”En redan utsatt grupp får det nu ännu tuffare”, säger Alok Alström, vd för gig-plattformen Appjobs Institute som står bakom undersökningen.
Coronaepidemin har på kort tid både pressat och gett uppsving till en rad olika branscher. Bland förlorarna nämns bland annat hotell- och restaurang sektorn, medan digitala aktörer som nätläkare och stremingtjänster räknas som vinnare.
En annan sektor som Di Digital rapporterat om är matleveranstjänsterna, som Uber Eats och Foodora, som sett en rusning när allt fler stannar hemma. Här jobbar många gig-arbetare.
”Aktörer inom den här sektorn har ökat jättemycket sedan coronautbrottet. Men uppgången slår inte jämnt över gigekonomisektorn. Många drabbas hårt nu”, säger Appjobs vd Alok Alström, som grundade plattformen 2017 tillsammans med Tomas Lund och och Bertan Baytekin.
Läs mer: Doldisbolagets ”gig-butik” lockar halv miljon användare
Han beskriver Appjobs målsättning som att vara gigarbetarens bästa vän, och har byggt upp en plattform där gigarbetare kan hitta, jämföra och betygsätta arbetsgivare.
De flesta krispaket som sätts in runtom i världen kommer inte den här gruppen till gagn.
Den svenska appen har nu över en miljon medlemmar globalt, och har samlat in statistik över hur coronakrisen drabbat deras anslutna medlemmar. 1700 gigarbetare från 58 länder har svarat på frågorna, och resultatet är mörkt.
Majoriteten av de svarande har förlorat sina arbeten sedan coronaepidemin bröt ut. hela 70 procent uppger att de inte har en inkomst att leva på.
”En redan utsatt grupp på arbetsmarknaden får det nu ännu tuffare. De flesta olika krispaket och arbetsmarkandsåtgärder som sätts in runtom i världen kommer inte den här gruppen till gagn. Gigarbetare är en relativt stor och växande grupp, som trots det inte har en lika stark röst i samhällsrummet”, säger Alok Alström.
Bland de hårdast drabbade marknaderna återfinns Italien och Spanien, som har infört hårda restriktioner för hur människor får röra på sig.
”Från en dag till en annan såg vi att aktiviteten i gigekonomin sjönk med 70 procent i Italien. Det klart att de drabbar de som jobbar väldigt hårt. Det finns ingen nedsaktningssträcka”, säger Alok Alström.
Bland de hårdast drabbade sektorerna inom gigekonomin nämner han hushållsnära tjänster (som barnpassning och städning) samt taxi-tjänster.
Men långsiktigt tror Alok Alström att krisen kan leda till positiva förändringar för sektorn.
”Nu får både företag och individer en 'crash course' i att jobba på distans. Det i kombination med att företag i lågkonjunktur vill ha flexibel arbetskraft kommer att leda till att gigekonomin accelererar ännu mer än innan. Långsiktigt kommer coronaepidemin att avancera branschen”, säger han.
Den växande gigekonomin och oron inför framtiden märker Appjobs av både i sitt resultat och tillströmningen av nya medlemmar till plattformen.
Alok Alström vill inte dela med sig av några preliminära siffror för verksamhetsåret 2019, men berättar att tillväxten har varit hög. Under 2018, Appjobs första år med intäkter, omsatte de under miljonen.
”Våra intäkter under 2019 är sju gånger högre än året innan, och vi har haft ungefär 15 till 18 procents tillväxt månad till månad. Förra månaden satte vi rekord i antal nya medlemmar”, säger han.
Fler än 100 000 nya gigarbetare sökte sig till Appjobs under mars månad.
”Den här krisen ökar behovet av våra tjänster mycket. Även den ekonomiska krisen som kommer efteråt kommer att göra det. Vi ser att vi kommer ha en stor roll i att hjälpa till.”
Läs mer: Ubers vd ber Trump om statliga medel till gig-arbetare