Mycket har hänt sedan riskkapitalbolaget Creandum tog in 1,3 miljarder kronor i sin tredje fond för fyra år sedan. Bland annat har man investerat i ett 30-tal bolag, varav hälften redan i det tidigaste skedet, den så kallade såddrundan.
Man har även sålt en rad bolag. Bara det senaste året har 13th Lab sålts till Facebook, Nonstop Games till King och Cint till Nordic Capital. Alla bolagen är svenska och enligt Di:s källor var köpeskillingarna 250 Mkr, 900 Mkr och en miljard kronor respektive.
Läs mer: Creandum säljer undersökningsjätten Cint
”Cint var den bästa affären. Det är ett bolag som vi varit med och byggt till en global ledare under lång tid. Men 13th Lab gav bra utväxling då bolaget tagit in rätt lite pengar och såldes efter bara ett par år”, säger Fredrik Cassel, partner på Creandum.
Creandums kontor i Palo Alto jobbar enbart med att stötta de portföljbolag som expanderar i USA
Vidare har Creandum höjt blicken från Norden. 2013 öppnade man kontor i Palo Alto, i Kaliforniens Silicon Valley, där tre av bolagets medarbetare nu jobbar. Nyligen gjorde Stockholmskontoret även två nyrekryteringar från Berlins blomstrande techscen.
Läs mer: Creandum rekryterar från Berlin
Förutsättningarna är därmed annorlunda när man nu tar in 1,7 miljarder kronor i sin senaste och fjärde fond.
”Creandum gör inga investeringar Palo Alto. Kontoret där jobbar enbart med att stötta de portföljbolag som expanderar i USA. De nya investeringarna kommer till stor del att gälla nordiska bolag som snabbt kan bli stora i USA”, säger Staffan Helgesson, partner på Creandum.
Det bästa exemplet på det ur portföljen är Spotify, som Creandum investerade i redan sommaren 2008. Det pågår just nu en intensiv gråhandel med aktier i Spotify och Creandum uppger att de ofta får propåer om att sälja sina andelar.
”Men Creandum säljer inte. Vi ser Spotify som ett långsiktigt innehav”, säger Staffan Helgesson.
Läs mer: Creandum-toppen drar in miljoner på Bookatable-affären
Även när man tog in pengar till nya fonden var intresset stort.
”Vi sa nej till ett stort antal investerare. Det är viktigt att inte ta in för mycket pengar. Creandum vill fortsätta investera i tidiga skeden, sådd och a-rundor för att nå en tillräckligt hög avkastning”, säger Staffan Helgesson.
Målet är att investeringarna ska ge en snittavkastning i fonden på tre gånger pengarna över en livscykel på 10-12 år.
”Gör man det är man i världsklass. Men ska man klara det måste vissa bolag ge mer än tio gånger avkastningen”, säger Staffan Helgesson.
Två bolag ur den senaste fonden som Staffan Helgesson tror kan ge mer än tio gånger pengarna är den danska vinappen Vivino och databastjänsten Neo Technology med bas i Malmö och Silicon Valley.
”Vivino är världens största vinapp. Man har även knäckt koden för hur man ska sälja vin på nätet”, säger Staffan Helgesson.
Läs mer: Creandums vinapp lockar 210 Mkr från Moets vd mfl
I övrigt tror han mycket på investeringar inom finansiell teknik, överföringstekniken blockchain och nischade marknadsplatser för exempelvis containerfrakt (där man investerat i norska Xeneta). Att värderingspilarna pekar nedåt just, både på och utanför börsen, nu bekymrar honom inte.
”Det är bra när fonden investerar och mindre bra när den säljer. Men det har varit tre år med mycket exits så för oss är det marginellt positivt att värderingarna kryper ner”, säger han.
Fotnot:
Innehaven i Creandums två senaste fonder:
Creandum II (740 Mkr): Spotify, Izettle, Videoplaza, Cint, Linas Matkasse, Soundtrack Your Brand (Spotify Business),
Creandum III (1,3 miljarder kronor): Vivino, KnC, Neo Technologies, Nonstop Games, 13th Lab, Epidemic Sound, Forza Football, Wrapp, Tictail.