Hoppa till innehållet

Coronaviruset kan försena Airbnbs börsnotering

Airbnb gick sammantaget med förlust under förra årets tre första kvartal, jämfört med en vinst året innan. Bolaget står inför en börsnotering som kan komma i kläm både av förlusten och av coronaviruset.

Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky (mitten) kan behöva skjuta på noteringen till följd av coronaviruset.
Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky (mitten) kan behöva skjuta på noteringen till följd av coronaviruset.

Enligt källor till Wall Street Journal gick Airbnb med totalt 322 miljoner dollar, motsvarande drygt 3 miljarder kronor, i förlust under de första 9 månaderna av 2019.

Det går att jämföra med vinsten under samma period 2018, som var 1,9 miljarder kronor på ebitda-nivå – alltså före räntor, skatter, nedskrivningar, och amorteringar.

Under det tredje kvartalet gick uthyrningstjänsten dock med vinst, vilket The Information var först med att rapportera i december. Vinsten uppgick till drygt 2,5 miljarder kronor, en summa som var lägre än de dryga 3,2 miljarder kronorna som bolaget gjorde i vinst under samma period 2018.

Bolagets omsättning ökade med cirka 3,9 miljarder kronor under tredje kvartalet i fjol, till totalt nära 16 miljarder kronor.

Kostnaderna verkar spänna över allt från marknadsföring, administration och säkerhet till att delar av tekniken på plattformen behöver uppgraderas.

Airbnbs styrelse ska, enligt Wall Street Journals källor, de senaste veckorna ha ifrågasatt varför kostnaderna överstiger intäkterna.

Läs också: Airbnb-uthyrare mister lägenheten

Bolaget väntas börsnoteras i år, och vinsten som man gjorde under både 2017 och 2018 är ovanlig bland börsaspiranter i techvärlden. 

”Glidningen till röda siffror kan påverka Airbnbs prislapp i ett initialt erbjudande, enligt investerare”, skriver Wall Street Journal.

Bolaget sa förra året att man kommer gå till börsen i år. Men tiden för noteringen kan påverkas av coronaviruset. Airbnbs bokningar i Kina har i dagsläget gått ner med 80 procent jämfört med i fjol. 

Kina är en viktig tillväxtmarknad för uthyrningstjänsten, och det kan bli så att man väntar med att noteras tills dess att läget har stabiliserats. Wall Street Journal skriver att börsnoteringen troligen dröjer till det tredje kvartalet i år eller senare.

Airbnb värderades till 31 miljarder dollar, motsvarande nära 300 miljarder kronor, i den senaste investeringsrundan 2017. Bolaget ska fortfarande ha 3 miljarder dollar i kontanter kvar.

Källor till Di Digital förra året sa att värderingen vid noteringen skulle bli rejält högre än vid senaste kapitalrundan. Sedan dess har dock techbolagen som har gått till börsen haft tuffa månader och utsikterna för Airbnb pekar snarare i det motsatta hållet.

Läs också: Källor till Di: Då går Airbnb till börsen 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera