Hoppa till innehållet

Cristina Stenbeck blir viral i sin egen bubbla

Sura miner hos näringslivstopparna i kampanj för utsatta barn – och en viss miljardär har pantsatt sin karibiska ö. Det är två av veckans snackisar, tillsammans med en film från 1968 som gav Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz gåshud.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

En kampanj som sprider sig på nätet likt ett virus brukar kallas för viral. 2013 började professionella golfare utmana varandra att hälla en iskall hink med vatten över huvudet för att samla in pengar till välgörenhet. Trenden spred sig sedan över hela världen som #icebucketchallenge.

I dessa virala coronatider har svenska näringslivsprofiler nu startat en kampanj där de äter en hel citron och samlar in pengar till mat för behövande barn och unga. Drivande bakom #lemonchallenge är matstartupen Karmas medgrundare och operativa chef Elsa Bernadotte

Med sig fick hon arvtagerskan Cristina Stenbeck, vars Kinnevik har investerat i Karma, och prins Daniel. Stenbeck ska i sin tur ha utmanat investeraren Susanna Campbell.

Med på tåget är även Googles respektive Microsofts två Sverigechefer Anna Wikland och Hélène Barnekow. Atomicos Sophia Bendz ska ha fått med sig Krygrundaren, och numera cbd-olje-entreprenören, Josefine Landgård

Det kan dock bli en utmaning att få de sura minerna att bli en viral succé – många av de som utmanar varandra har nämligen låsta konton där bara de som får följa kan se.

Cristina Stenbeck fick nyligen det beska beskedet att en av hennes privata investeringar är i trubbel. Modebolaget Caliroots har nu akut likviditetsbrist och ska ha ansökt om rekonstruktion. De befintliga ägarna vill inte gå in med mer kapital, och nu är bolaget på jakt efter nya investerare.

Miljardären sätter ön i pant 

”Om du vill snabbt vill bli miljonär, starta med en miljard och grunda ett nytt flygbolag”, ska den brittiska entreprenören Richard Branson en gång ha sagt. Det citatet blev ruggigt verkligt nyligen när hans flygbolag Virgin Atlantic hamnat illa ute. Men som den affärsman han är planerar Branson nu att pantsätta sin privata ö i skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna för att möjliggöra lån.

Big in Japan

Ibland kommer stöd från oväntat håll. Microsofts grundare Bill Gates känner tydligen något särskilt för det svenska energiteknikbolaget Climeon. ”Han är ofta i Japan och kan prata med personer högt upp i samhället som vi inte kommer åt”, säger Climeons vd Thomas Öström.

Kraschad affärsutveckling 

Saknaden efter event är enorm. Jag blir själv något deprimerad i avsaknaden av inspirerande möten och mingel. På Dagens industri har vi skjutit upp eller lagt ned flera konferenser och därmed gått miste om intäkter. Därför var känslan delad när vår utbildningssatsning Di Akademi vann Årets Dagstidning i kategorin Årets affär häromdagen. 

Det poppar nu upp digitala varianter, men det är kämpigt att få ihop affärsmodellen. Vår konkurrent Breakit har satsat på digitala kurser, men priserna har sänkts från 2490 kronor exklusive moms till 1245 kronor – och sedan till gratis när techprofilen Tuva Palm höll låda om affärsutveckling. 

Kanske vi snart hittar nya sätt att mötas eller är tillbaka i vanliga hjulspår, men en stor del av upplevelsen är att fysiskt träffa likasinnade och nätverka – vilket är svårare över video.

Tillbaka till framtiden

I går kväll visade en vän mig en demonstrationsvideo från 1968 som kändes overklig, där ett forskningsteam spanar in i framtida utveckling inom datorer. Om ni brukar hylla Apples anrike vd Steve Jobs som innovativ så ska ni spana in denna video – mycket av det vi tar för självklart i dag är nästan som kopior av de exempel som uppfinnaren Douglas Engelbart tar upp i filmen. Bland annat förutsåg han funktioner som internet, datormusen, molntjänster och videomöten. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera