Hoppa till innehållet

Cristina Stenbeck: "Vill förbereda nästa våg av investeringar"

Kinneviks storägare Cristina Stenbeck, 39 år, slutar som styrelseordförande. ”Nu när jag snart fyller 40 så har jag stannat upp och tittat på min roll i företaget och analyserat hur jag kan bidra bäst för att ta gruppen vidare”, säger Cristina Stenbeck.

Cristina Stenbeck, avgäående styrelseordförande för Kinnevik.
Cristina Stenbeck, avgäående styrelseordförande för Kinnevik.

Di träffar Cristina Stenbeck i Kinneviks lokaler i Gamla Stan i Stockholm. Hon har precis meddelat att hon lämnar ordförandeposterna i Kinnevik och Millicom.

Nästa fas av hennes roll som storägare i Kinnevikgruppen och som sfärens ansikte utåt inleds efter bolagsstämmorna i vår. 10 år som ordförande räcker för den här gången. I stället kommer Cristina Stenbeck att använda sin tid till att hitta vägen fram för framtidens Kinnevik.

”Det här har varit en process för mig som huvudaktieägare och på senare år har det blivit väldigt mycket styrelsearbete, bland annat på grund av mina tre ordförandeskap varav de tio senaste åren som ordförande i Kinnevik”, säger Cristina Stenbeck och tillägger:

”Jag är otroligt glad för att styrelsen stöttar mig i det här beslutet och att de andra stora ägarfamiljerna sagt OK till mig att bidra till Kinnevik och gruppens olika ledningsgrupper på nya sätt framöver.”

Läs mer: Stenbeck lämnar ordförandeposten i Kinnevik

Kinnevik har under tio år gjorts om från en koncern med stora innehav i skog, telekom och media till att vara tungt viktad inom e-handel.

Jag behöver tid till att resa och förstå nya marknader som till exempel Indien.

De nya sektorer som Cristina Stenbecks och Kinneviks blickar riktas mot nu är hälsa, utbildning och fintech. Efter dessa sektorer behöver Kinnevik hitta fler. I det arbetet blir Cristina Stenbeck mer involverad när hon lämnar ordförandeposterna i Kinnevik och Millicom.

”I fallet med Zalando de senaste åren har vi spenderat en massa tid med ledningen där vi tittat på digitaliseringen och framtidens retailsektor. Nu vill jag göra samma sak med nästa våg av investeringar inom Kinnevik”, säger Cristina Stenbeck.

Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid 

Vilket handlingsutrymme är det du behöver och inte har haft som ordförande?

”Jag behöver tid till att resa och förstå nya marknader som till exempel Indien och andra marknader. Att läsa in och förstå nya marknader tar tid. Vi har en ledning inom Kinnevik som under de senaste åren systematiskt tittat på nya investeringar inom nya områden och nu är det tid för styrelsen att engagera sig i var vi använda det kapital vi fick när vi sålde Avito”, säger Cristina Stenbeck och tillägger:

”Vi har när 8 miljarder svenska kronor för Kinnevik att använda på olika sätt.”

Läs mer: Cristina Stenbeck släpper klubban i Zalando

 Är beslutet att sluta som styrelseordförande för alltid, eller är det möjligt att du återkommer i den rollen i framtiden?

”OK, det är dag ett efter att vi meddelat det här. Men så här kan jag säga, jag stannar i styrelsen och jag tror mycket på den svenska modellen att storägare sitter i styrelsen. Jag kommer att vara aktiv där. Jag tror jag haft på mig alla hattar som man möjligtvis kan ha. Jag har varit suppleant, vice ordförande, vanlig ledamot. Så det här är väl lite av evolutionen hos en ägare”, säger Cristina Stenbeck  och tillägger:

”Jag tror det är viktigt för många av våra ägare att jag fortsätter som ordförande i Kinneviks valberedning, att jag är med i styrelsen och finns på bolagsstämmorna.”

Läs mer: Kommentar: Därför lämnar Cristina Stenbeck rampljuset

I Millicom är det är rätt stora förändringar av styrelsen. Fyra nya ledamöter, varför?

”Vi har fokuserat på att få in personer med erfarenhet från Latinamerika, mobilerfarenhet och det är var nomineringskommitten har tyckt behövts mest i företaget.”

Så politikern i Millicoms styrelse Anders Borg behövdes inte mer?

”Han fortsätter som vice ordförande i Kinnevik, men det var viktigt att han lärde sig en av våra största tillgångar, speciellt med tanke på att det är på en tillväxtmarknad. Anders Borg är en av de bästa på tillväxtmarknader jag någonsin jobbat med och därför var det viktigt att han lärde sig logiken kring den mobila konvergensen. Det får han ta med sig till Kinnevik styrelse nu”.

Så det var ett lärdomsår för Anders Borg på Millicom?

”Ja, det var det. Men han kommer att arbeta med mig väldigt mycket inom till exempel området finansiella tjänster.”

Du flyttade till Sverige rätt nyligen. Hur har den första tiden som boende i Sverige varit?

”Den har varit bra. Och en sak som definierar den känslan är att mina barn är lyckliga här. Det har kommit in bra här och det är mycket bra.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera