Hoppa till innehållet

Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

Det snabbväxande ”gig-ekonomi”-bolaget Cool Company tar in 25 Mkr från Verdane Capital. Pengarna ska användas till internationell expansion, med början i Finland. 

Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.
Jan Bergstrand, vd och grundare på Cool Company.

Branschen för så kallade egenanställningar växer fort, pådriven av den så kallade ”gig-ekonomin”. I grunden handlar det om att allt fler extraknäcker eller livnär sig på småjobb, som exempelvis Uber-förare, bloggare, eller hantverkare av olika slag.

Ett av de mer tongivande bolagen inom detta område är Cool Company, som grundades av Jan Bergstrand 2010.

”Vi hjälper privatpersoner driva verksamhet utan att ha ett eget bolag. Man anställer sig själv hos oss, och fakturerar sina kunder under vårt namn. Initiativet kan komma antingen från den egenanställde eller från företaget man fakturerar”, förklarar vd:n och grundaren Jan Bergstrand.

Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor.

Cool Companys senaste årsredovisning är inte officiell ännu, men för Di Digital berättar vd:n att bolaget omsatte 176 miljoner kronor under verksamhetsåret som slutade den sista juni 2016. Det är 60 procent mer än under motsvarande period året innan.

”Resultatet är svagt negativt, men tillväxten är stark. Bara i december omsatte vi 25 miljoner kronor”, säger vd Jan Bergstrand.

Nu står det klart att Cool Company fyller på i kassan. Det är riskkapitalbolaget och storägaren Verdane Capital (NTL) som går in med 25 Mkr. Investeringsrundan ger bolaget en värdering på cirka 200 Mkr. Denna siffra kan dock justeras då andelen delvis är knuten till Cool Companys framtida omsättning.

Mega-trenden kring frilansarbete har även börjat visa sig i Norden

”Vi investerade i Cool Company under 2014 och sedan dess har bolaget varje år utvecklats över vår förväntan. Det är tydligt att mega-trenden kring frilansarbete nu även börjat visa sig i Norden”, säger Daniel Ahlstrand på Verdane.

Läs mer: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag

Investeringen innebär att Verdane ökar sin ägarandel till cirka 70 procent av Cool Company. Resterande 30 procent ägs av grundaren Jan Bergstrand. Han uppger att pengarna ska användas till internationell expansion.

Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin

”Vi finns redan i Norge och ska lansera i Finland i mars. Det närmaste året ska vi in i ytterligare två europeiska marknader”, säger vd Jan Bergstrand.

Bland Cool Companys privatkunder är det vanligt med yrkesområden som it- konsulter, säljare och hantverkare. Bland företagskunderna kan nämnas Ework, samt så kallade staffingbolag som Allegis Group. Man hjälper även TV4:s Youtube-nätverk ENT, med många frilansande så kallade ”influencers” i nätverket.

”Vi drivs av alla nya internetbolag inom den så kallade gig-ekonomin, som ENT Networks eller Uber. Vi ser till att allt går rätt till, det vill säga att lagar och regler följs, skatter betalas och att man är rätt försäkrad”, säger vd Jan Bergstrand.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera