Hoppa till innehållet

Cristina Stenbeck sätter en Gopro-kamera på huvudet

Kinnevik-toppen Cristina Stenbeck gör inte mycket offentligt väsen av sig. Men nu ska hennes synfält, hjärtrytm och svettningar fångas upp under ett möte med svenska entreprenörer.

Christina Stenbeck fotograferades för Dagens industri 2011.
Christina Stenbeck fotograferades för Dagens industri 2011.Foto: Jesper Frisk

Den 22 november ska Kinneviks vice styrelseordförande Cristina Stenbeck dela sin vardag med den intresserade allmänheten. Via Kinnevik-ägda Tele 2:s hemsida kommer tittaren ges möjlighet att från hennes perspektiv uppleva ett möte med kända svenska entreprenörer, exakt vilka framgår dock inte.

Läs även: Cristina Stenbeck vill förbereda nästa våg av investeringar 

Den nya tekniken kallas emotional reality och beskrivs som en vidareutveckling av virtual reality. En bärbar Gopro-kamera på huvudet fångar upp det Stenbeck ser, hennes hjärtslag och svettningar mäts via hudsensorer, ljuden i hennes omgivning spelas in via flera mikrofoner och hjärnaktiviten mäts med hjälp av ett speciellt pannband.

Alla resultat redovisas i realtid och utgör den sammanlagda upplevelsen av emotional reality. Åtta andra kända personer ska också delta i Tele 2:s experiment, däribland Hollywood-skådespelaren Joel Kinnaman.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera