Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Cool Company går in i Storbritannien

Andreas Kullberg, vd för Cool Company.
Andreas Kullberg, vd för Cool Company. Foto: Cool Company/Nina Eirin Rangøy.
"Gig-ekonomi"-bolaget Cool Company ger sig in på den brittiska marknaden. ”Vi ser att osäkerheten kring brexit stökar till arbetsmarknaden”, säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Cool Company grundades 2009 och är verksamt inom den så kallade egenanställningsbranschen. Mer konkret hjälper bolaget frilansare att fakturera utan att behöva starta egen firma och för detta tar man en avgift på frilansarnas försäljning. 

Under hösten meddelade vd Andreas Kullberg att Cool Company ska expandera utanför Norden och nu står det klart att bolagets första utomnordiska marknad blir Storbritannien. 

”Storbritannien är en betydligt större marknad än Sverige och växer dessutom snabbt. Vi ser att många av de trender som börjar i USA ganska snabbt spiller över till Storbritannien och det har verkligen frilanstrenden gjort", säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company. 

Enligt Cool Company arbetar omkring 2 miljoner britter som frilansare i någon form. Ytterligare en faktor som enligt Andreas Kullberg ökar behovet av frilansare är Brexit.

”Vi ser att osäkerheten kring Brexit stökar till arbetsmarknaden något i Storbritannien. Sättet att matcha kompetens och behov måste bli mer flexibel", säger han. 

Läs mer: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Vad talar för att ni ska kunna komma in och ta marknadsandelar från etablerade aktörer om frilansmarknaden är mer utvecklad i Storbritannien än i Norden? 

”Självklart är det så att konkurrensen är ganska hög i Storbritannien. Samtidigt så är marknaden för tjänsteleverantörer till frilansare inte riktigt mogen än. När vi tittar på konkurrensen så tror jag marknaden är i behov av en omskakning. Där tror jag vi kan komma in med ett attraktivt och flexibelt erbjudande", säger Andreas Kullberg. 

”Vi har en mer flexibel prismodell än liknande bolag i Storbritannien då vi bara tar betalt om arbete utförs. I Sverige tar vi knappt 6 procent på det belopp frilansaren fakturerar och om frilansaren inte fakturerar så kostar det ingenting. Den modellen finns inte brett i Storbritannien. Samtidigt växer marknaden i sig så det finns plats för fler aktörer", fortsätter han. 

Till en början kommer Cool Company nischa sig mot bland annat utvecklare, designers, inklusive UX-personer, samt management och finanskonsulter. 

Chef för den brittiska satsningen blir Jakob Sandström som närmast kommer från rekryteringsfirman Freshmind Talent. 

”Under mina år i rekryteringsbranschen i Storbritannien har jag sett hur marknaden förändras och vilket stort behov egenanställningsföretag fyller. Trots en välutvecklad marknad inom gig-ekonomin saknas ett utbud av de tjänster Cool Company erbjuder, därför ska det bli mycket spännande att etablera Cool Company på den brittiska marknaden”, säger Jakob Sandström i en kommentar. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post