Hoppa till innehållet

Coop vill hitta nästa foodtech-entreprenör tillsammans med Norrsken

Nu drar Coop, Norrsken och Sweden Foodtech igång en accelerator, med målet att hitta nästa stora idé som kan göra mathandeln mer hållbar. ”Det är viktigt att vara öppen för nya lösningar”, säger Coops vd Magnus Johansson.  

Sorosh Tavakoli, grundare och vd Noquo Foods, Jessica Wolf, senior strategisk affärsutvecklare på Coop, Magnus Johansson, vd Coop, Måns Ullerstam, grundare och vd Kale United och Funda Sezgi, operativ chef på Norrsken.
Sorosh Tavakoli, grundare och vd Noquo Foods, Jessica Wolf, senior strategisk affärsutvecklare på Coop, Magnus Johansson, vd Coop, Måns Ullerstam, grundare och vd Kale United och Funda Sezgi, operativ chef på Norrsken.Foto: Hans Alm.

Att en livsmedelskedja är med och startar en accelerator är ett betydligt vanligare koncept utomlands än i Sverige. Men nu ser det ut att ta mark även här. Tillsammans med Niklas Adalberths stiftelse Norrsken och initiativet Sweden Foodtech går Coop nu ihop och startar acceleratorn Bloomer – riktad till foodtech-entreprenörer. 

”Många stora företag ställer sig frågan hur de ska kunna innovera sin bransch också med kraft som finns utanför företagets väggar, inom områden man kanske inte ser varje dag”, säger Coops vd Magnus Johansson.  

Tillsammans går de in med både pengar och andra resurser för att stötta de bolag som blir antagna till programmet. Från Coops sida innebär det ”förmodligen om minst 10 miljoner kronor” i satsade pengar, enligt Manus Johansson. Men han säger också att Coop är redo att gå in som delägare i de bolag som vill det. 

”En del acceleratorprogram kräver att få andelar i bolaget. Vi kräver inte det. Vill man ha med oss från början kan vi dock tänka oss att ge ett startkapital, om det är en idé som passar oss. Den här satsningen är ett sätt att investera i framtida konkurrenskraft.”

Utöver pengarna ger de entreprenörer tillgång till företagets kanaler, data, hjälp med pilotering och mentorer. Hittills har man knutit till sig bland andra ekonomiprofessorn Michael Dahlén, Matsmarts ekonomichef Frida Siwe och Onlinepizzas medgrundare Erik Byrenius som mentorer. 

Enligt Jessica Wolf, senior strategisk affärsutvecklare på Coop, letar de efter företag som har lösningar som kan bidra till en mer hållbar värld och som kan göra Coops erbjudande mer lönsamt genom en digital lösning eller tjänst. Det är alltså inte laboratorieodlat kött eller ätbara insekter som de letar efter. 

”Whywaste och Karma, som minskar matsvinnet i butiker med hjälp av teknik, är två bra exempel på bolag som har den typen av digitala lösningar som vi är ute efter”, säger Jessica Wolf.

Coop har kämpat med svaga siffror de senaste åren. I ljuset av det – hur viktigt är det för er att ligga i frontlinjen vad gäller innovation? 

”Kooperationen har varit bra på att driva fram innovation, och Coop har varit först med mycket i dagligvaruhandeln. Det är i perioder när man vågat vara innovativ som man varit som mest framgångsrik. Särskilt nu, med allt som händer i världen, är det viktigt att vara öppen för nya lösningar”, säger Magnus Johansson. 

Acceleratorprogrammet har just öppnat för ansökningar och drar igång i slutet av mars 2020. Sex till åtta företag kommer att kunna kvala in, och kommer att få sitta i Norrskens lokaler i spårvagnshallarna i Stockholm. Som minst kommer man att få sitta där i tre månader. 

Ambitionen är att fortsätta driva programmet också nästa år. 

Namnet Bloomer som acceleratorn tagit är inte efter den populära dambyxan bloomers som var stor på 1800-talet.  

”En bloomer är motsatsen till en doomer, som är en individ som har en pessimistisk inställning till det mesta. En bloomer tar vara på alla möjligheter. Sedan vill vi också hjälpa de som ansöker att blomma ut”, säger Jessica Wolf. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera