Hoppa till innehållet

Coronalyft för Budbee: Trefaldigad omsättning och 278 miljoner i ny runda

Kinnevikägda Budbee omsatte 150 miljoner kronor 2019 – tre gånger så mycket som året innan. Men stärkta i coronakrisen ser 2020 redan ännu bättre ut, säger bolagets kommunikationschef Simon Strindberg. ”Vi passerade 150 miljoner för någon månad sedan.”

Budbee är en av tre uppstickare inom området sista-milen-leveranser.
Budbee är en av tre uppstickare inom området sista-milen-leveranser.Foto: Henrik Eliasson

Budbee ska i dagarna skicka in sin årsredovisning för 2019 – rolig läsning för Kinnevik KINV B +4,71%Dagens utveckling som är största ägare tillsammans med grundaren Fredrik Hamilton.

Förutom omsättningen på 150 miljoner har bolaget också växt till att i dag nå 25 miljoner kunder. 

Bolagets så kallade sista-milen-leveranser finns i dag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna.

”Vi når ungefär fem miljoner kunder i Sverige, men det finns mycket mer att göra. Även om vi levererar många miljoner paket årligen så står vi fortfarande för en liten del av det totala antalet leveranser”, säger Simon Strindberg om utvecklingspotentialen. 

2019 års resultat slutade på minus 66 miljoner kronor, vilket är helt i linje med expansionsplanerna, säger han.

Läs mer: Creades budjätte byter strategi: Tar hemleveranser utanför storstäderna

”Kärnmarknaden Sverige är redan lönsam, men vi kommer inte vara lönsamma som grupp 2020 heller. Som det ser ut skulle vi kunna bli det 2021.”

Budbee är ett av bolagen som gått stärkta ur coronakrisen, precis som flera aktörer inom e-handeln. Ökningen har skett både i antalet hanterade paket och i antalet e-handlare som som anslutit deras fraktalternativ. Bara i mars hanterade Budbee 50 procent högre volymer än sin prognos.

Men det är inte det enda som hänt under våren. I april kunde Di Digital berätta att Budbee tagit in 106 miljoner kronor från storägaren Kinnevik, vilket enligt Strindberg bara var en liten del av en större emission.

”Vi siktade på att ta in 159 miljoner, men den blev kraftigt övertecknad. Vi fick sätta stopp vid 278 miljoner.”

Bland de nya ägarna som kommit in märks Stena Sessans som gått in med 100 miljoner kronor och därmed blivit tredje största ägare.

”Vi ser stora likheter mellan Budbee och Stena Sessans inställning till att skapa långsiktigt och hållbart värde”, konstaterar Simon Strindberg.

Läs mer: Buden ser rusning i coronakrisen: ”Som julhandeln” 

På hållbarhetsområdet har Budbee också snart färdigställt sin nya terminal i Brunna som både kommer att vara självförsörjande på el genom en solcellspark, samt kunna försörja de första 66 elfordonen som ska utgå från terminalen.

”Vi vill bli branschens grönaste aktör, men vi saknar fortfarande lite teknisk innovation”, säger han och pekar på att längre lastbilsresor fortfarande måste göras på bränslet HVO, inte el.

Hur ser ni på konkurrensen i dag, från Airmee och Instabox, som också växer och tar in kapital?

”Vi ser positivt på den. Det är ett bevis på att e-handelsshoppingen blir en bättre upplevelse för fler. Vi har anslutit hundratals nya e-handlare per månad nu under våren, även mindre och mellanstora handlare. I slutändan handlar det om att göra en så bra upplevelse som möjligt för e-handlarna och för kunderna”, säger Simon Strindberg.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera