Hoppa till innehållet

Då ska MTGx gå med vinst

I tre år har MTG:s digitala storsatsning MTGx visat röda siffror. Vd Arnd Benninghoff flaggar för nya investeringar, men år 2018 är ambitionen att verksamheten ska ligga på plus.

Arnd Benninghoff tillträdde som vd för MTGx i fjol.
Arnd Benninghoff tillträdde som vd för MTGx i fjol.

Sommaren 2013 drog mediekoncernen MTG i gång digitala storsatsningen MTGx. Syftet var att verksamheten skulle gå i bräschen för MTG:s transformation till ett digitalt mediebolag. Men investeringstunga MTGx har ännu inte visat någon vinst.

Enligt Arnd Benninghoff är det nu dags för ett smalare och mer fokuserat MTGx.

”Vi hade en nödvändig första fas där vi experimenterade mycket. Sedan lärde vi oss snabbt och anpassade oss”, säger han.

Läs mer: MTGx växer med 60 procent

Verksamheten består av tre affärsområden, eller vertikaler som bolaget kallar dem: e-sport, digitala videonätverk och spel. Det senare området består av bolaget Innogames, som MTGx investerat i under hösten.

”Verksamheterna inom MTGx ska existera som individuella och framgångsrika entreprenörsgrundade företag. Synergier mellan områdena är viktigt men ska inte överskattas”, säger Arnd Benninghoff.

Man räknar dock med att det kommer att finnas samverkansvinster inom MTGx och övriga MTG att hämta hem, enligt honom. Ett exempel är Splay, ett Youtube-nätverk inom MTGx, skapat format som sedan distribuerats på Viafree.

Det nyaste tillskottet för MTGx är Innogames, ett tyskt spelbolag som man i oktober köpte 35 procent av för nästan 900 miljoner kronor. Men MTGx letar fortfarande investeringar inom spelsektorn.

”Innogames var ett första steg och det är precis sådana bolag vi letar efter, det vill säga spelbolag som kontrollerar hela värdekedjan”, säger Arnd Benninghoff.

Läs mer: MTG köper tyskt spelbolag för nästan en miljard kronor

Arnd Benninghoff utesluter heller inte nya investeringar inom andra områden.

”Absolut, vi letar hela tiden efter investeringar som kan tillföra något till våra vertikaler”, säger Arnd Benninghoff.

Enligt MTG:s senaste kvartalsrapport har MTGx gjort förluster på 167 miljoner kronor under de första nio månaderna 2016. Men de kommande åren kommer det att ske en kraftig resultatförbättring och ambitionen är att verksamheten gå med vinst 2018, enligt Arnd Benninghoff.

Han avslöjar dock inte vilka marginaler som är att vänta då MTGx inte offentliggör sådana prognoser.

”Vi ser det som en ung verksamhet som växer kraftigt och som vi investerar i och det tror vi kommer att resultera i vinst 2018”, säger Arnd Benninghoff.

För bara några dagar sedan lämnade ordföranden för MTGx, Mathias Hermansson, sin post. Och för drygt ett år sedan försvann MTGx:s vd Rikard Steiber, rekryterad från Google.

Di Digital har tidigare rapporterat om att det funnits ett internt missnöje på MTG då koncernen tvingats till kostnadsbesparingar samtidigt som MTGx kunnat spendera friskt.

Läs mer: MTG:s toppchef hoppar av

Arnd Benninghoff säger att det inte finns någon dramatik med avhoppen.

”Mathias hade jobbat 17 år i MTG och ville pröva något nytt, det har jag full förståelse för”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera