Annons

Creades budjätte byter strategi: Tar hemleveranser utanför storstäderna

Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox, som nu börjar med cykelbud under namnet Instabikes.
Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox, som nu börjar med cykelbud under namnet Instabikes.
Efter att i flera år avstått från hemleveranser svänger nu det miljardvärderade Sven Hagströmer-ägda bolaget Instabox i sin strategi. ”Det har varit svårt att göra miljövänligt”, säger vd:n Alexis Priftis, som nu hittat lösningen – i cykelbud.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Instabox är ett av de svenska bolag inom nischen ”sista-milen-leveranser” som ökar snabbast.

Deras affärsidé, till skillnad från konkurrenter som Airmee och Budbee, har varit att leverera e-handelsvaror till skåp där kunderna ofta passerar, istället för att leverera till dörren.

”Vi har länge avhållit oss från hemleverans eftersom det är svårt att göra miljövänligt. Jag är därför mycket stolt över vårt innovativa team som hittat ett sätt att använda vår infrastruktur för att göra hemleveranser tillgängligt för fler, utan att tumma på miljöaspekten”, säger Instabox vd och grundare Alexis Priftis.

Lösningen är att börja se Instabox skåp som små leveranshubbar. Från skåpen, som finns på 100 orter och till antalet är 500 stycken, ska sedan cykelbud ta paketen ända hem till kundens dörr, om så önskas.

Läs mer: Svenska budbolaget fyller kassan från Kinnevik – spränger miljardvallen

Tjänsten kallas ”Instabikes” och har premiär i Stockholm den 24 juni. Till en början kommer kunder att kunna göra leveransvalet i utcheckningen hos e-handlarna Lyko och Svenskt kosttillskott.

”Vi kommer kunna erbjuda hemleverans på mindre orter där det aldrig tidigare har varit ett alternativ”, säger Alexis Priftis och menar att det inte lönat sig att försöka tidigare.

”Vi kommer kunna använda vår redan befintliga skåpinfrastruktur för att öka räckvidden kostnadseffektivt och leverera paket hem till cirka 7,5 miljoner svenskar vid årets slut.”

Enligt Instabox förblir hela deras transportkedja fossilfri, eftersom leveranserna ut till skåpen sker med biodrivmedlet HVO.

Så sent som i april tog Instabox in 400 miljoner kronor från bland annat Sven Hagströmers Creades. Bolaget värderades i emissionen till över 1 miljard kronor.

”Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2000 till 3000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår okrångliga frakttjänst till hela befolkningen”, sa Alexis Priftis då.

Sedan dess har bolaget också meddelat att expanderar sin tjänst till Norge och Danmark.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer