Annons

Comviq-avhoppare startar bankutmanare för migranter: ”Troligt att vi köper bolag”

Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.
Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015. Foto: Jesper Frisk
Svenska Rebtel lanserar nu bankutmanaren Majority i USA. ”Det är den första digitala banktjänsten som helt fokuserar på personer som har flyttat till ett land”, säger Magnus Larsson som är vd på Rebtel.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rebtel, som grundades 2006 som en IP-telefonitjänst, har på senare år nischat in sig till att utveckla tjänster som riktar sig till migranter.

Som ett led i den satsningen presenteras nu dotterbolaget Majority som ska erbjuda finansiella tjänster till migranter i USA.

”Det är den första digitala banktjänsten som helt fokuserar på personer som har flyttat till ett land”, säger Magnus Larsson som är vd på Rebtel.

Majority, som har sitt huvudkontor i Texas och ett kompletterande kontor i Stockholm, inriktar sig på migranter som bor i USA. Appen som har funnits i betaversion sedan april går under hösten skarpt i landet.

Det som erbjuds är ett abonnemang med en fast avgift på 5 dollar i månaden som innehåller ett bankkonto, bankkort och tjänster för att skicka pengar utomlands och mobilkrediter att ringa för.

Bankkontot ska kunna fungera som lönekonto och gå att fylla på via stora amerikanska kedjor som Walmart, CVS och Walgreens.

”Tack vare teknikutvecklingen kan man nu utveckla tjänster mer kostnadseffektivt. Vi vill inte heller tjäna pengar på tjänsterna utan på vårt medlemskap. Vi behöver inte ta 10 dollar per transaktion när man skickar pengar, utan kan tjäna en mindre summa per kund per månad istället”, säger Magnus Larsson, som var chef för Tele2-ägda Comviq innan han 2015 tog över Rebtel.

Som ett exempel på hur Majority specifikt riktar sig till migranter nämner Magnus Larsson att de har förenklat sättet man som kund kan identifiera sig på.

”Vår process är digital och tar några minuter. Vi godtar andra typer av dokument än de flesta andra. Ett exempel är att vi tar emot amerikanska skattenummer - sådana får man innan man blir medborgare”, säger han.

Han tar också upp möjligheten för kunderna att få personliga rådgivare som pratar engelska och spanska.

”Det är en av de stora anledningarna till att folk kommer att välja oss tror jag. Man får egentligen en private banker som förstår ens språk och kultur.”

Majority har inte en banklicens utan den underliggande banken är amerikanska Sutton Bank. Själv föredrar Magnus Larsson att kalla Majority för 'bankutmanare' eller 'neo-bank'.

I fjol berättade ni att ni avsatt 130 Mkr för att antingen utveckla banktjänster själva eller köpa in dem. Hur gjorde ni?

”Vi har utvecklat dem själva tillsammans med ett antal partners. Det är mycket troligt att vi framöver kommer att addera vissa tjänster genom att köpa bolag.”

Läs mer: Rebtel blir fintechbolag: ”Vi tittar på att köpa en neobank” 

Att kommunikationsappar också lägger till finansiella tjänster är en trend som har pågått i några år. Några exempel är Facebook Messenger och svenska Truecaller som båda har börjat erbjuda banköverföringar.

”Det finns också ett antal bankutmanare som har tagit in stora belopp, som Revolut och N26. Som jag ser det har riskkapitalisterna satsat på att de ska bli nästa Bank of America, alltså stora och breda banker”, säger Magnus Larsson som menar att de båda nämnda bankutmanarna snarare är nischade mot den så kallade millennial-generationen.

Han ser en större trend där marknaden för finansiella tjänster nu delas upp efter väldigt tydliga målgrupper.

”Vi har byggt våra banktjänster helt efter migranters behov”, säger han.

Läs även: Hans app utmanar finansvärlden – med 7 miljoner användare: ”Att sälja till en bank är inget alternativ” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer