Hoppa till innehållet

Crunchfish tecknar licensavtal – aktien rusar

Crunchfish har tecknat ett licensavtal för sitt VR-system. På börsen jublas det över beskedet från bolaget och aktien stiger.

 

Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish.
Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish.

Crunchfish har tecknat ett treårigt licensavtal med Avantis System, som är ett utbildningsbolag i Storbritannien. Avantis kommer nu att använda VR- och AR-lösningar från Crunchfish i sin utbildningsplattform. Avtalet ger en engångsintäkt på 37 500 euro, motsvarande 355 000 kronor, och genererar en royaltyintäkt per såld enhet.

Läs mer: Techbolag riskerar baksmälla på börsen

Crunchfish grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo. Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR, och förstärkt verklighet, AR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.

Bolaget noterades på Stockholmsbörsens First North-lista under hösten i fjol med teckningskursen 15 kronor. Aktien stig initialt kraftigt och var en kort period över 40 kronor men har sedan dess fallit tillbaka.

På torsdagen stiger aktien efter beskedet om licensavtalet. Klockan 13.05 är aktien upp med 9 procent och handlas kring 22 kronor (följ kursen här).

Crunchfish har ett börsvärde på nästan 350 miljoner kronor.

Läs mer: Därför faller hajpade Crunchfish-aktien

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera