Budbee ska i dagarna skicka in sin årsredovisning för 2019 – rolig läsning för Kinnevik KINV B +4,71%Dagens utveckling som är största ägare tillsammans med grundaren Fredrik Hamilton.
Förutom omsättningen på 150 miljoner har bolaget också växt till att i dag nå 25 miljoner kunder.
Bolagets så kallade sista-milen-leveranser finns i dag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna.
”Vi når ungefär fem miljoner kunder i Sverige, men det finns mycket mer att göra. Även om vi levererar många miljoner paket årligen så står vi fortfarande för en liten del av det totala antalet leveranser”, säger Simon Strindberg om utvecklingspotentialen.
2019 års resultat slutade på minus 66 miljoner kronor, vilket är helt i linje med expansionsplanerna, säger han.
Läs mer: Creades budjätte byter strategi: Tar hemleveranser utanför storstäderna
”Kärnmarknaden Sverige är redan lönsam, men vi kommer inte vara lönsamma som grupp 2020 heller. Som det ser ut skulle vi kunna bli det 2021.”
Budbee är ett av bolagen som gått stärkta ur coronakrisen, precis som flera aktörer inom e-handeln. Ökningen har skett både i antalet hanterade paket och i antalet e-handlare som som anslutit deras fraktalternativ. Bara i mars hanterade Budbee 50 procent högre volymer än sin prognos.
Men det är inte det enda som hänt under våren. I april kunde Di Digital berätta att Budbee tagit in 106 miljoner kronor från storägaren Kinnevik, vilket enligt Strindberg bara var en liten del av en större emission.
”Vi siktade på att ta in 159 miljoner, men den blev kraftigt övertecknad. Vi fick sätta stopp vid 278 miljoner.”
Bland de nya ägarna som kommit in märks Stena Sessans som gått in med 100 miljoner kronor och därmed blivit tredje största ägare.
”Vi ser stora likheter mellan Budbee och Stena Sessans inställning till att skapa långsiktigt och hållbart värde”, konstaterar Simon Strindberg.
Läs mer: Buden ser rusning i coronakrisen: ”Som julhandeln”
På hållbarhetsområdet har Budbee också snart färdigställt sin nya terminal i Brunna som både kommer att vara självförsörjande på el genom en solcellspark, samt kunna försörja de första 66 elfordonen som ska utgå från terminalen.
”Vi vill bli branschens grönaste aktör, men vi saknar fortfarande lite teknisk innovation”, säger han och pekar på att längre lastbilsresor fortfarande måste göras på bränslet HVO, inte el.
Hur ser ni på konkurrensen i dag, från Airmee och Instabox, som också växer och tar in kapital?
”Vi ser positivt på den. Det är ett bevis på att e-handelsshoppingen blir en bättre upplevelse för fler. Vi har anslutit hundratals nya e-handlare per månad nu under våren, även mindre och mellanstora handlare. I slutändan handlar det om att göra en så bra upplevelse som möjligt för e-handlarna och för kunderna”, säger Simon Strindberg.