Hoppa till innehållet

Cool Company går in i Storbritannien

"Gig-ekonomi"-bolaget Cool Company ger sig in på den brittiska marknaden. ”Vi ser att osäkerheten kring brexit stökar till arbetsmarknaden”, säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company. 

Andreas Kullberg, vd för Cool Company.
Andreas Kullberg, vd för Cool Company.Foto: Cool Company/Nina Eirin Rangøy.

Cool Company grundades 2009 och är verksamt inom den så kallade egenanställningsbranschen. Mer konkret hjälper bolaget frilansare att fakturera utan att behöva starta egen firma och för detta tar man en avgift på frilansarnas försäljning. 

Under hösten meddelade vd Andreas Kullberg att Cool Company ska expandera utanför Norden och nu står det klart att bolagets första utomnordiska marknad blir Storbritannien. 

”Storbritannien är en betydligt större marknad än Sverige och växer dessutom snabbt. Vi ser att många av de trender som börjar i USA ganska snabbt spiller över till Storbritannien och det har verkligen frilanstrenden gjort", säger Andreas Kullberg, vd för Cool Company. 

Enligt Cool Company arbetar omkring 2 miljoner britter som frilansare i någon form. Ytterligare en faktor som enligt Andreas Kullberg ökar behovet av frilansare är Brexit.

”Vi ser att osäkerheten kring Brexit stökar till arbetsmarknaden något i Storbritannien. Sättet att matcha kompetens och behov måste bli mer flexibel", säger han. 

Läs mer: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Vad talar för att ni ska kunna komma in och ta marknadsandelar från etablerade aktörer om frilansmarknaden är mer utvecklad i Storbritannien än i Norden? 

”Självklart är det så att konkurrensen är ganska hög i Storbritannien. Samtidigt så är marknaden för tjänsteleverantörer till frilansare inte riktigt mogen än. När vi tittar på konkurrensen så tror jag marknaden är i behov av en omskakning. Där tror jag vi kan komma in med ett attraktivt och flexibelt erbjudande", säger Andreas Kullberg. 

”Vi har en mer flexibel prismodell än liknande bolag i Storbritannien då vi bara tar betalt om arbete utförs. I Sverige tar vi knappt 6 procent på det belopp frilansaren fakturerar och om frilansaren inte fakturerar så kostar det ingenting. Den modellen finns inte brett i Storbritannien. Samtidigt växer marknaden i sig så det finns plats för fler aktörer", fortsätter han. 

Till en början kommer Cool Company nischa sig mot bland annat utvecklare, designers, inklusive UX-personer, samt management och finanskonsulter. 

Chef för den brittiska satsningen blir Jakob Sandström som närmast kommer från rekryteringsfirman Freshmind Talent. 

”Under mina år i rekryteringsbranschen i Storbritannien har jag sett hur marknaden förändras och vilket stort behov egenanställningsföretag fyller. Trots en välutvecklad marknad inom gig-ekonomin saknas ett utbud av de tjänster Cool Company erbjuder, därför ska det bli mycket spännande att etablera Cool Company på den brittiska marknaden”, säger Jakob Sandström i en kommentar. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera