En kampanj som sprider sig på nätet likt ett virus brukar kallas för viral. 2013 började professionella golfare utmana varandra att hälla en iskall hink med vatten över huvudet för att samla in pengar till välgörenhet. Trenden spred sig sedan över hela världen som #icebucketchallenge.
I dessa virala coronatider har svenska näringslivsprofiler nu startat en kampanj där de äter en hel citron och samlar in pengar till mat för behövande barn och unga. Drivande bakom #lemonchallenge är matstartupen Karmas medgrundare och operativa chef Elsa Bernadotte.
Med sig fick hon arvtagerskan Cristina Stenbeck, vars Kinnevik har investerat i Karma, och prins Daniel. Stenbeck ska i sin tur ha utmanat investeraren Susanna Campbell.
Med på tåget är även Googles respektive Microsofts två Sverigechefer Anna Wikland och Hélène Barnekow. Atomicos Sophia Bendz ska ha fått med sig Krygrundaren, och numera cbd-olje-entreprenören, Josefine Landgård.
Det kan dock bli en utmaning att få de sura minerna att bli en viral succé – många av de som utmanar varandra har nämligen låsta konton där bara de som får följa kan se.
Cristina Stenbeck fick nyligen det beska beskedet att en av hennes privata investeringar är i trubbel. Modebolaget Caliroots har nu akut likviditetsbrist och ska ha ansökt om rekonstruktion. De befintliga ägarna vill inte gå in med mer kapital, och nu är bolaget på jakt efter nya investerare.
Miljardären sätter ön i pant
”Om du vill snabbt vill bli miljonär, starta med en miljard och grunda ett nytt flygbolag”, ska den brittiska entreprenören Richard Branson en gång ha sagt. Det citatet blev ruggigt verkligt nyligen när hans flygbolag Virgin Atlantic hamnat illa ute. Men som den affärsman han är planerar Branson nu att pantsätta sin privata ö i skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna för att möjliggöra lån.
Big in Japan
Ibland kommer stöd från oväntat håll. Microsofts grundare Bill Gates känner tydligen något särskilt för det svenska energiteknikbolaget Climeon. ”Han är ofta i Japan och kan prata med personer högt upp i samhället som vi inte kommer åt”, säger Climeons vd Thomas Öström.
Kraschad affärsutveckling
Saknaden efter event är enorm. Jag blir själv något deprimerad i avsaknaden av inspirerande möten och mingel. På Dagens industri har vi skjutit upp eller lagt ned flera konferenser och därmed gått miste om intäkter. Därför var känslan delad när vår utbildningssatsning Di Akademi vann Årets Dagstidning i kategorin Årets affär häromdagen.
Det poppar nu upp digitala varianter, men det är kämpigt att få ihop affärsmodellen. Vår konkurrent Breakit har satsat på digitala kurser, men priserna har sänkts från 2490 kronor exklusive moms till 1245 kronor – och sedan till gratis när techprofilen Tuva Palm höll låda om affärsutveckling.
Kanske vi snart hittar nya sätt att mötas eller är tillbaka i vanliga hjulspår, men en stor del av upplevelsen är att fysiskt träffa likasinnade och nätverka – vilket är svårare över video.
Tillbaka till framtiden
I går kväll visade en vän mig en demonstrationsvideo från 1968 som kändes overklig, där ett forskningsteam spanar in i framtida utveckling inom datorer. Om ni brukar hylla Apples anrike vd Steve Jobs som innovativ så ska ni spana in denna video – mycket av det vi tar för självklart i dag är nästan som kopior av de exempel som uppfinnaren Douglas Engelbart tar upp i filmen. Bland annat förutsåg han funktioner som internet, datormusen, molntjänster och videomöten.