Hoppa till innehållet

Då kommer Business Insider till Sverige

Affärssajten Business Insiders nordiska arm lanseras den 1 maj, enligt Di Digitals uppgifter. "Affärsidén är att vara bättre än Business Insider på att sälja till nordiska annonsörer", säger Veckans Affärers Mikael Nestius.

Business Insider har redan flera internationella upplagor, bland annat i Tyskland och Storbritannien.
Business Insider har redan flera internationella upplagor, bland annat i Tyskland och Storbritannien.Foto: Maja Suslin/TT, Business Insider

Det var under vintern som det började viskas om att affärssajten Business Insider hade börjat spana på den nordiska marknaden. I januari stod det klart att det blev Bonnier AB, som även äger Dagens industri och titeln Veckans affärer (VA), som rodde partnerskapet i hamn.

Läs mer: Business Insider lanseras i Sverige med Bonnier

Business Insiders nordiska läsare kommer att slussas till en sajt som är snarlik den nordamerikanska versionen, enligt VA:s ansvarige utgivare, Mikael Nestius.

”Det är en gemensam nordisk sajt som är på engelska genomgående. Den enkla affärsidén är att vara bättre än Business Insider på att sälja till nordiska annonsörer tillsammans med VA.se, VAfinans.se och delvis Resume.se”, säger han.

Vi ska ha en sajt uppe i början av maj

Snart är projektet sjösatt. Lanseringsdatumet är nu satt till den 1 maj, enligt uppgift till Di Digital. Mikael Nestius vill inte bekräfta just det datumet, men uppger att sajten ska nå läsarna i början av nästa månad.

”Vi har som idé att vi ska ha en sajt uppe i början av maj. Men det vore dumt att ge ett exakt datum. Troligen kör vi en mjuklansering innan vi slår på den stora trumman”, säger Mikael Nestius.

Business Insider får genom affären en minoritetsandel av de annonsintäkter som VA drar in baserat på den amerikanska sajtens innehåll och trafik.

Enligt Mikael Nestius räknar VA med mellan 250 000 och 300 000 unika besökare per vecka när verksamheten har dragit igång.

Business Insider har 3,4 miljoner unika webbläsare i veckan, enligt Quantcast

”Vi ska sälja premiumannonser i stället för att man som i dag på Business Insider möts av annonser sålda via olika nätverk. Det är det här materialet värt”, säger Mikael Nestius.

VA anställer två personer som ska ta fram det engelskspråkiga innehållet. De tjänsterna kommer även att få stöd av den övriga redaktionen. Ytterligare två eller tre personer sköter annonsförsäljningen i Sverige, medan övriga nordiska marknader hanteras av lokala samarbetspartners.

Läs mer: Årets mediestartup – ”Ett Uber för journalistik”

Den tyska mediekoncernen Axel Springer köpte Business Insider i oktober förra året för 3,7 miljarder kronor.

Sajten hade vid utgången av 2015 en bit kvar till lönsamhet. Av koncernens årsrapport framgår det att sajten under årets två sista månader omsatte 86 Mkr men lämnade förluster på 10 Mkr efter sig.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera