Hoppa till innehållet

Dags att lägga korten på bordet

Klarna kritiserar regeringen för att ”inte förstå” hur betalningar i e-handeln fungerar och för att sakna ”tillräcklig analys”. Det är magstarka anklagelser från ett företag som gör sitt yttersta för att hemlighålla vad som är deras egentliga kärnaffär, skriver Di Digitals reporter Johannes Karlsson.

Di Digitals reporter Johannes Karlsson.
Di Digitals reporter Johannes Karlsson.Foto: Jonas Eng, Di.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill genom en lagändring göra det svårare för betalbolag att premiera sina egna krediter framför andra betalningsalternativ.

Det har inte fallit Klarna i smaken, som nu gått på krigsstigen mot regeringen och i hårda ordalag beskyllt dem för att ”inte förstå” e-handeln och att de ”saknar tillräcklig analys”. Kunderna efterfrågar deras 14 dagar långa kredit eftersom det innebär en säkerhet fram till att varan faktiskt är levererad, heter det.

Men argumenten blir svåra att ta på allvar när Klarna vägrar vara transparenta om sin egen affärsmodell. Klarna har under de senaste åren arbetat hårt med att etablera bilden av att man i första hand är ett betaltjänstebolag, och inte en kreditgivare. Bolaget lyfter fram sin kassa för e-handlare som den kanske allra viktigaste produkten i portföljen – under reklamdevisen ”smoooth payments”. 

Men nu kan Di Digital avslöja att Klarna i princip gett bort denna tjänst gratis till stora e-handlare i Sverige. Man gör det för att samla den kunddata som gör Klarna enkelt, och för att kunna öka volymen av de egna krediterna. 

Åtgärden subventioneras av de små nätbutikerna som fortsatt får betala – och av kunderna som inte alltid är medvetna om att det kostar extra för att dela eller skjuta upp betalningen.

Det talas om en börsnotering för Klarna redan 2020, eller kanske under 2021. Innan dess måste Klarna rimligtvis öppet börja redovisa hur deras intäkter fördelas. Som småsparare bör man nämligen hålla sig undan från att köpa aktier i ett bolag som gör sitt yttersta för att hemlighålla vad som är deras egentliga kärnaffär. 

Krediter kommer givetvis ha en plats i vårt samhälle framöver och Klarna har inte fel i att det finns en efterfrågan att dela upp sina betalningar. Rimligtvis borde dock kunder, lagstiftare och småsparare ha möjlighet att själva bedöma huruvida det är en verksamhet som kommer vara fruktbar på längre sikt eller inte.

Di Digital kunde nyligen rapportera att Skatteverket kommit fram till att Klarnas intäkter till en tredjedel bestod av dröjsmålsräntor och förseningsavgifter under 2015. Men inte heller det ville Klarna bekräfta och än mindre berätta hur förhållandet ser ut i dag.

Vill vd:n Sebastian Siemiatkowski att andra ska lyssna och lita på Klarna i debatten om krediter? I så fall är det dags att lägga korten på bordet och spela med öppen hand.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera