Annons

Viruslyft för börskandidaten Readly: ”Vi är i samma kategori som Storytel”

Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.
Maria Hedengren, vd på tidsskriftsjätten Readly.
Viruskrisen lyfte den digitala tidskriftjätten Readly under mars månad. Bolagets vd ser fortsatt en börsnotering som en framtida möjlighet. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital har som första nyhetssajt fått läsa Readly årsredovisning som släpps under fredagen. Av den framgår att bolaget fortsätter att omsättningen ökade med 35 procent till närmare 265 Mkr under 2019 och att bruttomarginalen landade på 31 procent. 

Men tillväxten har sitt pris. Readlys rörelseförlust ökade med 33 procent till 143 Mkr i fjol. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -115 Mkr. 

Vid årets slut hade Readly bara 130 Mkr i likvida medel.

”Vi fortsätter prioritera tillväxt och behöver därmed ta in mer kapital framöver”, säger Maria Hedengren, vd för Readly sedan ett år tillbaka.

Hon spår fortsatta förluster i år, och förmodligen även under 2021.

Vi är ledande i Europa.

Positivt är dock att tillväxten fått förnyad fart på senaste, till följd av coronakrisen.

”Vi har sett en ökning av antalet app-nedladdningar på 21 procent mellan februari och mars i år. Jämfört med mars i fjol är ökningen 62 procent. Det är särskilt tydligt i Italien och Storbritannien som infört strikt karantän”, säger vd:n. 

Hon tror att trenden håller i sig även när krisen är över. 

”Min gissning är att detta ökar digitaliseringstakten i magasinförlagsbranschen, som inte kommit lika långt som musik och böcker”, säger hon.

Readly finns i dag i 11 länder, med Tyskland, Storbritannien och Sverige som kärnmarknader. Man beskrivs ofta som ett ”Spotify för tidskrifter” och erbjuder närmare 5000 magasin, från 800 förlag, på 16 språk i en app till en fast månadskostnad.

”Vi är ledande i Europa”, säger vd Maria Hedengren.

Hon bekräftar att Readly fortsätter vara en börskandidat. 

”En börsnotering är en framtida möjlighet”, säger Maria Hedengren, som har en del erfarenhet av att förbereda bolag för börsen.

Hon var tidigare finanschef för betalbolaget Izettle, som planerade en börsnotering innan det köptes av Paypal för drygt 19 miljarder kronor 2018. Innan dess var hon finanschef på spelbolagsleverantören och börsbolaget Netent.

Readlys börsplaner blev tydliga redan i fjol när bolaget lockade 157 miljoner kronor i riskkapital i en finansieringsrunda som leddes av pensionsjätten Tredje AP-fonden. Även de befintliga ägarna Zouk Capital och Swedbank Robur var med och investerade. Vanligtvis investerar AP-fonderna och Swedbank Robur endast i onoterade bolag om dessa är på väg att börsnoteras.

Rundan värderade Readly till cirka 900 Mkr. 

Maria Hedengren tror inte bolagets värde påverkas negativt av coronakrisen.

”Vi tror att vi är minst lika attraktiva som investeringsobjekt som innan. Vi är icke-cykliska, har hittills gynnas av krisen och befinner oss i samma kategori som Storytel, som går som en raket på börsen”, säger vd Maria Hedengren.

Hur ser nästa kapitalrunda ut?

”Vi har olika typer av möjligheter och jag vill inte gå in på storlek eller upplägg. Det kan vara en privatinvestering eller börsnotering.”

Er årsredovisning är 73 sidor lång och mycket detaljerad. Är ni ett börsfärdigt bolag redan nu?

”Jag hoppas att vi har så pass bra interna rutiner att börsen skulle tycka att vi är skötsamt bolag om en notering skulle bli aktuell. Vi jobbar ständigt med att förbättra bolaget, både vad gäller interna rutiner och extern kommunikation, och använder IFRS  redovisningsstandard sedan flera år tillbaka.”

Hur har Readlys erbjudande förändrats på senaste?

”Vi har ju adderat mycket innehåll det senaste året i syfte att bli ledande i Europa i bredd och djup. Vi satsar även mer på ett kurerat innehåll med tips på olika artiklar.”

Hur ser målgruppen ut?

”Tidigare har våra kärnläsare kommit in vid 35 års ålder. Nu ser vi ett ökat intresse bland yngre personer som är oroade över 'fake news' och vill hitta verifierade informationskällor som tar ett publicistiskt ansvar. En internationell undersökning av PWC visade nyligen att tidsskrifter är bland de medier högst förtroende, högre än dagstidningar och tv och radio.”

Var är Readly om fem år?

”Vi ska fortsätta vara en tydlig marknadsledare med det bästa innehållet och gå i ska gå in i flera länder. Vårt fokus blir tidskrifter, men vi kan även lägga till dagspress som vi redan gjort med Expressen. Vi har även börjat laborera med ljud och e-handel, så vi får se vart det leder” 

Ska ni börja med egenproducerat innehåll som Storytel gör?

”I dag har vi inget egenproducerat innehåll, men vi gör ju en del exklusiva utgåvor i samarbeten med förlagen.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer