Annons

Coworking-boomen har nått Sverige: ”Vi säljer en lifestyle”

Epicenter, på Malmskillnadsgatan i Stockholm, är ett av flera nya coworking-ytor i Stockholm.
Epicenter, på Malmskillnadsgatan i Stockholm, är ett av flera nya coworking-ytor i Stockholm. Foto: Jack Mikrut
Svenska fastighetsägare strösslar rabatter över de nya coworking-aktörerna, som säljer en skrivbordsplats med tillhörande startupkultur. ”Det här är något som fullständigt exploderar”, säger Cecilia Gunnarsson på fastighetsrådgivaren JLL.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Trendig inredning, frekventa after works och Instagram-vänliga väggar utgör viktiga delar i en ny guldålder för kontorshotellen i svenska storstäder.

Traditionella kontor har bytts ut mot så kallade coworking-ytor, där företag i alla storlekar blir medlemmar för att få tillgång till arbetsytor med öppen planlösning, föreläsningar och ett nytt affärsnätverk.

Mätt i kvadratmeter växte mängden flexibla kontorslösningar i Europa med nära 30 procent förra året, enligt fastighetsbolaget JLL. Analysen bygger på data från 20 europeiska städer. I år väntas siffran landa på 25 procent.

”Det här är något som fullständigt exploderar i Europa och även i Stockholm. Vi har sett en kraftig ökning av flexibla kontorslösningar med olika koncept”, säger Cecilia Gunnarsson, analyschef på JLL.

Läs mer: De gör om ABB:s jättekomplex till techcampus 

Den stora globala spelaren, amerikanska Wework, finns i 31 länder och väntas tidigt 2019 öppna sitt första kontor i Sverige. AMF Fastigheter är hyresvärd och lokalerna ligger i Urban Escape-kvarteret på Regeringsgatan.

Wework är det senaste amerikanska startupbolaget att nå en värdering på hundratals miljarder kronor. Om japanska Softbanks planer att ta en majoritetspost i bolaget går i lås kan bolagets värdering bli så hög som 360 miljarder kronor.

Det här är något som fullständigt exploderar i Europa och även i Stockholm

Värderingen är drygt 30 gånger högre än det förlustdrivande Weworks försäljning under det senaste året. Som jämförelse värderas den noterade kontorshotellsjätten IWG, med varumärken som Regus, till drygt 25 miljarder kronor, eller 0,85 gånger den rullande årsomsättningen. Den stora skillnaden i värdering har kritisterats av Financial Times, som anser att den är omotiverad.

Svenska investerare ser med intresse på coworking-marknaden. Di Digital har pratat med en handfull svenska coworking-aktörer som är överens om att marknaden skriker efter deras erbjudande.

En av de större svenska aktörerna, Convendum, värderades nyligen till drygt 400 miljoner kronor i samband med att fastighetsbolaget Wallenstam investerade. Det är drygt fyra gånger bolagets nuvarande årsomsättning.

”I och med vår närvaro ökar servicegraden i fastigheterna i form av tillgång till konferenscenter, lounge och kompletterande kontorslokaler för de övriga hyresgästerna”, säger Håkan Jeppsson, Convendums vd och grundare.

Vi säljer en 'lifestyle', det är ett nytt sätt att leva och ett nytt sätt att arbeta

De flexibla kontoren nyttjar generellt sina ytor mer effektivt än traditionella kontorshotell. Dessutom tar man betalt av medlemmar som är där antingen på deltid eller ännu mer sällan än så. Inte sällan nämner de svenska aktörerna att de särskiljer sig genom att erbjuda "en kultur".

Coworking-medlemmar får ta del av ett socialt sammanhang, ofta i ett centralt läge.

”Vi levererar kultur och tillhörighet. The Park är ett ställe man går till för att växa, både som bolag och som individ, genom möten med bra människor”, säger Mikael Ahlström som grundat och driver The Park, med två lokaler i centrala Stockholm. Han är även medgrundare av startuporganisationen SUP46.

Flera av aktörerna tecknar längre hyresavtal på fem till tio år. Under den tidiga delen av hyresperioden erbjuder fastighetsägarna rabatter. Enligt en aktör handlar det om 10 procents lägre hyra de första åren.

Bolånekriget: ”Det går att lägga sig lägre än storbankerna gör i dag” 

Rabatterna uppstår eftersom coworking-ytorna höjer värdet på ägarnas kringliggande fastigheter. De Instagram-vänliga väggarna är alltså inte bara till för att fotas och läggas ut i sociala medier.

”Vi säljer en 'lifestyle', det är ett nytt sätt att leva och ett nytt sätt att arbeta”, säger Michel Gordin som driver No18 som har lokaler på Stureplan 2 och i centralstationens lokaler i Stockholm. 

Majoriteten av aktörerna som Di Digital pratat med uppger en uthyrningsgrad, alltså andelen av all yta som är uthyrd, på omkring 90 procent. Motsvarande siffra för jätten Wework under andra kvartalet i år var 84 procent.

Vi levererar kultur och tillhörighet

En faktor i coworking-boomen är den stora kontorsbrist som just nu råder i Stockholm. Enligt en rapport från Stockholms Handelskammare som utkom i våras, där 200 företagare på centrala adresser intervjuats, är läget akut för tillväxtföretag.

Enligt JLL:s analys befinner sig coworking-marknaderna i städer som Stockholm, Bryssel och Budapest i en tidig utvecklinsgfas.  Flexibla kontor utgör endast 0,9 procent av del av den totala kontorsytan i Stockholm, att jämföra med nära 6 procent i Amsterdam och drygt 4 procent i London. 

”Det är högst sannolikt att de aktörer som etablerat sig i Sverige kommer lyckas med att hyra ut de ytor de har. Kravet på flexibilitet från hyresgästerna är centralt, man vet inte om man kommer växa eller krympa de närmsta åren och det gör att coworking blir bäst lämpade”, säger Cecilia Gunnarsson på JLL.

Läs mer: Larmet: Tech-bolagen får inte plats 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies