Hoppa till innehållet

Coronaboom för auktionssajter: ”Samlargrejer har växt galet mycket”

Haft en semesterkassa att spendera i sommar? Varit hemma framför datorn med ett sug att dekorera med något nygammalt i vardagsrummet? Du har inte varit ensam. Auktionsplattformar som Auctionet, Bukowskis och Tradera täljer guld på trenden.

Två storsäljare på Auctionet de senaste månaderna. Lockurnan till vänster gick för 150 tkr och kikarna för det tyska luftvärnet såldes för 50 tkr.
Två storsäljare på Auctionet de senaste månaderna. Lockurnan till vänster gick för 150 tkr och kikarna för det tyska luftvärnet såldes för 50 tkr.Foto: Press.
Foto: Press.
Stefan Öberg, vd för Tradera.
Stefan Öberg, vd för Tradera.Foto: Patrik Olsson

Det borde inte komma som en överraskning, redan före coronakrisen hade det blivit vanligare att handla via nätet och att köpa begagnat. De sex senaste månaderna har däremot de två trenderna fått sig en extra skjuts, i alla fall för svenska auktionssajter.

”Innan pandemin var det ett stort fokus på miljön. Det var Greta Thunberg och klimatrapporter som dominerade debatten. Vår analys är att det blivit ännu mer aktuellt. De trenderna att man vill handla mer lokalt och cirkulärt har bara förstärkts”, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Till en början sjönk trafiken på Traderas hemsida i mars för att sedan gå upp en bra bit de följande månaderna. Toppnoteringen kom i juli och augusti där de hade 30 procent mer aktivitet än motsvarande period ifjol. 

”Initialt när alla gick hem var det en dipp. Ingen som visste vad som skulle komma. Men sedan kom det igång när folk etablerade sig hemma. Då hade de mer tid att rensa ur och det lades därför upp mer grejer på auktion. Och sedan hade alla mer tid att shoppa.”

Även andra auktionsmarknader som Auctionet och Bukowskis har sett ett ökat intresse. Under det senaste halvåret har antalet unika besökare stigit på båda sajterna, med 34 respektive 39 procent. 

Hos Auctionet har statistiken också visat att antalet bud ökat med 49 procent, sålda föremål med 22 procent och att klubbade belopp stigit med 34 procent.

Temaauktioner som gått bra på Bukowskis: Guldmynt från tre århundraden och Svenskt tenn-krukan ”Hortus”, som lanserades i ny färg i 100 exemplar och sålde slut på några minuter.
Temaauktioner som gått bra på Bukowskis: Guldmynt från tre århundraden och Svenskt tenn-krukan ”Hortus”, som lanserades i ny färg i 100 exemplar och sålde slut på några minuter.Foto: Press.

Det som säljer extra bra just nu varierar mellan aktörerna. På Bukowskis har temaauktioner med bland annat Josef Frank-möbler och svenska guldmynt från de senaste tre århundradena gått bra. 

Auctionet har inte märkt några större skillnader mellan produktkategorier, medan Tradera har sett flera trender.  

”Kläder har inte sett någon märkbar utveckling eftersom man inte rör sig ute i samhället på samma sätt. Däremot är det så att allt som rör hemmet, inredningsdetaljer, verktyg och sällskapsspel har det gått bra för. Och samlargrejer har växt galet mycket. Folk har tid att ägna sig åt sina fritidsintressen”, säger Stefan Öberg.

De som handlar på auktion varierar i åldrar och bakgrund. Men det är en grupp som driver på siffrorna lite extra. 

”Vi har allt ifrån 25-åringar, som skapar sitt första hem, till 80-åringar, som är samlare på ett unikt föremål, som budar. Men den starka trenden ligger framför allt hos de yngre. Yngre människor letar i betydligt större grad efter återvunnet idag”, säger Niklas Söderholm, vd på Auctionet.

Det har bara blivit en fysisk slagauktion hos Auctionet under den här perioden. Vanligtvis brukar det vara fler, men även innan pandemin kunde budgivarna vara med digitalt. Nu har däremot de som endast var med fysiskt tidigare tvingats ställa om. 

”Det var någon sommarpratare som tog upp det här om att 2020-talet har försvunnit, och att vi nu är i 2030 digitalt. De som tänkt att de kan strunta i att lära sig nätet har behövt tänka om. Ska du handla den här typen av föremål som inte går att hitta någon annanstans måste du lära dig att e-handla, även om du är 75 år”, säger Niklas Söderholm.

Det finns också andra typer av beteendeändringar.

”Vi har sett att folk inte längre vill komma till auktionshusen för att hämta sina grejer. De vill hellre ha det transporterat.” 

Men det är inte bara köpare som behövt anpassa sig. Även auktionsmarknaderna har behövt tänka nytt. 

”Det vi gjort särskilt är att vi gjort så det går att vara med på alla våra auktionsvisningar i 'virtual reality', något som varit uppskattat. Och vi har gjort det möjligt att få värdering via 'facetime', att vi tillsammans med kunden tittar på föremål. Man kan också skicka in bilder för att få möbler och konst värderat”, säger Sara Bourke, pr- och varumärkesansvarig på Bukowskis.

Tavlor som gått bra på Auctionet. Blek sol av Inge Schiöler gick för 300 tkr och är den dyraste artikeln som sålts på sajten det senaste halvåret. Till höger: Hund av Ernst Billgren som sålde för 95 tkr.
Tavlor som gått bra på Auctionet. Blek sol av Inge Schiöler gick för 300 tkr och är den dyraste artikeln som sålts på sajten det senaste halvåret. Till höger: Hund av Ernst Billgren som sålde för 95 tkr.Foto: Press.

Det har inte funnits några tecken på nedtrappning hos auktionssajterna ännu. Men det går heller inte att garantera att den här trenden kommer hålla i sig framöver.

”Många av våra naturliga konkurrenter har drabbats. Second hand-butiker har inte varit öppna, inte varit loppisar som man vanligtvis har. Det har varit vind i seglen för oss. En sån här förändring lyfter alla båtar som är på rätt sida. Sen för att vara framgångsrik på riktigt, bland de som gynnats, handlar det om att ha den bästa användarupplevelsen”, säger Stefan Öberg.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera