Hoppa till innehållet

Creandum tar in 1,7 miljarder - erbjuder språngbräda till USA

Riskkapitalbolaget Creandum tar in rekordhöga 1,7 miljarder kronor i sin senaste fond. Pengarna ska främst gå till svenska techbolag som kan bli stora på andra sidan Atlanten.

PARTNERS: Staffan Helgesson, Daniel Blomquist och Fredrik Cassel.
PARTNERS: Staffan Helgesson, Daniel Blomquist och Fredrik Cassel.Foto: Amanda Lindgren

Mycket har hänt sedan riskkapitalbolaget Creandum tog in 1,3 miljarder kronor i sin tredje fond för fyra år sedan. Bland annat har man investerat i ett 30-tal bolag, varav hälften redan i det tidigaste skedet, den så kallade såddrundan.

Man har även sålt en rad bolag. Bara det senaste året har 13th Lab sålts till Facebook, Nonstop Games till King och Cint till Nordic Capital. Alla bolagen är svenska och enligt Di:s källor var köpeskillingarna 250 Mkr, 900 Mkr och en miljard kronor respektive.

Läs mer: Creandum säljer undersökningsjätten Cint

”Cint var den bästa affären. Det är ett bolag som vi varit med och byggt till en global ledare under lång tid. Men 13th Lab gav bra utväxling då bolaget tagit in rätt lite pengar och såldes efter bara ett par år”, säger Fredrik Cassel, partner på Creandum.

Creandums kontor i Palo Alto jobbar enbart med att stötta de portföljbolag som expanderar i USA

Vidare har Creandum höjt blicken från Norden. 2013 öppnade man kontor i Palo Alto, i Kaliforniens Silicon Valley, där tre av bolagets medarbetare nu jobbar. Nyligen gjorde Stockholmskontoret även två nyrekryteringar från Berlins blomstrande techscen.

Läs mer: Creandum rekryterar från Berlin

Förutsättningarna är därmed annorlunda när man nu tar in 1,7 miljarder kronor i sin senaste och fjärde fond.

”Creandum gör inga investeringar Palo Alto. Kontoret där jobbar enbart med att stötta de portföljbolag som expanderar i USA. De nya investeringarna kommer till stor del att gälla nordiska bolag som snabbt kan bli stora i USA”, säger Staffan Helgesson, partner på Creandum.

Det bästa exemplet på det ur portföljen är Spotify, som Creandum investerade i redan sommaren 2008. Det pågår just nu en intensiv gråhandel med aktier i Spotify och Creandum uppger att de ofta får propåer om att sälja sina andelar.

”Men Creandum säljer inte. Vi ser Spotify som ett långsiktigt innehav”, säger Staffan Helgesson.

Läs mer: Creandum-toppen drar in miljoner på Bookatable-affären

Även när man tog in pengar till nya fonden var intresset stort.

”Vi sa nej till ett stort antal investerare. Det är viktigt att inte ta in för mycket pengar. Creandum vill fortsätta investera i tidiga skeden, sådd och a-rundor för att nå en tillräckligt hög avkastning”, säger Staffan Helgesson.

Målet är att investeringarna ska ge en snittavkastning i fonden på tre gånger pengarna över en livscykel på 10-12 år.

”Gör man det är man i världsklass. Men ska man klara det måste vissa bolag ge mer än tio gånger avkastningen”, säger Staffan Helgesson.

Två bolag ur den senaste fonden som Staffan Helgesson tror kan ge mer än tio gånger pengarna är den danska vinappen Vivino och databastjänsten Neo Technology med bas i Malmö och Silicon Valley.

”Vivino är världens största vinapp. Man har även knäckt koden för hur man ska sälja vin på nätet”, säger Staffan Helgesson.

Läs mer: Creandums vinapp lockar 210 Mkr från Moets vd mfl

I övrigt tror han mycket på investeringar inom finansiell teknik, överföringstekniken blockchain och nischade marknadsplatser för exempelvis containerfrakt (där man investerat i norska Xeneta). Att värderingspilarna pekar nedåt just, både på och utanför börsen, nu bekymrar honom inte.

”Det är bra när fonden investerar och mindre bra när den säljer. Men det har varit tre år med mycket exits så för oss är det marginellt positivt att värderingarna kryper ner”, säger han.

Fotnot:
Innehaven i Creandums två senaste fonder:
Creandum II (740 Mkr): Spotify, Izettle, Videoplaza, Cint, Linas Matkasse, Soundtrack Your Brand (Spotify Business),
Creandum III (1,3 miljarder kronor): Vivino, KnC, Neo Technologies, Nonstop Games, 13th Lab, Epidemic Sound, Forza Football, Wrapp, Tictail.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera