Fintech är på modet i finansbranschen och Credit Suisse lanserade efter två års utveckling nyligen sin digitala spargris "Digipigi". Hittills har mångmiljonsatsningen floppat, enligt den schweiziska finansbloggen Inside Paradeplatz.
Credit Suisse har slagit på stort i samband med lanseringen och utöver att den digitala spargrisen flitigt syns i schweizisk tv-reklam har banken klätt hemlandets städer med affischer för appen.
Läs mer: Här är storbankernas alla startupsatsningar
"Tv-reklamen är bra och affischerna likaså men kampanjen har inte skjutit någon fart. I Google Play liksom i Apples shop har det knappt kommit in några recensioner", skriver bloggen som påpekar att efterfrågan i Google-appen omnämns vara inom icke-mätbart intervall med mellan 50 till 100 nedladdningar.
Internt inom Credit Suisse i Schweiz har chefer önskat att bankens anställda med barn själva prövar spar-appen.
"Uppropet har hittills klingat ohört. Digipigi är efter den viktiga uppstartsfasen fortfarande helt osynlig i det världsomspännande Google-App-utbudet. Det enda som hittills har rört sig upp över taket är annonskostnaderna", skriver Inside Paradeplatz.
Den digitala spargrisen lanserades i augusti i år. Credit Suisse framhöll då att mer än 200 anställda från olika delar av banken varit med att utveckla "Digipigi".
"Vår gamla plastspargris var inte särskilt spännande för barn. Vi har många föräldrar som arbetar inom vår enhet och de ville ha en mer tidsenlig produkt. Det märktes snabbt att vi ville föra in gammeldags-spargrisen i den digitala tidseran - trots allt måste barn lära sig att använda digitala verktyg i väldigt tidig ålder numer för hålla jämna steg med utvecklingen i världen", sade Credit Suisse utvecklingschef Schnydrig Moser i en kommentar i samband med lanseringen.
Bland funktionerna nämns att appen ger ifrån sig ljud och ansiktsuttryck i samband med insättningar och transaktioner. De virtuella transaktionerna bedöms enligt banken i och med det bli mer "konkreta" och lätta att förstå för barn.
Läs även: GP Bullhound: Fintech har blivit mainstream i bankernas skugga
Direkt / Di Digital