Annons
Mimi Billing är reporter på Di Digital.

”Dags att ändra kriterierna för hur ett techbolag ska se ut”

Så fattar Saltå Kvarn smartare affärsbeslut SPONSRAT AV Climber

Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger sig vilja hjälpa statliga myndigheter fastställa vad som hände under valet 2016, då Donald Trump valdes till USA:s president.

Facebook överlämnar annonser med ryska kopplingar

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

”Dags att ändra kriterierna för hur ett techbolag ska se ut”

Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Andelen riskkapital som går till kvinnliga grundare är fortfarande pinsamt låg. För att ändra status quo krävs det ett förändrat arbetssätt av både riskkapitalbolag och övriga aktörer, skriver Di Digitals Mimi Billing.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digitals årliga granskning av andelen kvinnliga och manliga grundare i svenska techbolag visar att en försvinnande liten del av bolagen som får tillgång till riskkapital är grundade av kvinnor. För ett år sedan gjorde Di Digital en likadan undersökning men endast med ett fåtal riskkapitalbolag. Dock är resultaten från de olika granskningarna närmast identiska. Bolag med endast kvinnor som grundare får knappt en tjugondedel av investeringarna. Det trots att riskkapitalbolagen har uttryckt en vilja att göra mer.

Uppenbarligen är det något som inte funkar.

Helt klart finns det färre techbolag med kvinnliga grundare än manliga och säkert finns det även färre kvinnor än män med intresse av att driva dem. Samtidigt går miljarder i riskkapital till svenska startupbolag vilket i sin tur skapar ett fåtal väldigt lyckade bolag, ett större antal förebilder och en del techmiljardärer – än så länge enbart män.

Som vi vet är pengar makt. Men så är även kunskap.

Läs mer: ”Herrklubben i Silicon Valley har en svensk filial”

Med andra ord, de kvinnligt grundade techbolagen som inte får in riskkapitalbolag eller duktiga affärsänglar som investerare går inte enbart miste om kapital. De går också miste om värdefull kunskap som investerarna sitter på. Det kan gälla allt från ovärderliga kontakter och know how till kunskap om expansion, rekrytering och produktutveckling. Att ta in en välkänd investerare ses ofta som en validering av din affärsidé, vilket även kan leda till mer medieutrymme.

Misslyckas ett bolag av ett eller annat skäl att attrahera investerare riskerar det att gå obemärkt förbi.

De går inte enbart miste om kapital. De går också miste om värdefull kunskap som investerarna sitter på.

Men de kvinnliga grundarna finns därute. Nu gäller det bara att hitta dem.

För att kunna göra det krävs det inte bara att man rör sig utanför de högljudda hubbarna utan även omvärderar kriterierna för vad ett ”hett” techbolag är. Det finns vissa försök på det här redan i dag.

Läs mer: Här är riskkapitalbolagen som satsar mest på kvinnor

Det nybildade riskkapitalbolaget Backing Minds har som strategi att leta där andra inte tittar och har bland annat investerat i e-handlaren Horse Me Up (NTL), ett bolag med fokus på ridsport, grundat av en kvinna. Umeå-entreprenören Ida Backlunds löshårsbolag Rapunzel (NTL), som omsätter över 100 miljoner kronor, är ett annat exempel på en e-handlare vars affär ibland ifrågasätts som tech.

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Det är tydligt är att flera av dessa bolag flyger under radarn. Vi behöver nu hitta sätt att hitta dem och höja dem, både för att ge dem chansen att växa sig stora men också för att skapa nya förebilder för nästa generations entreprenörer.

Läs mer: Malmös startuphus expanderar – ska locka fler kvinnor


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post