Hoppa till innehållet

Coronarusning för Slack och Zoom på börsen – uppsving för Microsoft

Zoom och Slack rusade på börsen på måndagen. Bolagen har fått en rejäl användarskjuts av att många världen över jobbar hemma. 

Chattverktyget Slack och videokonferens-bolaget Zoom rusar på Wall Street.
Chattverktyget Slack och videokonferens-bolaget Zoom rusar på Wall Street.

Börserna rasar i spåren av coronautbrottet och många branscher har dragits med i fallet – så även techsektorn. Samtidigt har effekterna av hemmajobb börjat synas i både användarantal och börskurser.

Chattjänsten Slack har fått en rekyl på börsen, sedan det stora tappet fredagen den 13 mars då bolaget hade redovisat en svag prognos för det pågående kvartalet. Slacks aktie gick upp med över 11 procent på måndagen och värdet har ökat med 43 procent sedan rapporten.

I förra veckan meddelade Slack att man har lagt till 7 000 betalande kunder mellan den 1 februari och 18 mars i år. Det är en rejäl ökning från de 5 000 betalande användarna man la till per kvartal under det sista halvåret i fjol. 

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan” 

Videokonferenstjänsten Zoom, som börsnoterades i fjol, har haft en uppåtgående kurva på börsen även innan coronautbrottet. Bolaget har gått om flera av de profilerade technoteringarna i fjol, som Slack, Uber och Lyft, i börsvärde och ökat med över 130 procent bara i år. På måndagen sköt Zooms aktie i höjden med 22 procent och bolaget är nu värt över 44 miljarder dollar. 

Tjänsten är ett populärt verktyg för gruppmöten, särskilt också som många elever har distansundervisning på grund av stängda skolor. 

Hittills i år har Zoom lagt till fler användare än under hela 2019. Tjänsten har strax under 13 miljoner aktiva användare i månaden, enligt dataanalysföretaget Apptopias siffror som redovisas av CNBC. Hur många av dem som är betalande är oklart.

Zoom har tidigare haft en begränsning på 40-minutersmöten för sin gratistjänst, men har släppt den på grund av coronautbrottet.

Läs också: Tokrusning efter appar i nedstängt Italien

Även Microsoft har sett ett stort uppsving av användare för sin Teams-plattform, där anställda kan samarbeta digitalt. I förra veckan berättade techjätten att antal aktiva användare mellan den 11 och 18 mars i år ökade med tolv miljoner dagliga användare. Det innebär ett totalt användarantal på 44 miljoner.

Microsofts har nu totalt 20 kunder med över 100 000 användare på Teams-plattformen, varav sex tillkom bara under den senaste veckan.

Techjättens aktie har dock fått en smäll på börsen och gått ner med över 20 procent den senaste månaden. Kursen gick upp i torsdags i förra veckan, för att sedan gå ner igen och på måndagen tappade bolaget 1 procent.

Läs också: Techjättarna tappade 4 000 miljarder på en dag

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera