

”Det är den första digitala banktjänsten som helt fokuserar på personer som har flyttat till ett land”, säger Magnus Larsson som är vd på Rebtel.

Majority, som har sitt huvudkontor i Texas och ett kompletterande kontor i Stockholm, inriktar sig på migranter som bor i USA. Appen som har funnits i betaversion sedan april går under hösten skarpt i landet.

Det som erbjuds är ett abonnemang med en fast avgift på 5 dollar i månaden som innehåller ett bankkonto, bankkort och tjänster för att skicka pengar utomlands och mobilkrediter att ringa för.

Bankkontot ska kunna fungera som lönekonto och gå att fylla på via stora amerikanska kedjor som Walmart, CVS och Walgreens.

”Tack vare teknikutvecklingen kan man nu utveckla tjänster mer kostnadseffektivt. Vi vill inte heller tjäna pengar på tjänsterna utan på vårt medlemskap. Vi behöver inte ta 10 dollar per transaktion när man skickar pengar, utan kan tjäna en mindre summa per kund per månad istället”, säger Magnus Larsson, som var chef för Tele2-ägda Comviq innan han 2015 tog över Rebtel.

Som ett exempel på hur Majority specifikt riktar sig till migranter nämner Magnus Larsson att de har förenklat sättet man som kund kan identifiera sig på.

”Vår process är digital och tar några minuter. Vi godtar andra typer av dokument än de flesta andra. Ett exempel är att vi tar emot amerikanska skattenummer - sådana får man innan man blir medborgare”, säger han.

Han tar också upp möjligheten för kunderna att få personliga rådgivare som pratar engelska och spanska.

”Det är en av de stora anledningarna till att folk kommer att välja oss tror jag. Man får egentligen en private banker som förstår ens språk och kultur.”

Majority har inte en banklicens utan den underliggande banken är amerikanska Sutton Bank. Själv föredrar Magnus Larsson att kalla Majority för 'bankutmanare' eller 'neo-bank'.

I fjol berättade ni att ni avsatt 130 Mkr för att antingen utveckla banktjänster själva eller köpa in dem. Hur gjorde ni?

”Vi har utvecklat dem själva tillsammans med ett antal partners. Det är mycket troligt att vi framöver kommer att addera vissa tjänster genom att köpa bolag.”

Läs mer: Rebtel blir fintechbolag: ”Vi tittar på att köpa en neobank” 

Att kommunikationsappar också lägger till finansiella tjänster är en trend som har pågått i några år. Några exempel är Facebook Messenger och svenska Truecaller som båda har börjat erbjuda banköverföringar.

”Det finns också ett antal bankutmanare som har tagit in stora belopp, som Revolut och N26. Som jag ser det har riskkapitalisterna satsat på att de ska bli nästa Bank of America, alltså stora och breda banker”, säger Magnus Larsson som menar att de båda nämnda bankutmanarna snarare är nischade mot den så kallade millennial-generationen.

Han ser en större trend där marknaden för finansiella tjänster nu delas upp efter väldigt tydliga målgrupper.

”Vi har byggt våra banktjänster helt efter migranters behov”, säger han.

Läs även: Hans app utmanar finansvärlden – med 7 miljoner användare: ”Att sälja till en bank är inget alternativ” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera