Att en livsmedelskedja är med och startar en accelerator är ett betydligt vanligare koncept utomlands än i Sverige. Men nu ser det ut att ta mark även här. Tillsammans med Niklas Adalberths stiftelse Norrsken och initiativet Sweden Foodtech går Coop nu ihop och startar acceleratorn Bloomer – riktad till foodtech-entreprenörer.
”Många stora företag ställer sig frågan hur de ska kunna innovera sin bransch också med kraft som finns utanför företagets väggar, inom områden man kanske inte ser varje dag”, säger Coops vd Magnus Johansson.
Tillsammans går de in med både pengar och andra resurser för att stötta de bolag som blir antagna till programmet. Från Coops sida innebär det ”förmodligen om minst 10 miljoner kronor” i satsade pengar, enligt Manus Johansson. Men han säger också att Coop är redo att gå in som delägare i de bolag som vill det.
”En del acceleratorprogram kräver att få andelar i bolaget. Vi kräver inte det. Vill man ha med oss från början kan vi dock tänka oss att ge ett startkapital, om det är en idé som passar oss. Den här satsningen är ett sätt att investera i framtida konkurrenskraft.”
Utöver pengarna ger de entreprenörer tillgång till företagets kanaler, data, hjälp med pilotering och mentorer. Hittills har man knutit till sig bland andra ekonomiprofessorn Michael Dahlén, Matsmarts ekonomichef Frida Siwe och Onlinepizzas medgrundare Erik Byrenius som mentorer.
Enligt Jessica Wolf, senior strategisk affärsutvecklare på Coop, letar de efter företag som har lösningar som kan bidra till en mer hållbar värld och som kan göra Coops erbjudande mer lönsamt genom en digital lösning eller tjänst. Det är alltså inte laboratorieodlat kött eller ätbara insekter som de letar efter.
”Whywaste och Karma, som minskar matsvinnet i butiker med hjälp av teknik, är två bra exempel på bolag som har den typen av digitala lösningar som vi är ute efter”, säger Jessica Wolf.
Coop har kämpat med svaga siffror de senaste åren. I ljuset av det – hur viktigt är det för er att ligga i frontlinjen vad gäller innovation?
”Kooperationen har varit bra på att driva fram innovation, och Coop har varit först med mycket i dagligvaruhandeln. Det är i perioder när man vågat vara innovativ som man varit som mest framgångsrik. Särskilt nu, med allt som händer i världen, är det viktigt att vara öppen för nya lösningar”, säger Magnus Johansson.
Acceleratorprogrammet har just öppnat för ansökningar och drar igång i slutet av mars 2020. Sex till åtta företag kommer att kunna kvala in, och kommer att få sitta i Norrskens lokaler i spårvagnshallarna i Stockholm. Som minst kommer man att få sitta där i tre månader.
Ambitionen är att fortsätta driva programmet också nästa år.
Namnet Bloomer som acceleratorn tagit är inte efter den populära dambyxan bloomers som var stor på 1800-talet.
”En bloomer är motsatsen till en doomer, som är en individ som har en pessimistisk inställning till det mesta. En bloomer tar vara på alla möjligheter. Sedan vill vi också hjälpa de som ansöker att blomma ut”, säger Jessica Wolf.