Johan Brenner är partner på riskkapitalbolaget Creandum och ett välkänt namn på den svenska internet- och startupscenen. Han har styrelseplatser i bland annat iZettle, Linas Matkasse, Wrapp, Neo Technology, Tictail och en rad andra omtalade bolag. Han agerade dessutom rådgivare åt spelföretaget Mojang innan det såldes till Microsoft för nära 18 miljarder kronor år 2014.
Johan Brenner var även delägare i Bookatable, som idag såldes till Michelin för ungefär en miljard kronor. Han investerade i bolaget vid starten och har suttit i styrelsen tills idag.
Efter medgrundaren PG Nilsson var Johan Brenner största svenska ägare i Bookatable, enligt Di Digitals uppgifter, med en ägarandel på mellan 5 och 10 procent. Det innebär att han får loss mellan 50 och 100 Mkr i försäljningen.
Läs även: Michelin köper svenskgrundade Bookatable – ägarna får dela på en miljard
Dagens försäljning innebär slutet på en 17 år lång entreprenörsresa. Bookatable föddes som en bokningstjänst utvecklad av krögarkungen PG Nilsson, med krogar som Sturehof och Riche, tillsammans med it-konsulten WM Data. Tjänsten växte, döptes till Logical Hospitality i Sverige och slogs sedermera ihop med tyska Bookatable och brittiska Livebookings.
”Det tog tid att bygga Bookatable, men vi gav inte upp utan trodde på idén”, säger Johan Brenner, utan att vilja kommentera uppgiften om sin ägarandel i bolaget.
Att Bookatable lyckats menar han beror på att tjänsten löser ett viktigt problem för restauranger världen över.
”Affärsmodellen bygger på att restauranger kan hantera bordsbokningar på ett effektivt sätt och få fler kunder per bord. Vidare får de koll på sina kunder och kan gå ut med olika specialerbjudanden till dem. Kunden är nöjd eftersom det blir lättare att boka bord”, säger Johan Brenner.
Läs även: Jätten Tripadvisor fick nobben i budstrid om Bookatable