Hoppa till innehållet

Creandum om nya miljardfonden: ”Gick rekordsnabbt att fylla”

Börsnoteringen av Spotify och försäljningen av Izettle fick riskkapitalbolaget Creandum att slå utdelningsrekord i fjol. Nu tar man in 2,8 miljarder kronor i sin största fond någonsin.

Creandums partners: Johan Brenner, Daniel Blomquist, Staffan Helgesson och Fredrik Cassel.
Creandums partners: Johan Brenner, Daniel Blomquist, Staffan Helgesson och Fredrik Cassel.

”Creandum har aldrig fyllt en fond så här snabbt tidigare. Alla investerare från förra fonden är med. Men man tvingades även tacka nej till en stor mängd kapital”, säger partnern Staffan Helgesson.

Han betonar även att startupbolag allt oftare vill veta var kapitalet de tar in kommer ifrån. 

Creandum är noga med att ta reda på kapitalets ursprung.

”Creandum är noga med att ta reda på kapitalets ursprung”, säger han.

Fonden är visserligen tio gånger större än Creandums första från 2003. Men strategin är i grunden den samma. Bolaget ska investera tidigt, i så kallade såddrundor och a-rundor.

”Tar man in för mycket kapital i fonderna måste man investera i senare rundor. Det ger sämre avkastning. Eller så investerar man i för många bolag och tappar fokus”, säger Johan Brenner, en branschveteran som kom till Creandum 2010.

Men bolag som Northvolt då? De tog ju in 10 miljarder kronor redan i sin andra runda?

”De tillhör undantagen. De flesta, även jättestora startupbolag som Uber, tar in pengar i många mindre rundor i början”, säger Fredrik Cassel, som varit med sedan år ett.

Av de fyra partners på plats vid intervjun är det dock Staffan Helgesson som varit på bolaget längst. Det var han som startade första fonden ihop med Sjätte AP-fonden och Skandia. Då, 2003, var Creandum ett litet, oprövat VC-bolag i spillrorna av it- kraschen.

”Det svenska ekosystemet hade dåligt självförtroende på den tiden. Det fanns få entreprenörer och de som fanns satsade ofta på hårdvara”, säger Johan Brenner.

”Och alla sålde sina bolag så fort de kunde”, fyller Staffan Helgesson i. 

Vår tuffaste tid var nog 2011.
Creandums partners: Johan Brenner, Daniel Blomquist, Fredrik Cassel och Staffan Helgesson.
Creandums partners: Johan Brenner, Daniel Blomquist, Fredrik Cassel och Staffan Helgesson.Foto: Jesper Frisk

 

I efterhand kan man konstatera att det stora genombrottet för Creandum kom 2008, när man investerade i Spotifys första kapitalrunda. Sedan dess har Spotify seglat upp som Europas högst värderade techbolag. 

”Men den tuffaste tiden var nog 2011 då Creandum skulle ta in kapital till den tredje fonden. Man hade just investerat i Izettle och Cint CINT -0,92%Dagens utveckling, Spotify hade en miljardvärdering, men hade knappt gjort några exits och några investerare började bli otåliga”, minns Johan Brenner. 

Det slutade väl. Idag är Sverige ett av Europas hetaste techländer med framgångar inom dataspel, betting, musik, fintech, mjukvara, med mera. Creandum har både bidragit till, och ridit på framgången. Man har lyckats pricka in succébolag som 13th Lab, som såldes till Facebook, Malmös databasjätte Neo4j och musikbolaget Epidemic Sound. Stinkbomberna, som den konkursdrabbade bitcoinbrytaren Knc Miner, är få. 

Creandum har redan investerat i tre bolag med kapital ur den nya fonden.

Framgångarna har fått Creandum att höja blicken till Europa och världen. Tre exempel på lyckade internationella exits är den latinamerikanska nätbutiken Cornershop, som såldes till Walmart, holländska Elastic Search, som noterades på New York-börsen, och det finska spelbolaget Small Giant Games, som såldes till Zynga. 

I fjol kom den stora belöningen: Spotify noterades och Izettle såldes till Paypal. Creandum kunde dela ut drygt 7 miljarder kronor till sina investerare.

I dag har Creandum kontor i Stockholm, Berlin och San Francisco. Man investerar cirka 40 procent av sitt kapital i Norden, 50 procent i övriga Europa (med betoning på Tyskland) och 5-10 procent i amerikanska bolag, med en koppling till Europa. 

De senaste åren har man storsatsat på bland annat vårdbolaget Kry, elskoterbolaget Voi, den brittiska, ”Instagramvänliga” klädplattformen Depop samt det tyska fraktbolaget Cargo.one. 

”De där bolagen är nog en bra indikation på inriktningen. Creandum har redan investerat i tre bolag med kapital ur den nya fonden. De är verksamma inom logistik, transport och mobilitet”, säger Johan Brenner. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera