Hoppa till innehållet

Dags att anmäla sig till Startup Tour 2017

Efter fjolårets succé är det nu premiär för andra året av Di Digitals pitchevent Startup Tour. Nu öppnas portarna för alla startupbolag som vill ansöka om att pitcha på scen.

Gänget bakom Di Digital Startup Tour: Björn Wallenberg, reporter, Cornelia Andersdotter, projektledare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Johan Kock, affärsutvecklare, samt moderatorerna och reportrarna Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing. Foto: Jesper Frisk.
Gänget bakom Di Digital Startup Tour: Björn Wallenberg, reporter, Cornelia Andersdotter, projektledare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Johan Kock, affärsutvecklare, samt moderatorerna och reportrarna Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing. Foto: Jesper Frisk.

Höstens stora pitchevent närmar sig med stormsteg. Nu öppnar ansökningsperioden till Di Digitals pitchevent Startup Tour, som äger rum i landets tre största städer, samt Umeå och Linköping mellan september och december i år.

I fjol sökte 380 startupbolag till Di Digital Startup Tour. Av dessa kvalificerade sig 35 för att pitcha på scen (sju på varje ort) inför en blytung jury av Sveriges tyngsta investerare och riskkapitalbolag. Evenemangen följdes på plats av drygt 1300 personer och sändes även live via nyhetssidan digital.di.se. 

I år blir turnén ännu större.

Vinnaren av fjolårets final blev medtech-bolaget Amra från Linköping. De belönades bland annat med fina priser från evenemangets partners samt en miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Sedan sitt deltagande i Startup Tour har Amra tagit in 80 miljoner kronor i riskkapital från en rad stora investerare. Även många andra bolag som har tävlat har gått vidare till att ta in stora summor riskkapital, eller till och med börsnoterats.  

Foto:
Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster i bilden).

Läs mer: Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor

”I år blir turnén ännu större, med fem deltävlingar och en separat final i Stockholm. Vi har bokat större lokaler och jobbar för att erbjuda bättre mingelmöjligheter för entreprenörerna och investerarna på plats. Startup Tour ska vara den främsta mötesplatsen för aktörerna i den svenska startupsektorn”, säger Cornelia Andersdotter, projektledare för Di Digital Startup Tour 2017.

Första steget togs redan i förra veckan då Helena Samsioes, vd och grundare av drönarbolaget Globhe, gick segrande ur pitchtävligen Female Founders, vid Epicenter i Stockholm. I och med vinsten direktkvalificerar hon in sig till deltävlingen av Startup Tour i Stockholm den 27 september. 

Läs mer: Hett drönarbolag kammade hem pitchseger

Den följs av delfinaler i Umeå, Linköping, Göteborg och Malmö. Finalen hålls i Stockholm den 7 december. 

Den som vill pitcha sitt bolag är nu välkommen att ansöka. Sista ansökningsdag är tre veckor innan datumet för respektive pitchdag (se nedan). 

Startupbolag från hela landet är välkomna att ansöka till lämplig ort. Är man baserad utanför de fem tävlingsorterna kan man bli omplacerad.  

För mer information och biljetter klicka här


Dessa datum gäller för Startup Tour 2017:

Deltävlingar:

27/9 Stockholm, Hotel Rival
11/10 Umeå, Väven
25/10 Linköping, Torn1
8/11 Göteborg, Kajskjul 8
22/11 Malmö, Slagthuset 

Final:
7 /12 Stockholm, Kulturhuset


 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera