Hoppa till innehållet

Creades budjätte byter strategi: Tar hemleveranser utanför storstäderna

Efter att i flera år avstått från hemleveranser svänger nu det miljardvärderade Sven Hagströmer-ägda bolaget Instabox i sin strategi. ”Det har varit svårt att göra miljövänligt”, säger vd:n Alexis Priftis, som nu hittat lösningen – i cykelbud.

Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox, som nu börjar med cykelbud under namnet Instabikes.
Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox, som nu börjar med cykelbud under namnet Instabikes.

Instabox är ett av de svenska bolag inom nischen ”sista-milen-leveranser” som ökar snabbast.

Deras affärsidé, till skillnad från konkurrenter som Airmee och Budbee, har varit att leverera e-handelsvaror till skåp där kunderna ofta passerar, istället för att leverera till dörren.

”Vi har länge avhållit oss från hemleverans eftersom det är svårt att göra miljövänligt. Jag är därför mycket stolt över vårt innovativa team som hittat ett sätt att använda vår infrastruktur för att göra hemleveranser tillgängligt för fler, utan att tumma på miljöaspekten”, säger Instabox vd och grundare Alexis Priftis.

Lösningen är att börja se Instabox skåp som små leveranshubbar. Från skåpen, som finns på 100 orter och till antalet är 500 stycken, ska sedan cykelbud ta paketen ända hem till kundens dörr, om så önskas.

Läs mer: Svenska budbolaget fyller kassan från Kinnevik – spränger miljardvallen

Tjänsten kallas ”Instabikes” och har premiär i Stockholm den 24 juni. Till en början kommer kunder att kunna göra leveransvalet i utcheckningen hos e-handlarna Lyko och Svenskt kosttillskott.

”Vi kommer kunna erbjuda hemleverans på mindre orter där det aldrig tidigare har varit ett alternativ”, säger Alexis Priftis och menar att det inte lönat sig att försöka tidigare.

”Vi kommer kunna använda vår redan befintliga skåpinfrastruktur för att öka räckvidden kostnadseffektivt och leverera paket hem till cirka 7,5 miljoner svenskar vid årets slut.”

Enligt Instabox förblir hela deras transportkedja fossilfri, eftersom leveranserna ut till skåpen sker med biodrivmedlet HVO.

Så sent som i april tog Instabox in 400 miljoner kronor från bland annat Sven Hagströmers Creades CRED A -0,08%Dagens utveckling. Bolaget värderades i emissionen till över 1 miljard kronor.

”Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2000 till 3000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår okrångliga frakttjänst till hela befolkningen”, sa Alexis Priftis då.

Sedan dess har bolaget också meddelat att expanderar sin tjänst till Norge och Danmark.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera