Annons

Creades ny storägare i budbolaget Instabox – värderas till över en miljard

Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox.
Alexis Priftis är vd och grundare av Instabox.
Sven Hagströmers bolag Creades är huvudinvesterare i en kapitalrunda där Instabox fyller kassan med 400 miljoner kronor – och därmed värderas till 1,1 miljarder kronor. ”Nu ska vi täcka Sverige med skåp”, säger grundaren Alexis Priftis.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det står redan klart att Instabox är en vinnare under den svåra coronakrisen. 

Bolaget – vars affärsmodell är att leverera e-handelsvaror till skåp som mottagaren kan öppna med en kod – såg en ökning med 40 procent mot prognos i mars.

”Vi ligger högre än julhandeln och mot föregående år är det 4-5 gånger så stora volymer. Men i det ska man komma ihåg att det ligger mycket ’normal’ tillväxt”, sa grundaren och vd:n Alexis Priftis till Di Digital nyligen.

Nu är förhoppningen att den skjuts som bolaget redan fått av att människor handlar mer på nätet ska accelereras i och med fler skåp i en större del av landet.

”Vi har växt kraftigt år för år. Vi räknar med att dubbla antalet anställda i år för att stärka upp organisationen”, säger Alexis Priftis nu efter den nya investeringsrundan.

Han konstaterar att bolaget behöver både förare och utvecklare.

Läs mer: Hagströmer och Stenbeck ger sig in i fraktkriget

Av de 400 miljoner som nu kommer in i bolaget är 100 miljoner försäljning av befintliga aktier, 50 miljoner en nyemission och 250 miljoner beskrivs som en lånefacilitet.

”Vi har inte kunnat låna tidigare utan behövt använda riskkapitalet även för skåpinvesteringar, som inte alls har samma riskprofil. Det har såklart gjort att vi har blivit mer utspädda än annars. Nu när vi har siffror som gör att vi kan låna kan vi också använda de pengarna specifikt till att bygga och installera nya skåp”, säger Alexis Priftis vidare.

Utmaningen just nu är att produktionen av skåpen har stannat av, just på grund av coronakrisen, säger han.

Sven Hagströmers Creades går in med 75 miljoner kronor och blir ny storägare med 6,9 procent av aktierna. En annan ny investerare är nystartade Nineyards som går in med 35 miljoner kronor.

Instabox uppger att de i dag har 442 smarta paketskåp på omkring 100 orter. Högst densitet är i Stockholm.

”Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2000 till 3000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår okrångliga frakttjänst till hela befolkningen”, fortsätter Alexis Priftis.

Antalet, säger han, skulle göra att Instabox går om Postnord som i dag har omkring 2000 ombud för paketutlämning.

För Creades är det här den andra investeringen i modern sista milen-leverans. Bolaget har sedan tidigare ägarskap i Airmee.

Läs mer: Buden ser rusning i coronakrisen: ”Som julhandeln” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer