Hoppa till innehållet

Coronakrisen får gigjobben att rasa: ”Utsatt grupp får det ännu tuffare”

Coronakrisen har ökat efterfrågan på vissa gigarbetare – men ändå fått branschen att rasa. Hela 7 av 10 gigarbetare uppger nu att de inte har en inkomst att leva på, enligt en global undersökning.

Alok Alström är vd på Appjobs som tagit fram statistiken.
Alok Alström är vd på Appjobs som tagit fram statistiken.

”En redan utsatt grupp får det nu ännu tuffare”, säger Alok Alström, vd för gig-plattformen Appjobs Institute som står bakom undersökningen.

Coronaepidemin har på kort tid både pressat och gett uppsving till en rad olika branscher. Bland förlorarna nämns bland annat hotell- och restaurang sektorn, medan digitala aktörer som nätläkare och stremingtjänster räknas som vinnare. 

En annan sektor som Di Digital rapporterat om är matleveranstjänsterna, som Uber Eats och Foodora, som sett en rusning när allt fler stannar hemma. Här jobbar många gig-arbetare.

”Aktörer inom den här sektorn har ökat jättemycket sedan coronautbrottet. Men uppgången slår inte jämnt över gigekonomisektorn. Många drabbas hårt nu”, säger Appjobs vd Alok Alström, som grundade plattformen 2017 tillsammans med Tomas Lund och och Bertan Baytekin.

Läs mer: Doldisbolagets ”gig-butik” lockar halv miljon användare 

Alok Alström var tidigare Sverigechef för en stor arbetsgivare för just gigarbetare – nämligen Uber.
Alok Alström var tidigare Sverigechef för en stor arbetsgivare för just gigarbetare – nämligen Uber.Foto: Jonas Eng

Han beskriver Appjobs målsättning som att vara gigarbetarens bästa vän, och har byggt upp en plattform där gigarbetare kan hitta, jämföra och betygsätta arbetsgivare. 

De flesta krispaket som sätts in runtom i världen kommer inte den här gruppen till gagn.

Den svenska appen har nu över en miljon medlemmar globalt, och har samlat in statistik över hur coronakrisen drabbat deras anslutna medlemmar. 1700 gigarbetare från 58 länder har svarat på frågorna, och resultatet är mörkt. 

Majoriteten av de svarande har förlorat sina arbeten sedan coronaepidemin bröt ut. hela 70 procent uppger att de inte har en inkomst att leva på. 

”En redan utsatt grupp på arbetsmarknaden får det nu ännu tuffare. De flesta olika krispaket och arbetsmarkandsåtgärder som sätts in runtom i världen kommer inte den här gruppen till gagn. Gigarbetare är en relativt stor och växande grupp, som trots det inte har en lika stark röst i samhällsrummet”, säger Alok Alström. 

Bland de hårdast drabbade marknaderna återfinns Italien och Spanien, som har infört hårda restriktioner för hur människor får röra på sig. 

”Från en dag till en annan såg vi att aktiviteten i gigekonomin sjönk med 70 procent i Italien. Det klart att de drabbar de som jobbar väldigt hårt. Det finns ingen nedsaktningssträcka”, säger Alok Alström. 

Bland de hårdast drabbade sektorerna inom gigekonomin nämner han hushållsnära tjänster (som barnpassning och städning) samt taxi-tjänster. 

Men långsiktigt tror Alok Alström att krisen kan leda till positiva förändringar för sektorn. 

”Nu får både företag och individer en 'crash course' i att jobba på distans. Det i kombination med att företag i lågkonjunktur vill ha flexibel arbetskraft kommer att leda till att gigekonomin accelererar ännu mer än innan. Långsiktigt kommer coronaepidemin att avancera branschen”, säger han. 

Den växande gigekonomin och oron inför framtiden märker Appjobs av både i sitt resultat och tillströmningen av nya medlemmar till plattformen. 

Alok Alström vill inte dela med sig av några preliminära siffror för verksamhetsåret 2019, men berättar att tillväxten har varit hög. Under 2018, Appjobs första år med intäkter, omsatte de under miljonen.  

”Våra intäkter under 2019 är sju gånger högre än året innan, och vi har haft ungefär 15 till 18 procents tillväxt månad till månad. Förra månaden satte vi rekord i antal nya medlemmar”, säger han.

Fler än 100 000 nya gigarbetare sökte sig till Appjobs under mars månad. 

”Den här krisen ökar behovet av våra tjänster mycket. Även den ekonomiska krisen som kommer efteråt kommer att göra det. Vi ser att vi kommer ha en stor roll i att hjälpa till.”

Läs mer: Ubers vd ber Trump om statliga medel till gig-arbetare 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera