Annons

Harald Mix hyllar Cristina Stenbecks och Daniel Eks engagemang i nya stålbolaget

Spotifys Daniel Ek och Cristina Stenbeck är med på tåget när Scanias vd Henrik Henriksson lämnar lastbilsjätten för att leda nystartade H2 Green Steel, ett nytt bolag inom fossilfritt stål. I den första finansieringsrundan om 500 miljoner kronor som bolaget nu stänger deltar även bland andra investmentbolaget Altor och IMAS Foundation.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bakom H2 Green Steel står grundarna och investerarna bakom batteribolaget Northvolt och efter investeringar om 25 miljarder kronor ska H2 Green Steel nå en produktionskapacitet 5,5 miljoner ton.

Investmentbolaget Vargas planerar för en storskalig anläggning för fossilfri produktion av stål i området kring Boden och Luleå i norra Sverige. Målet är att nå en fullskalig årlig produktion om 5,5 miljoner ton ”grönt” stål till 2030. Som referens producerar stålbolaget SSAB 8,8 miljoner ton globalt, varav 3,8 miljoner ton i den svenska verksamheten vid produktionsanläggningarna i Luleå och Oxelösund.

Det är inte första gången Daniel Ek och Cristina Stenbeck för affärer ihop. Båda är sedan tidigare investerare i Northvolt och Kinneviks storägare Cristina Stenbeck har suttit i streamingjätten Spotifys styrelse sedan 2017, redan före bolaget noterades på New York-börsen.

Enligt handlingar hos den amerikanska finansinspektionen SEC aktuella per den sista december 2020 äger hon 44 368 aktier i Spotify. 

Harald Mix, ordförande Vargas Holding, vd Altor Equity Partners och styrelseledamot H2 Green Steel, välkomnar duon till bolaget: 

 ”Vi är superglada att vi har med oss två väldigt duktiga entreprenörer i Cristina Stenbeck och Daniel Ek, som båda brinner för de här frågorna och tidigare har varit med och investerat i Northvolt.”

 

 

På måndagen stod det klart att Scanias vd Henrik Henriksson blir ny vd för bolaget som driver projektet, nystartade H2 Green Steel.

I en första fas ska 25 miljarder kronor investeras med produktionsstart 2024.

”De traditionella ståltillverkarnas produktion bygger på gradvisa investeringar över 100 år. Vi har tagit ett vitt papper och omdefinierat hur stålproduktion ska se ut för att optimera effektiviteten och hålla nere kostnaderna”, säger Harald Mix, ordförande Vargas Holding, vd Altor Equity Partners och styrelseledamot H2 Green Steel.

Bolaget ska äga hela förädlingsprocessen med järnmalmspellets som en initial insatsvara och en successiv övergång till koldioxidfri järnsvamp. Bolaget förväntar sig att omkring hälften av insatsvaran ska utgöras av järnsvamp till 2030 och planerna hänger samman med det statliga gruvbolaget LKAB:s strategi att ställa om till en koldioxidfri produktion under en investeringsperiod fram till 2045.

”Tesla visade att de går att producera elbilar och drev marknaden. När du väl är där så finns det ingen återvändo. Kunderna kommer inte att gå tillbaka till fossilbaserade insatsvaror. Det finns en styrka i att vara först ut och accelerera, vilket är svårt för de befintliga aktörerna”, säger H2 Green Steels styrelseordförande Carl-Erik Lagercrantz, tillika vd för Vargas Holding och styrelseordförande i Northvolt.

H2 Green Steel ger sig in i en industri där SSAB är ett av de ledande stålbolagen att ställa om till en fossilfri produktion. SSAB:s plan är att börja sälja det första ”gröna” stålet 2026 – bara fyra år innan H2 Green Steel avser ha nått fullskaligt produktion.

Sedan ett antal år driver SSAB samriskbolaget Hybrit tillsammans med LKAB och Vattenfall för att utveckla lösningar att kunna industrialisera processen kring för stålproduktion med hjälp av vätgas. H2 Green Steel ska använda sig av samma teknik.

”Vi ser gärna ett nära tekniksamarbete med parterna inom Hybrit och förutsätter att vi kan arbeta tillsammans med existerande leverantörer”, säger Harald Mix.

Affärsmodellen sneglar på batteribolaget Northvolt, som Vargas var med och grundade och finansierade, där projektet har utvecklats i nära samarbete med framtida kunder och leverantörer. Med H2 Green Steel riktar sig bolaget framför allt till stora fordonstillverkare med produktion av tunnplåt.

Henrik Henriksson kommer att få sällskap i bolagets ledningsgrupp av Maria Persson-Gulda som blir ny teknikchef. Övriga personer i ledningen håller på att rekryteras. Därtill förväntas projektet att skapa omkring 1.300 arbetstillfällen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer