Hoppa till innehållet

It-säkerhetsaktie rusar på myndighetsorder: ”Handlar om att dela hemlig information”

Cybersäkerhetsföretaget Advenica har fått en order värd 30 miljoner kronor från en svensk myndighet. Aktien har stigit med över 30 procent efter beskedet.

”Det handlar om vpn-kryptering för att dela hemlig och känslig information”, säger vd:n Marie Bengtsson.

Marie Bengtsson, vd på Advenica.
Marie Bengtsson, vd på Advenica.

Leveranserna ska enligt bolaget börja ske under andra halvåret. Tidigare har bolaget bland annat tidigare tagit order från Försvarets Materielverk flera gånger och ett fyraårigt avtal med ett svenskt energibolag på fyra år värt 29 Mkr. Advenica vill dock inte säga vilken myndighet ordern på kryptoprodukter gäller. 

”Det är lite speciellt då vi jobbar med många hemliga kunder. Men det handlar om vpn-kryptering för att kunna dela hemlig och känslig information. Vi är nischade mot hög skyddsklass för kritisk infrastruktur som energi och försvar”, säger vd:n Marie Bengtsson.

Enligt vd:n handar det om verkligt kritisk information som kan röra allt ifrån ifrån industrispionage till försvar där man söker information för att skada ett land. Hotbilden har enligt henne ökat generellt samtidigt som fler områden berörs.

”Till exempel är snart även processindustri kritiskt för att vi ska kunna leva våra liv som vi vill”, säger hon.

Advenica är enligt dem själva ett av endast fyra företag i världen med vpn-teknik på högsta säkerhetsnivå som är godkänt av EU. Enligt bolaget används dess produkter främst av försvarsindustri, myndigheter och verksamheter inom kritisk infrastruktur. 

”Vi är oerhört glada för det fortsatta förtroendet och långsiktiga samarbetet med denna kund. Advenicas kryptoprodukter är till för de mest krävande kunderna då produkterna är certifierade för användning upp till högsta signalskyddsgraden och är godkända för att skydda information som är placerad i säkerhetsskyddsklassen 'Kvalificerad hemlig'. Med hjälp av våra produkter kan kunderna öka informations-säkerheten och därmed bidra till en säkrare värld”, säger Marie Bengtsson, vd på Advenica i ett uttalande.

Aktien rusade på First North på beskedet med över 60 procent och var uppe före lunch på 8,98 kronor för att sedan falla tillbaka till omkring 7,3 kronor. Strax efter lunch var aktien upp med 34 procent. Advenica stigit med 135 procent hittills i år till ett marknadsvärde på 243 Mkr.

Advenica ökade omsättningen med 12 procent förra året till 84,4 miljoner kronor och rörelseresultatet (ebit) landade på –18,6 Mkr. Bolaget grundades 1993 och har idag över 50 medarbetare i Sverige, Finland och Österrike.

Texten uppdateras.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera