Hoppa till innehållet

Creades budjätte byter strategi: Tar hemleveranser utanför storstäderna

Efter att i flera år avstått från hemleveranser svänger nu det miljardvärderade Sven Hagströmer-ägda bolaget Instabox i sin strategi. ”Det har varit svårt att göra miljövänligt”, säger vd:n Alexis Priftis, som nu hittat lösningen – i cykelbud.

Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox, som nu börjar med cykelbud under namnet Instabikes.
Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox, som nu börjar med cykelbud under namnet Instabikes.

Instabox är ett av de svenska bolag inom nischen ”sista-milen-leveranser” som ökar snabbast.

Deras affärsidé, till skillnad från konkurrenter som Airmee och Budbee, har varit att leverera e-handelsvaror till skåp där kunderna ofta passerar, istället för att leverera till dörren.

”Vi har länge avhållit oss från hemleverans eftersom det är svårt att göra miljövänligt. Jag är därför mycket stolt över vårt innovativa team som hittat ett sätt att använda vår infrastruktur för att göra hemleveranser tillgängligt för fler, utan att tumma på miljöaspekten”, säger Instabox vd och grundare Alexis Priftis.

Lösningen är att börja se Instabox skåp som små leveranshubbar. Från skåpen, som finns på 100 orter och till antalet är 500 stycken, ska sedan cykelbud ta paketen ända hem till kundens dörr, om så önskas.

Läs mer: Svenska budbolaget fyller kassan från Kinnevik – spränger miljardvallen

Tjänsten kallas ”Instabikes” och har premiär i Stockholm den 24 juni. Till en början kommer kunder att kunna göra leveransvalet i utcheckningen hos e-handlarna Lyko och Svenskt kosttillskott.

”Vi kommer kunna erbjuda hemleverans på mindre orter där det aldrig tidigare har varit ett alternativ”, säger Alexis Priftis och menar att det inte lönat sig att försöka tidigare.

”Vi kommer kunna använda vår redan befintliga skåpinfrastruktur för att öka räckvidden kostnadseffektivt och leverera paket hem till cirka 7,5 miljoner svenskar vid årets slut.”

Enligt Instabox förblir hela deras transportkedja fossilfri, eftersom leveranserna ut till skåpen sker med biodrivmedlet HVO.

Så sent som i april tog Instabox in 400 miljoner kronor från bland annat Sven Hagströmers Creades CRED A -0,51%Dagens utveckling. Bolaget värderades i emissionen till över 1 miljard kronor.

”Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2000 till 3000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår okrångliga frakttjänst till hela befolkningen”, sa Alexis Priftis då.

Sedan dess har bolaget också meddelat att expanderar sin tjänst till Norge och Danmark.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera