Hoppa till innehållet

Credit Suisse fintechsatsning floppar

Den schweiziska storbanken Credit Suisses mångmiljonsatsning på en digital spargris för barn uppges ha blivit en flopp

Fintech är på modet i finansbranschen och Credit Suisse lanserade efter två års utveckling nyligen sin digitala spargris "Digipigi". Hittills har mångmiljonsatsningen floppat, enligt den schweiziska finansbloggen Inside Paradeplatz.

Credit Suisse har slagit på stort i samband med lanseringen och utöver att den digitala spargrisen flitigt syns i schweizisk tv-reklam har banken klätt hemlandets städer med affischer för appen.

Läs mer: Här är storbankernas alla startupsatsningar

"Tv-reklamen är bra och affischerna likaså men kampanjen har inte skjutit någon fart. I Google Play liksom i Apples shop har det knappt kommit in några recensioner", skriver bloggen som påpekar att efterfrågan i Google-appen omnämns vara inom icke-mätbart intervall med mellan 50 till 100 nedladdningar.

Internt inom Credit Suisse i Schweiz har chefer önskat att bankens anställda med barn själva prövar spar-appen.

"Uppropet har hittills klingat ohört. Digipigi är efter den viktiga uppstartsfasen fortfarande helt osynlig i det världsomspännande Google-App-utbudet. Det enda som hittills har rört sig upp över taket är annonskostnaderna", skriver Inside Paradeplatz.

Den digitala spargrisen lanserades i augusti i år. Credit Suisse framhöll då att mer än 200 anställda från olika delar av banken varit med att utveckla "Digipigi".

"Vår gamla plastspargris var inte särskilt spännande för barn. Vi har många föräldrar som arbetar inom vår enhet och de ville ha en mer tidsenlig produkt. Det märktes snabbt att vi ville föra in gammeldags-spargrisen i den digitala tidseran - trots allt måste barn lära sig att använda digitala verktyg i väldigt tidig ålder numer för hålla jämna steg med utvecklingen i världen", sade Credit Suisse utvecklingschef Schnydrig Moser i en kommentar i samband med lanseringen.

Bland funktionerna nämns att appen ger ifrån sig ljud och ansiktsuttryck i samband med insättningar och transaktioner. De virtuella transaktionerna bedöms enligt banken i och med det bli mer "konkreta" och lätta att förstå för barn.

Läs även: GP Bullhound: Fintech har blivit mainstream i bankernas skugga

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera