Annons

Då börjar Truecaller gå med vinst

Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson
Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson
Kommunikationsappen Truecaller gick 55 miljoner back i fjol – men förlusterna krympte med 70 procent mot 2015. I år når miljardbolaget lönsamhet. ”Vi återinvesterar varenda krona”, säger vd:n Alan Mamedi.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Truecaller (NTL) lägger ännu ett år med röda siffror bakom sig.

Kommunikationsappen redovisar en förlust på 56 miljoner kronor i sin nyligen publicerade årsredovisning. Det är dock betydligt lägre än under 2015, då Truecaller motsvarande summa var 181 Mkr.

Nu uppger vd:n Alan Mamedi att Truecaller kommer att gå med vinst på månadsbasis redan i slutet av 2017. Därmed kan 2018 bli ett lönsamt helår.

”Frågan är dock hur mycket vi kommer att investera i expansion. Vi tänker långsiktigt och återinvesterar varenda krona vi får”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben” 

Truecaller har både riskkapitaljätten Sequoia Capital och Skype-grundaren Niklas Zennström i ägarkretsen. I oktober 2014 värderades bolaget till 2,2 miljarder kronor.

Året därpå letade Truecaller enligt medieuppgifter nytt kapital till en miljardvärdering i dollar. Dock backade bolaget från riskkapitalmarknaden den gången, vilket Di Digital rapporterade i fjol.

Därefter gick stora delar av 2016 åt till att säkra Truecallers oberoende av nytt kapital.

Efter att Truecaller fått in 46 Mkr sedan svenska Inbox Capital (NTL) och Zenith Venture Capital (NTL) köpt befintliga aktier i bolaget antyder det nya bokslutet att Truecaller är på väg dit.

Med liknande resultat i år kan Truecaller nå lönsamhet utan att fylla på kassan igen.

Läs mer: Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Frågan är bara om det är den vägen bolaget vill ta. Truecaller har fler än 100 miljoner aktiva användare. Med nya chattfunktioner och en ny, Swish-liknande tjänst i Indien gör Stockholmsbolaget anspråk på att bli Indiens ledande kommunikationsplattform, precis som Wechat blivit i Kina.

Skulle inte Truecaller tjäna på att ta in ytterligare kapital för att öka takten ännu mer? Alan Mamedi stänger inte den dörren helt och hållet:

”Vi känner inte att vi har behovet. Men man får ta saker som de kommer. Det kan finnas strategiska investeringar eller uppköp som kräver kapital. Men för att ta Truecaller till nästa nivå behövs det inte”, säger han.

Det man tjänar per användare i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år

Prognosen för i år är att bolagets intäkter mer än fördubblas till över 100 Mkr. 

I fjol hade Truecaller intäkter på 50 öre per aktiv användare. Den siffran kommer dock att växa, enligt Alan Mamedi.

”Det man tjänar i dag per användare på marknader i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år. Ekonomierna växer mycket snabbare.”

Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer