Hoppa till innehållet

Creandum tussar ihop startup-vd:ar i Silicon Valley

Segling, goda råd och nätverkande. Det stod på schemat när det nordiska riskkapitalbolaget Creandum bjöd in ett femtiotal startup-vd:ar från Norden och Europa till Silicon Valley i veckan.

Startup vd:arna på Creandums nätverksträff i San Francisco lyssnar på vd-veteranen Mårten Mickos.
Startup vd:arna på Creandums nätverksträff i San Francisco lyssnar på vd-veteranen Mårten Mickos.Foto: Joel Eriksson

(Di Digital/Silicon Valley) ”Det har varit ett packat schema”, säger Joel Eriksson, investeringschef på Creandum (NTL), när vi når honom på telefon innan avslutningsmiddagen ska dra igång.

Under två dagar har Creandum samlat 50 startup-vd:ar i San Francisco för det man kallar CEO Summit. 65 procent av dem är från Norden, varav runt tio är svenska och resten kommer från Storbritannien och Tyskland.

”Bolagen har kommit olika långt i utvecklingen, men alla har tagit in minst en såddinvesteringsrunda, många en A-runda, och det är sådana bolag vi tror kan ha mest nytta av den här typen av nätverk”, säger Joel Eriksson.

CEO Summit

Han vill inte kalla CEO Summit för ett event, utan en sammankomst för att koppla ihop vd:ar som kan lära av varandra och på så sätt undvika misstag. Målet är även att skapa relationer som förhoppningsvis ska leva vidare efter de två dagarna.

”Vi tror att det här kan hjälpa dem att bygga upp sina bolag snabbare”, säger Joel Eriksson.

Det finns också ett egenintresse i det för Creandum, för hälften av vd:arna på plats driver något av riskkapitalbolagens portföljföretag. Den andra hälften är sådana man har visat intresse för och som är framgångsrika.

De har bott på golvet i en Airbnb-lägenhet med tio personer.

Den första dagen på CEO Summit handlade om att lära känna varandra genom att segla, en populär sport i San Francisco-bukten.

Under andra dagen fick deltagarna lyssna på bland andra Mårten Mickos, mest känd för att ha drivit miljardbolaget MySQL och som numera är vd för Silicon Valley-startupen Hackerone. Tre av de andra talarna var Sami Inkinen, medgrundare av en av USA:s största fastighetstjänster Trulia, Jason Lemkin, grundare av Echosign som köptes upp av Adobe och Om Malik (NTL), partner i True Ventures (NTL) och känd Silicon Valley-profil. 

Läs också: Superinvesteraren: ”Leverera värde inte höga värderingar”  

”Vi varvade ’fireside chats” med diskussioner i smågrupper om nio personer samt en talare och en från Creandum i varje grupp”, säger Joel Eriksson.

Förutom honom och kollegan Carl Fritjofsson (NTL), som båda är stationerade i Silicon Valley, var även sju andra från riskkapitalbolaget på plats.

”Vi hoppas att deltagarna tycker det har varit värt att lägga fyra dagar på att flyga hit”, säger Joel Eriksson.

Resa och uppehälle har startup-vd:arna fått betala själva och aktiviteterna har Creandum samt sponsorer som Nasdaq, Amazon Web Services och Silicon Valley Bank stått för.

”Bland andra Niklas Aronsson från Linas Matkasse och Patrik Arnesson från Football Addicts har bott på golvet i en Airbnb-lägenhet med tio personer. De säger att de redan har blivit som en familj”, säger Joel Eriksson.

En annan av vd:arna som har varit med är Johan Attby (NTL) från Fishbrain (NTL), det sociala nätverket för sportfiskare:

”Det har varit grymma talare, men mest givande är ändå att få träffa andra vd:ar och utbyta erfarenheter med dem. Vi brottas alla med samma utmaningar och det är extremt bra att kunna snacka med andra som är i samma sits.”

Fotnot: Länkarna till NTL i texten går till Nordic Tech List, en databas med all information om investerarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera