Självkörande bilar, smartwatches och kylskåp som kan tala om för oss när bananerna blivit dåliga.
Internet of things – eller sakernas internet – växer i rasande fart och utvecklingen ser inte ut att stagnera. Enligt en rapport från Pwc kommer konsumenter världen över att spendera 236 miljarder dollar på internet of things-lösningar år 2020. Det är en ökning med 33 procent från 2015.
”Det kommer att finnas 50 miljarder uppkopplade enheter år 2020. Vi lever i en tid av störande teknologi – vårt samspel med den måste bli mer meningsfullt”, säger den amerikanska cyberantropologen Amber Case, som är på besök i Stockholm för att föreläsa under techeventet NextM.
Hon forskar om interaktionen mellan människa och teknik vid Harvard och MIT, och har gjort sig känd som en lika delar konservativ som progressiv röst i techvärlden.
Anledningen är att hon förespråkar calm tech och föreläser om hur den nya tekniken borde vara tystlåten, effektiv och hållbar – i stället för ”smart” och hackningsbar.
”Det handlar om att hålla det enkelt. Jag älskar lösningar som toalettskylten på ett flygplan eller övergångsställen. Den typen av lösningar har inte förändrats sedan de introducerades – ett tecken på att de fungerar”, säger hon till Di Digital.
Syftet med calm technology är enligt henne att flytta fokus från kvantitet till kvalitet i skapandet av nya produkter och tjänster.
”Techvärldens Titanic händer just nu. Titta bara på Facebooks situation. Människor kommer att vilja använda produkter med mer hållbar design och aktivt granska hur mycket tid de lägger ned på sin teknik.”
Läs mer: Facebook vill ta reda på vad du tjänar och vart du är på väg
Amber Case har dock inte alltid skällt på techföretagen. 2010 var hon själv med och startade ett.
Då lanserade hon positioneringstjänsten Geoloqi tillsammans med Aaron Parecki. Plattformen hjälpte systemutvecklare att addera platsbaserade funktioner i sina appar. Men det som gjorde plattformen unik på den dåvarande marknaden var att användaren även kunde reglera hur länge platsen skulle delas.
Två år senare förvärvades bolaget av Esri. Då hade Geoloqi drygt 1000 kunder och hade totalt tagit in kapital om 350 000 dollar. 2015 stängdes tjänsten ned av Esri.
Kan du tänka dig att bygga en ny startup?
"Det vill jag. Om kulturen kring techföretagen förändras. Då skulle jag gå tillbaka till den gamla skolans tech och bygga allt själv, från grunden."
Trots sina domedagsprofetior tycker hon dock att det finns företag som redan har slagit sig in på rätt väg.
”Jag älskar till exempel hur Dyson skapade en ny hårtork – en produkt som inte uppdaterats på 60 år. Den kostar visserligen 600 dollar, men är helt tyst. Och Philips har utvecklat sina produkter som om de vore varelser i ett ekosystem”, säger Amber Case.
”Problemet är förväntningar på tillväxt. Ett noterat bolag borde inte behöva göra en vinst på 5 procent varje år. Till slut växer man bara för växandets skull. Ta självkörande bilar till exempel. Varför är de en bra idé för techbolagen? Därför att de ger konsumenterna mer tid att spendera framför skärmar”, fortsätter hon.
Finns det verkligen ett reellt intresse från techföretag att använda sig av calm technology?
”Ja, det gör det. Jag har föreläst hos giganter som Microsoft och Sonos. I fjol reste jag 100 000 miles över hela världen för att prata med olika industrier och konsultera företag.”
Läs mer: Förarlösa lastbilar kan snart bli verklighet – svensk startup tecknar avtal med logistikjätte
Amber Case framhåller också att en nyckel till att skapa framgångsrik och samtidigt hållbar teknik kan vara att ge en designer samma inflytande och status i bolaget som vd:n.
”Då skulle utvecklingens takt öka. Målet måste vara att vi ska ägna mer tid åt att bli smartare människor, inte öka företagens vinster och beroendet av uppkopplade enheter”, säger hon.