Annons

Då kommer Business Insider till Sverige

Business Insider har redan flera internationella upplagor, bland annat i Tyskland och Storbritannien.
Business Insider har redan flera internationella upplagor, bland annat i Tyskland och Storbritannien. Foto: Maja Suslin/TT, Business Insider
Affärssajten Business Insiders nordiska arm lanseras den 1 maj, enligt Di Digitals uppgifter. "Affärsidén är att vara bättre än Business Insider på att sälja till nordiska annonsörer", säger Veckans Affärers Mikael Nestius.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var under vintern som det började viskas om att affärssajten Business Insider hade börjat spana på den nordiska marknaden. I januari stod det klart att det blev Bonnier AB, som även äger Dagens industri och titeln Veckans affärer (VA), som rodde partnerskapet i hamn.

Läs mer: Business Insider lanseras i Sverige med Bonnier

Business Insiders nordiska läsare kommer att slussas till en sajt som är snarlik den nordamerikanska versionen, enligt VA:s ansvarige utgivare, Mikael Nestius.

”Det är en gemensam nordisk sajt som är på engelska genomgående. Den enkla affärsidén är att vara bättre än Business Insider på att sälja till nordiska annonsörer tillsammans med VA.se, VAfinans.se och delvis Resume.se”, säger han.

Vi ska ha en sajt uppe i början av maj

Snart är projektet sjösatt. Lanseringsdatumet är nu satt till den 1 maj, enligt uppgift till Di Digital. Mikael Nestius vill inte bekräfta just det datumet, men uppger att sajten ska nå läsarna i början av nästa månad.

”Vi har som idé att vi ska ha en sajt uppe i början av maj. Men det vore dumt att ge ett exakt datum. Troligen kör vi en mjuklansering innan vi slår på den stora trumman”, säger Mikael Nestius.

Business Insider får genom affären en minoritetsandel av de annonsintäkter som VA drar in baserat på den amerikanska sajtens innehåll och trafik.

Enligt Mikael Nestius räknar VA med mellan 250 000 och 300 000 unika besökare per vecka när verksamheten har dragit igång.

Business Insider har 3,4 miljoner unika webbläsare i veckan, enligt Quantcast

”Vi ska sälja premiumannonser i stället för att man som i dag på Business Insider möts av annonser sålda via olika nätverk. Det är det här materialet värt”, säger Mikael Nestius.

VA anställer två personer som ska ta fram det engelskspråkiga innehållet. De tjänsterna kommer även att få stöd av den övriga redaktionen. Ytterligare två eller tre personer sköter annonsförsäljningen i Sverige, medan övriga nordiska marknader hanteras av lokala samarbetspartners.

Läs mer: Årets mediestartup – ”Ett Uber för journalistik”

Den tyska mediekoncernen Axel Springer köpte Business Insider i oktober förra året för 3,7 miljarder kronor.

Sajten hade vid utgången av 2015 en bit kvar till lönsamhet. Av koncernens årsrapport framgår det att sajten under årets två sista månader omsatte 86 Mkr men lämnade förluster på 10 Mkr efter sig.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies